راهکارهای افزایش تولید کالاهای اساسی در مسیر رسیدن به خودکفایی

مهدی کریمی تفرشی - رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو

در شرایط استراتژیک فعلی بویژه در شرایطی که کشور تحت فشار تحریم های جهانی قرار گرفته دولت باید برای افزایش تولید کالاهای اساسی برنامه ای مدون و استراتژیک داشته باشد.

یکی از این محصولات اساسی که بویژه در نتیجه جنگ روسیه و اکراین با بحران جهانی مواجه شد گندم است.

از جمله راهکارهایی که برای افزایش تولید این محصول دولت در پیش گرفته و انتظار می رود که هر ساله به صورت کارشناسانه تری بر روی آن برنامه ریزی کند اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم است. این نرخ باید به نحوی تعیین شود که کشاورزان را ترغیب به تولید هر چه بیشتر این محصول کند. البته زمان اعلام نرخ به موقع این محصول نیز بسیار تعیین کننده است. معمولا باید در شهریور نرخ خرید تضمینی گندم به موقع اعلام شود.

این نرخ باید به اندازه ای واقعی و به قیمت جهانی نزدیک باشد که امکان قاچاق این کالا به کشورهای همسایه را کم کند و از طرفی به کشاورز انگیزه کافی بدهد.

نکته مهم دیگری که در تولید محصولات اساسی کشاورزی بسیار حائز اهمیت است امکان تهیه آسان و با قیمت مناسب کودهای شیمیایی است. چون بررسی ها نشان می دهد که به ازای هر یک واحد کود که مصرف می شود ۹ واحد به تولید محصول افزوده می شود.

اگر کشاورز نتواند به راحتی و با قیمت پایین کود تهیه کند محصولات کشاورزی نیز به لحاظ کمی و کیفی کاهش پیدا می کنند.

کود از جمله عوامل تولید است که حتما باید به آن یارانه دولتی تعلق بگیرد.

اینکه دولت چقدر می تواند شرایط را برای اجرای کشت قراردادی در کشور هموار کند و از این طرح حمایت کند یکی از عوامل مهم توسعه تولید است.

باید بخش خصوصی تشویق شود که تامین نهاده ها و امکانات موردنیاز کشاورز را بر عهده بگیرد و در عوض کشاورز نیز محصولات خود را با قیمت توافقی به بخش خصوصی بفروشد و در این میان باید رضایت هر دو طرف جلب شود و برای هر دو طرف سودآوری خوبی داشته باشد.

دولت نیز باید حمایت هایی را انجام دهد تا این قراردادها هر چه بیشتر به نتیجه مطلوب برسد.

امسال حدود ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی به کشت قراردادی گندم اختصاص یافته که آمار قابل قبولی است.

کد خبر 53291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =