سند راهبردی «سیستم یکپارچه غذا» نهایی می شود

مواد غذایی> اقتصاد غذا – بر اساس مصوبه یکصدو دوازدهمین اجلاسیه شورای عالی استاندارد، پیش نویس سند راهبردی «سیستم یکپارچه غذا» توسط سازمان ملی استاندارد و با مشارکت تمامی سازمان ها و تشکل های مرتبط تدوین شده و بر اساس دستور رییس جمهور مقرر شد در اولین جلسه شورای عالی استاندارد پیش نویس سند تقویت و تکمیل شده و مجددا طرح شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، سند راهبردی «سیستم یکپارچه غذا» به منظور تامین اهداف کلان تضمین سلامت مصرف کننده، تقویت و توسعه موثر سیستم کنترل غذا از مزرعه تا سفره مبتنی بر ریسک، ارتقا کیفیت تولید غذا و توسعه تجارت غذای سالم، حلال، با اصالت و با کیفیت» هماهنگ با قوانین موجود مرتبط با غذا و استانداردهای ملی ایران تدوین شده است.
محوری ترین مفهوم این سند به سیستم مدیریت یکپارچه غذا بر می گردد که در برگیرنده تمامیت غذا (شامل کیفیت، اصالت، حلیت و ایمنی) و یکپارچگی سیستم مدیریت غذا از مزرعه تا سفره است به طوری که ذی نفعان از جمله مصرف کننده از تمامیت غذا اطمینان خواهند یافت». در این سند برای ترسیم راهبردها از سیستم تجزیه و تحلیل SOWT که شامل عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) عوامل خارجی (فرصت تهدید ها) استفاده شده است.

بنا بر این گزارش در ادامه این سند ارکان جهت ساز شامل ماموریت، چشم انداز، ارزش ها (مانند رویکرد مبتنی بر شفافیت. مسئولیت پذیری پاسخگویی، بی طرفی و درستکاری صداقت) لحاظ شده است. همچنین اهداف کلان با رویکرد زنجیره کامل و تمامیت غذا تبیین شده است و راهبردها و برنامه های اجرایی با توجه به تحلیل وضعیت موجود، در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت، فرصت ها و تهدید ها با زمانبندی پیشنهادی در سند جانمایی شده است. برخی از برنامه های اجرایی مهم این سند از جمله معماری نرم افزار سامانه هشدار سریع برای اطلاع رسانی به ذی نفعان، طراحی و اجرای سیستم مدیریت بحران، تشکیل کمیته مدیریت ریسک در سطح مدیران ارشد. تقویت مسئولیت پذیری واحدهای تولیدی و حمایت از تولید و شناسایی، ردیابی و پایش محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

به گزارش فودپرس، مشارکت کنندگان در سطح ملی و بین المللی، دست اندرکاران شامل مراجع ذی صلاح، تولید کنندگان زنجیره غذا، ذی نفعان، انجمن ها و دانشگاهیان به تفصیل آمده است.
در پیوست ها این سند برای اطلاعات بیشتر مبانی و اصول طراحی سیستم ملی مدیریت کنترل یکپارچه غذا. مبانی و اصول پایش سیستم ملی مدیریت کنترل یکپارچه غذا، فهرست دست اندکاران زنجیره غذا کلیه قوانین برمبنای زمان تدوین و دستگاه مربوطه به همراه فهرست استانداردهای مرتبط با سیستم موجود می باشد.
 اجرای فنی سیستم مدیریت یکپارچه غذا در طی گذر زمان در هماهنگی با یکدیگر عمل نموده و دارای قابلیت بهبود مداوم می باشند. با پیشرفت های علمی و فنی که مرتباً در جهان رخ می دهد، نشان دادن توانایی سیستم مدیریت یکپارچه غذا برای تطابق با این تغییرات اهمیت دارد.
 به منظور تعیین/ تطبیق/ و یا افزایش ظرفیت مراجع ذی صلاح و ذی نفعان در گیر در جنبه های مختلف تمامیت موادغذایی موجبات افزایش اثربخشی را فراهم می کند.

کد خبر 53129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =