اقتصاد آزاد بهره ور ترین و شفاف ترین نظام اقتصادی

مهدی کریمی تفرشی - رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو

بهترین راه برای بالا بردن بهروه وری اقتصادی حرکت به سمت اقتصاد آزاد است که شفاف ترین نوع اقتصاد محسوب می شود. اقتصادی که دخالت دولت در آن حداقل است و نظارت بر بازار از طریق خود فروشندگان و خریداران صورت می گیرد. در این نوع اقتصاد نظام عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها در بازار است.

وقتی اقتصاد آزاد باشد تولید کننده برای ارتقای کیفیت محصولاتش جهت رقابت در بازار تلاش می کند و همین مسئله به بالارفتن کیفیت و کاهش قیمت و ایجاد رقابت سازنده در بازار کمک می کند و از طرفی راندمان تولید بالا می رود. چرا که این نوع اقتصاد بسیار شفاف عمل می کند.

در این نوع نظام اقتصادی دولت تنها وظیفه دارد چهارچوب های حقوفی را تعیین کند. اما عکس العمل های متقابل عرضه و تقاضاست که فعالیت های اقتصادی بازار را تعیین می کند.

جالب است بدانید اقتصاد آزاد حتی قیمت ها را نیز در بازار کاهش می دهد و تعدیل کننده تورم است.
در نظام اقتصاد آزاد امکان بازگشت سرمایه بیشتر است، تولید ناخالص داخلی رشد بیشتری می کند و نرخ رشد و شکوفایی اقتصادی بالاتر است.
از مهمترین مزایای اقتصاد آزاد شکوفایی و رشد تولید بویژه تولید خلاقانه است. از آنجایی که رقابت بین بنگاههای اقتصادی و تولیدی در این نوع اقتصاد بیشتر است بنگاهها حداکثر تلاش خود را برای ارتقای کیفیت و عرضه محصولات با کیفیت و کمیت بالا به بازار می نمایند. بنابراین اولا زمانی که تقاضا در بازار باشد عرضه به میزان کافی صورت می گیرد. در ثانی ایده های خلاقانه فرصت ارائه و ظهور در بازار را پیدا می کنند. ضمن اینکه افرادی که توانمندی بالاتری دارند امکان رشد بیشتری نیز خواهند داشت.
بنگاههای اقتصادی نیز با راندمان بیشتری فعالیت می کنند. چون حداکثر تلاش آنها اینست که با حداقل هزینه بالاترین بهره وری تولید را داشته باشند.
در اقتصاد آزاد امکان و انگیزه سرمایه گذاری خارجی بیشتر است چون امکان سودآوری بیشتر و بازگشت سرمایه بیشتری برای سرمایه گذار وجود دارد.  

اقتصاد کاملا آزاد در همه جوامع معایبی دارد که اگر برطرف شود یکی از بهترین نظام ها برای شکوفایی اقتصادی است. آموزش و پرورش همه جانبه عوامل تولید و عوامل بازار که گردانندگان اصلی فعالیت های اقتصادی هستند از ضرورت های این نوع نظام اقتصادی است.

طبیعتا حرکت به سمت اقتصاد آزاد برای دولت هم هزینه کمتری دارد و بخش زیادی از فعالیت های اقتصادی و مسئولیت ها، به بخش خصوصی واگذار می شود که این فرایند نه تنها باری را از روی دوش دولت بر میدارد بلکه دولت هزینه های کمتری را نیز متحمل می شود.

کد خبر 53452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =