پشت پرده "گوشت‌ قرمزهای چرخ کرده‌ای" که با شستن به رنگ سفید درمی‌آیند!

اخیراً فیلمی از یکی از شهروندان منتشر شده که نشان می‌دهد "گوشت قرمز چرخ کرده" خریداری شده از فروشگاه‌های شهروند وقتی در زیر آب شستشو می‌شود، رنگ آن از قرمز به سفید تغییر می‌کند و بافتی شبیه پنبه به خود می‌گیرد! اما علت این امر و پشت‌پرده آن چیست!؟

اخیراً فیلمی از یکی از شهروندان منتشر شده که نشان می‌دهد "گوشت قرمز چرخ کرده" خریداری شده از فروشگاه‌های شهروند وقتی در زیر آب شستشو می‌شود، رنگ آن از قرمز به سفید تغییر می‌کند و بافتی شبیه پنبه به خود می‌گیرد!

در این خصوص داود قربانیان؛ مدیرعامل شرکت شهروند توضیحاتی ارائه کرده که در ادامه است:

"باید گفت ساختار گوشت متشکل از پروتئین و چربی است و سلول‌های اکتین و میوزین در اثر چرخ کردن، ساختار سلولی آنها دچار گسست می‌شود به دلیل اینکه این ساختار سلولی شکسته می‌شود محتوی ساختار سلولی به راحتی با آب شسته می‌شود و این رنگدانه‌های میوگلوبین که داخل گوشت وجود دارد و خون‌آبه‌ای که در داخل خون است به دلیل شستشو از بین می‌رود.

طبیعی است که هر گوشتی بعد از شستشو رنگش تغییر پیدا کند اگر آن گوشت چرخ بشود و ساختار سلولیش از بین برود لذا این موضوعی که درباره گوشت چرخ کرده اتفاق افتاده در ماه‌های گذشته هم البته یکی دو مورد ابهام داشت و بعضی از هموطنان گوشت چرخ کرده را شستشو می‌دادند، بعد می‌دیدند که رنگش تغییر کرد! این ناشی از ساختار پروتئینی گوشت و شسته شدن و خارج شدن رنگدانه‌های داخل گوشت است که یک امر کاملا طبیعی است.

با توجه به این موضوع که در فضای مجازی پخش شد و ناشی از نگاه غیرتخصصی یا عدم آشنایی صورت گرفت که فردی گوشتی را آورده که بعد از چرخ کردن زیر آب گرفته بود و معتقد بود که این چیز عجیبی است، سازمان دامپزشکی و سازمان تعزیرات حکومتی گشت‌های مشترک، به فروشگاه آزادگان مراجعه کردند همان‌جا در حضور مدیران فروشگاه و سازمان تعزیرات، گوشت تازه چرخ شد و در معرض جریان آب قرار گرفت و این موضوع تایید و این ابهام رفع شد لذا هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد و این یک امر کاملا طبیعی است.

نکته بعد این است که اساسا ساختار گوشت قابلیت جعل شدن ندارد یعنی شما نمی‌توانید ما به ازای گوشت، الیاف پلاستیکی یا پنبه قرار دهید یا آن را رنگ بکنید و تبدیل به گوشت شود!  بو، طعم، رنگ، نحوه پخت همه اینها این را آشکار می‌کند و اساسا انجام تقلب برای تولید گوشت چرخ کرده از هر ماده‌ دیگری توسط هر شخصی غیرممکن است و قطع به یقین این امکان وجود ندارد که با مواد شیمیایی گوشت تولید کرد.

ما در فروشگاه‌های شهروند مخصوصا در حوزه قصابی‌ها، دارای دامپزشک هستیم و در سطح شهر تهران یک نفر دامپزشک مستقر داخل غرفه قصابی است همچنین تمامی فروشگاه‌های اصلی ما که کالای پروتئینی و فرش در اختیار مردم می‌گذارند، دارای یک مسئول کنترل کیفی است که از فارغ‌التحصیلان صنایع غذایی و دامپزشکی استخدام شدند کاملا مستقل و مستقر تمام کالاهایی که وارد فروشگاه‌های می‌شوند کنترل می‌کنند و سلامت مصرف‌کننده برایمان وجه اصلی و اولویت اول است؛ از این جهت نگرانی وجود ندارد.

البته آن شرکتی که این گوشت را عرضه کرده بود ظاهرا اقدام به طرح شکایت از آن هموطن کرده که از حقوق طبیعی آن شرکت است؛ به جهت اینکه آسیبی به برند آن شرکت وارد شد و باعث شد که اذهان عمومی نسبت به آن برند خدشه‌دار شود.

من انتظار دارم که مردم در خصوص اظهارنظر درباره کالاها دقت بیشتری داشته باشند؛ محصولات کشور ما، کالای تولیدی کشور ما زیرنظر نهادهای نظارتی و بهداشتی سازمان دامپزشکی، موسسات استاندارد و سازمان غذا و دارو تولید و کنترل می‌شود، قطعا نظارت تخصصی روی کالاها وجود دارد.

ما باید مراقب باشیم نگاه مسئولانه‌ای به محصولات کشور داشته باشیم؛ چندی پیش هم شاهد بودیم یک فردی در خصوص زعفران نشان داده بود که براده آهن در داخل آن است!

معتقدم این نوع رویکردهای غیرفنی باعث می‌شود که محصولات ایرانی در ذهن اذهان عمومی خصوصاً در بازارهای بین‌المللی به آن خدشه وارد شود و ممکن است که با این اظهارنظرها باعث تخریب کالای ایرانی مخصوصا حوزه صادرات به کشورهای اطراف شویم.

اگر ایرادی در کالایی وجود دارد یا اگر فردی نسبت به کیفیت کالایی دارای ابهام است، خیلی بهتر است که به جای اینکه این را در فضای مجازی و بدون بررسی علمی و تخصصی به نمایش بگذارد و خدایی ناکرده یک کارخانه تولیدی یا یک شرکت بزرگ دچار آسیب شود، این را سریعا با مراکز مربوطه درمیان بگذارد، قطع به یقین سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و دستگاه‌های نظارتی آماده هستند که به هر ابهامی پاسخ بدهند.

پیشنهاد من این است اگر هر عزیزی درباره هر محصولی ابهامی دارد بهتر است قبل از انتشار تصویر، فیلم و اظهارنظر خصوصا در فضای مجازی آن را با مبادی مربوطه قانونیش در میان بگذارد.

بعضا در حوزه صادرات دیدیم در خصوص محصولات ایرانی اظهارنظرهایی در فضای مجازی شده است که این دامنه‌اش تا کشورهای خارجی هم رفته است و باعث شده که مشتریان یا کشورهای همسایه یا بازارهای هدف ما دچار ابهام و مشکل شوند و به برند ایرانی و محصول ایرانی شک کنند!

این امر به لحاظ ملی به نفع هیچ‌کس نیست و از این جهت خیلی خوب است که نظارت لازم برای این موضوع صورت گیرد خصوصا در فضای مجازی تا خدایی نکرده کاری نکنیم که بعدا پشیمان شویم.

این نوع اظهارنظرها را در هیچ یک از کشورهای اطراف یا کشورهای پیشرفته دنیا ندیده‌ام؛ در این کشورها قطع به یقین اگر محصولی دچار ابهام یا خدشه بوده آن را از مبادی قانونی پیگیری می‌کنند.

انشاءالله به این سمت برویم که نظارت بر حوزه غذا و دارو، نظارت بر حوزه‌های تخصصی، محصولات بهداشتی و آرایشی و ... توسط نهادهای ذیربط و تخصصی صورت بگیرد تا حق کسی ضایع نشود./ تسنیم

کد خبر 53209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    واقعا خودش حرفهاش رو باور میکنه و قانع میشه که مردم بیچاره بشن
  • احمد لوکارلی DE ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    وقتیکه هندوانه قرمز می‌کنند گوشت که خرجش یه کم خون هست