دامداران خواهان تعدیل قیمت سبوس شدند + سند

تشکل های ملی دامپروری در بیانه مشترکی با انتقاد از افزایش ۵ برابری قیمت سبوس خواهان تعدیل قیمت این محصول شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تشکل های ملی دامپروری در بیانه مشترکی با انتقاد از افزایش 5 برابری قیمت سبوس خواهان تعدیل قیمت این محصول شدند. متن این بیانیه به شرح زیر است.

احتراما، باستحضار می‌رساند هم اکنون در حدود 62 میلیون رأس دام سبک در کشور زیر نظر تشکل های کشوری در حال پرورش است که از این میزان دام درحدود 30 درصد دام عشایری، 69 درصد دام روستایی و یک درصد آن را دام صنعتی تشکیل می دهند.

از آنجائیکه پس از طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و تغییر نرخ ارز ترجیحی قیمت نهاده های دامی (ذرت، سویا، جو) تقریباً 6 برابر شده است و این موضوع بدلیل اعمال به یکباره ی آن در کشور باعث آشفتگی در مقوله تأمین سرمایه در گردش برای بسیاری از بهره برداران گردیده است و از طرفی به دلیل اینکه تقریبا تمامی تولید و پرورش دام سبک توسط جامعه عشایری و روستایی صورت می گیرد، عملاً این موضوع باعث حذف بسیاری از گله های کشور بدلیل عدم تأمین نهاده گردیده است.

از طرفی اخیراً شاهد آن بودیم که در نامه ارسالی سرپرست وقت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (صدیف بیک زاده) نرخ هر کیلوگرم سبوس معادل 60000 ریال منظور شده است. این در حالی است که علیرغم افزایش قیمت نهاده های دامی هنوز قیمت گندم با نرخ مصوب خریداری می گردد.

 هزینه های آسیابانی هم در حدی نیست که قیمت سبوس گندم را از 14000 ریال به 60000 ریال افزایش دهد. لازم به ذکر است تأمین سبوس به قیمت عادلانه می تواند تا حدود 30 درصد در قیمت کنسانتره تولیدی در زیر بخش دامپروری تاثیر داشته باشد، این افزایش 5 برابری قیمت سبوس می تواند در حکم تیرخلاصی بر پیکر صنعت دامپروری کشور باشد.

همچنین افزایش قیمت سبوس گندم به 60000 ریال در جلسه ستاد تنظیم بازار منوط به افزایش خرید شیر خام به 137000 ریال بود که این امر تاکنون محقق نگردیده است.

 باتوجه به اینکه تأمین امنیت غذایی برای حدود 90 میلیون نفر در کنار اشتغال زایی و کمک به جامعه روستایی عشایری می تواند به آخرین انگیزه های این قشر برای ادامه فعالیت آنان محسوب گردد، علیهذا تشکل های امضاء کننده ذیل درخواست داریم:

1-دستمزد هزینه های آسیابانی با استعلام از انجمن آرد سازان و سازمان برنامه بودجه به قیمت 14000 ریال اضافه گردد که این هزینه توسط اعضای تشکل ها پرداخت خواهد شد.

2-در اسرع وقت در جلسه آتی ستاد تنظیم بازار نسبت به تعیین قیمت عادلانه سبوس گندم و ابلاغ آن به سازمان حمایت و همچنین توزیع آن از طریق سامانه سبوس وزارت جهاد اقدام لازم صورت پذیرد.

به استحضار می رساند هرگونه تعجیل در تعدیل و ابلاغ قیمت سبوس می تواند به ادامه حیات صنعت دامپروری کشور و تأمین امنیت غذایی کمک نماید و در صورت عدم حمایت وزارت خانه از این بخش خطر نابودی بخش دامپروری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دامداران ایران

اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دام سبک کشور

اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور                      

اتحادیه تعاونیهای کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور

کالاهای اساسی , کالاهای اساسی ,

/انتهای پیام

کد خبر 53092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =