واکنش بانک مرکزی به اظهارات یکی از مدیران وزارت اقتصاد

بانک مرکزی به آماری که از سوی مدیر کل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد درباره نقدینگی اعلام شده واکنش نشان داد.

 در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: در خصوص محاسبه حجم روزانه نقدینگی و مقایسه آن طی سال‌های ۱۳۹۳ تا سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ لازم به تاکید است، بانک مرکزی به کرات توضیحات لازم درخصوص تغییرات متغیرهای پولی و نحوه مواجهه و مقایسه این نوع از متغیرها را با توجه به ماهیت انباره‌ای آنها بیان کرده و بر لزوم پرهیز از مقایسه‌های دوره‌ای سطح متغیرهای اسمی نظیر نقدینگی و پایه پولی تاکید کرده است؛ چراکه توجه صرف به سطح متغیرهای انباره و بی‌توجهی نسبت به روند رشد چنین متغیرهایی در طول دوره مورد بررسی و اقتضائات زمانی آنها، معمولاً تحلیل‌های کارشناسی را با نتایج دقیق و صحیحی همراه نمی‌سازد.

براساس اظهارات مدیر کل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد، میزان تولید روزانه نقدینگی در سال ۱۳۹۹ معادل ۷‏/۲ هزار میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۷‏/۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این در حالی است‌که رشد نقدینگی سال ۱۴۰۰ معادل ۰‏/۳۹ درصد بوده که نسبت به رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۹ (معادل ۶‏/۴۰ درصد)  به میزان ۶‏/۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

ضمن آنکه بخشی از افزایش نقدینگی در سال ۱۴۰۰ (معادل ۷‏/۲ واحد درصد) به افزایش پوشش آماری (اضافه شدن اطلاعات بانک مهر اقتصاد در آمارهای پولی، به واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) مربوط بوده و در صورت عدم لحاظ افزایش پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۰ به ۳۶.۳ درصد کاهش می یافت. بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌شود مقایسه متغیرهای اسمی بدون توجه به رشد آنها، موضوعی غیرکارشناسی بوده و قابل اتکاء نیست.

کد خبر 53202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =