خودکفایی در تامین تجهیزات نوین آبیاری/ طرح الگوی کشت مهر امسال ابلاغ می‌شود

معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی از ابلاغ برنامه الگوی کشت در مهر ‌امسال خبر داد و گفت: با اجرای این طرح عملکرد تولیدات کشاورزی در کشور توسعه زیادی خواهد داشت.

فریبرز عباسی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت از خودکفایی کشور در تامین لوازم و تجهیزات نوین آبیاری خبر داد و اظهار کرد: پیشرفت در این  حوزه به اندازه‌ای است که پروژه‌های آب و خاک کشورهای منطقه هم توسط متخصصان بخش کشاورزی انجام می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: فقط چند قلم جزیی است که وارد می شود و به زودی آن هم در داخل تولید خواهد شد.

طرح الگوی کشت مهرماه ابلاغ می شود

معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی از ابلاغ برنامه الگوی کشت در مهر ماه امسال خبر داد و گفت: با اجرای این طرح عملکرد تولیدات کشاورزی در کشور توسعه زیادی خواهد داشت.

عباسی ادامه داد: مشوق‌ها برای اجرای طرح الگوی کشت آماده شده که تا دو هفته دیگر ابلاغ می شود، این مشوق ها که با همکاری وزارت نیرو آماده شده شامل تخفیف های ویژه هزینه آب برای کشاورزانی است که طبق الگوی کشت می‌کارند ونیز آب کمتری مصرف می کنند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که در دولت های پیشین چند بار اجرای این طرح ناتمام ماند آیا این بار اطمینانی برای اجرا وجود دارد؟ و چطور این طرح بلافاصله پس از بازدید رئیس جمهور از وزارت جهاد کلید خورد؟ گفت: این طرح بسیار پیچیده است و به مجموعه عوامل از جمله مولفه های اقتصادی و نیز قیمت بازار مربوط می شود اما برنامه ریزی های اجرای این طرح با شروع دولت سیزدهم کلید خورده بود که پس از بازدید رئیس جمهور قرار شد ابلاغ شود.

وی همچنین از تهیه نقشه مدیریت پذیر در ۱۴ استان کشور خبر داد و گفت:‌ این نقشه های به اجرای الگوی کشت در مناطق کشور کمک خواهد کرد.

عباسی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس که اگر افغانستان حقابه آب هیرمند را ندهد پروژه آب و سیستان که بر مبنای این حقابه ایجاد شده چه سرانجامی خواهد داشت؟ گفت:‌ بر اساس قراداد، آنها باید این حقابه را بدهند و تا کنون پایبند بوده اند اما مذاکراتی هم در این زمینه از سوی وزارت نیرو و امور خارجه صورت گرفته است اما این واقعیت است که اگر این حقابه را ندهند پروژه آب سیستان کارایی خود را ازدست می دهد.

*خسارت ۹ هزار میلیارد تومانی سیل به زیرساخت های آب و خاک کشور

وی همچنین از خسارت ۹ هزار میلیارد تومانی سیل به زیرساخت های آب و خاک کشور خبر داد و گفت: در این‌باره استان‌های کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین خسارت را دیدند.

آیین نامه اجرای قانون حفاظت خاک به زودی در هیئت دولت تصویب می شود

معاون وزیر جهاد کشاوری با بیان اینکه آیین نامه اجرای قانون حفاظت خاک به زودی در هیئت دولت تصویب می شود، گفت: آیین نامه مشتمل بر ۴۰ ماده و ۲۰ تبصره است که با همکاری سازمان های برنامه و بودجه، محیط زیست و کمیسیون زیر بنایی و محیط زیست دولت مراحل نهایی خود را سپری می کند.

افزایش ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری 

 وی با بیان اینکه ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری افزایش می یابد گفت: فاز نخست این طرح با ۲۹۵ هزار هکتار اجرایی شده و ۴۰ هزارهکتار هم مطالعات و طراحی فاز دوم تمام شده است و به محض تامین اعتبار اجرای فاز دوم آغاز خواهد شد.

به گفته این مسئول اجرای فاز اول ۵ میلیون  تن تولید محصولات کشاورزی را افزایش و ۷۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده که با اتمام این طرح ۳۰۰ هزار اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

۱۷۷۷ پروژه آب و خاک در هفته دولت افتتاح می شود

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، ‌ در هفته دولت ۱۷۷۷ پروژه آب و خاک با اعتبار ۱۲۸۰ میلیارد تومان و در سطح ۵۰ هزار هکتار در هفته دولت افتتاح می شود که ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

معاون امور خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ بیشتر پروژه ها در استان های کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، سیستان و بلوچستان خواهد بود. /فارس

کد خبر 53205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =