یارانه نقدی یا کالا برگ؛ کدام‌ از پس تورم برمی‌آیند؟

براساس یافته‌های این افکارسنجی، لازم است که دولت هرچه سریع‌تر زمینه‌های لازم برای توزیع کالابرگ را فراهم کند و به قانون بودجه مجلس، جامه عمل بپوشاند

 اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی از تمایل قاطبه مردم به دریافت کالابرگ به جای دریافت یارانه نقدی خبر داد. در گزارش این نهاد آمد که مجلس برای جبران پیامدهای اقتصادی حذف ارز ترجیحی، در قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت را مکلف به ارائه کالابرگ الکترونیکی کرد. بر همین اساس و پس از واریز چند مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا نهم، این پرسش در مجلس مطرح شد که مردم بین دریافت یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی، کدام یک را ترجیح می‌دهند. با توجه به اهمیت این موضوع، موسسه افکارسنجی «ملت» وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس، به انجام پروژه‌ای تحت عنوان «افکارسنجی درباره نگرش مردم به طرح اصلاح یارانه‌ها و توزیع کالابرگ» اقدام کرد. نتایج این افکارسنجی نشان می‌داد که ۶۰.۶ درصد مردم نسبت‌به کلیت طرح اصلاح یارانه‌ها نظر منفی دارند که مهم‌ترین دلیل آن، افزایش قیمت کالاهای دیگری است که قرار نبود براساس اجرای این طرح، گران شوند. باتوجه‌به همین موضوع می‌توان فهمید که چرا ۸۸.۶ درصد مردم میزان یارانه واریزی را کافی نمی‌دانند. یافته‌های این نظرسنجی حاکی از آن است که قدرت خرید کالاهای اساسی ازسوی خانوارها نسبت‌به قبل از اجرای طرح (ابتدای سال)، کمتر شده است. همچنین بنابر این نظرسنجی و مطابق نظر مردم، ۵۸.۵ درصد از مردم ترجیح می‌دهند دولت هفت‌قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند و در مقابل ۲۸.۶ درصد ترجیح می‌دهند به‌ازای هر فرد ماهانه مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزارتومان یارانه نقدی اختصاص یابد. براساس یافته‌های این افکارسنجی، لازم است که دولت هرچه سریع‌تر زمینه‌های لازم برای توزیع کالابرگ را فراهم کند و به قانون بودجه مجلس، جامه عمل بپوشاند.

البته دلیل اصلی اینکه مردم به کالابرگ بیشتر از یارانه نقدی گرایش دارند، کاهش ارزش پول و تورم است. در چنین شرایطی ارزش کالابرگ از یارانه نقدی بیشتر می شود.

منبع: صبح نو

کد خبر 53231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =