شمارش معکوس ۳ روزه به اعلام تعرفه صادرات محصولات جالیزی

تولید محصولات اساسی با اصلاح و اجرای الگوی کشت به جای کشت محصولات جالیزی، راه رسیدن به خودکفایی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، الگوی کشت که ۲۵ سال قبل طراحی شده اما هیچ وقت اجرایی نشده است، موضوعی است که قانون برنامه ششم هم دولت‌ها را مکلف به اجرای آن کرده تا به خودکفایی ۹۵ درصدی در کالاهای اساسی برسیم، این در حالی است که کشاورزان درباره الگوی کشت و ابلاغ آن بی اطلاع هستند.

رهبر انقلاب در سیاست‌های کلی برنامه هفتم بر کشت و تولید کالاهای اساسی با اصلاح الگوی کشت با توجه به منابع آبی تاکید کردند، تکلیفی که به اعتقاد کارشناسان برای تحقق آن باید جاذبه صادرات محصولات خارج از الگو را از بین برد.

سالانه حدود ۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی از خارج کشور وارد می‌کنیم که ۲۸ میلیون تن آن کالای اساسی است و در کنار این رقم، حدود ۸/۵ میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی داریم که ۳/۵ میلیون تن از این ۸/۵ میلیون تن کالاهای غیراساسی هستند.

با تعرفه پایین و نیم درصدی بر صادرات محصولات جالیزی مانند گوجه، خیار و هندوانه که توسط دولت اعلام شده کماکان کشت این محصولات برای کشاورزان دارای جذابیت است و با توجه به شروع سال زراعی لازم است دولت تعرفه ها را افزایش دهد باید تعرفه‌هایی ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی بر صادرات محصولات جالیزی وضع شود که قیمت تمام شده صادرات این محصولات حتی بالاتر از قیمت جهانی باشد.

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی ضایعات محصولات جالیزی باعث هدر رفت سالانه ۱۴ میلیارد متر مکعب آب می‌شود که با همین میزان آب می‌شود ۱۱ میلیون تن گندم یا ۱۲ میلیون تن دانه‌های روغنی کلزا تولید کرد.

کد خبر 53300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =