۰ نفر
۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
نسخه غذایی برای روزهای گرد و غباری

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: دریافت مواد غذایی با مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان به کاهش اثرات مخرب استنشاق ریز گردها کمک کنند.

محمدصادق موجی ظهار کرد: ریزگردها در حین تنفس وارد بدن شده و به سطح ریه‌ها می‌چسبند و بدین‌وسیله التهاب را در بدن تحریک کرده و باعث کاهش آنتی‌اکسیدان‌های بدن به‌خصوص آنتی‌اکسیدان‌های مایع پوششی ریه می‌شوند.

وی اضافه کرد: به دنبال آن سلول‌های مختلف تخریب‌شده و خطر ابتلا به سرطان به‌خصوص سرطان ریه افزایش پیدا می‌کند؛ لذا دریافت غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های غذایی می‌توانند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریز گردها کمک کنند.

موجی در خصوص این مواد مغذی توضیح داد: استفاده از میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز و انبه باعث می‌شوند تا بتاکاروتن بالای آن‌ها اثرات مضر ناشی از ریزگردها را کاهش دهند.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر تصریح کرد: همچنین میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین C مانند پرتقال، لیموترش، نارنج، نارنگی، توت‌فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره همچون اسفناج و سبزی‌خوردن، انواع فلفل از جمله فلفل دلمه‌ای و پیاز را در روزهای آلودگی با ریزگردها بیشتر مصرف کنید.

موجی مصرف استفاده از جوانه‌ها و آجیل‌های گیاهی را در روزهای آلودگی هوا اولویت قرار داد و بیان کرد: انواع جوانه‌ها، مغزهای آجیلی و تخم آفتابگردان، حاوی ویتامین E بالایی هستند که می‌توانند به کاهش التهاب در بدن و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت کمک کنند.

وی توصیه کرد: همشهریان ماهی، گردو و خرفه را بیشتر مصرف کنند، زیرا این مواد غذایی امگا ۳ خوبی دارند که می‌توانند در حفظ سلامت ریه‌ها مؤثر باشند.

این کارشناس مسئول گفت: از مصرف سبزیجات خانواده کلم غافل نشوید، کلم بروکلی، گل‌کلم و کلم‌برگ ماده‌ای دارند که می‌توانند به روند حذف سموم و پیشگیری از سرطان کمک کنند. همچنین یافته‌های تحقیقاتی حاکی از آن است که مصرف این سبزیجات اثرات منفی گردوغبارهای استنشاق‌شده بر ریه را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهند.

وی تصریح کرد: هندوانه، پیاز، تخم‌مرغ و سیر در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید و دلیل آن نیز ماده مؤثر موجود در این غذاها جهت کمک به تقویت ریه‌ها و کاهش خلط در ریه است.

موجی استفاده از مکمل ویتامین دی مصرف به‌عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی نقش حائز اهمیت دانست بنابراین از وضعیت ویتامین D بدن خود با یک آزمایش ساده خون آگاه شوید و در صورت کمبود حتماً با مشورت کارشناسان یا متخصصین تغذیه از مکمل ویتامین D استفاده کنید.

موجی تأکید کرد: به دلیل وجود کورکومین در زردچوبه، تهیه غذا با این ادویه باعث بهبود عملکرد ریوی بدن می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر خاطرنشان کرد: چاقی و اضافه‌وزن باعث ایجاد التهاب و فشار بر ارگان‌های بدن به‌خصوص قلب و ریه می‌شود و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عوامل ایجادکننده بیماری از جمله آلودگی هوا با ریزگردها ضعیف کند.

منبع:ایسنا

کد خبر 53049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =