۱ نفر
۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
یارانه ۳۰۰ هزارتومانی صرف خرید مرغ نشد

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت:اگر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی برای خرید مرغ مصرف می‌شد، علاوه بر حفظ حدود سفره مردم، تولید نیز آسیب نمی‌دید.

حسین ایراندوست گفت: پس از اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها شرایط تولید مرغ تغییر کرد و اصلاح قیمتی انجام و سقف قیمت مرغ زنده ۴۰ هزار تومان و قیمت گوشت مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد. البته پس از گذشت چند روز، به دلیل مازاد تولید و کاهش تقاضا، قیمت مرغ کاهش یافت به نحوی قیمت مرغ زنده حدود ۲۸ هزار تومان و قیمت گوشت مرغ به کمتر از ۵۰ هزارتومان رسید.

او افزود: تا زمانی که نهاده‌های ترجیحی در اختیار مرغداران بود و برای تولید مصرف می‌شد مشکل چندانی وجود نداشت به تدریج و با حذف نهاده ترجیحی از سطح بازار و استفاده از نهاده نیمایی برای تولید، قیمت تمام شده تولید افزایش یافت.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تا مدتی مرغ با هزینه بالاتری تولید می‌شد، اما بازار کشش فروش مرغ با قیمت واقعی را نداشت و مدتی در شرایطی واقع شدیم که قیمت تمام شده برای مرغداران بیش از قیمت عرضه شده در بازار بود که منجر به ورود شرکت پشتیبانی امور دام و خرید سهم قابل توجهی از مرغ مازاد شد. اما ادامه دپوی مرغ در مرغداری و مرغ فروشی‌ها نشان داد که تقاضا برای مرغ نسبت به گذشته کاهش یافته است؛ بنابراین تمایل به جوجه‌ریزی نیز کاهش یافت و موازنه بین عرضه و تقاضا شکل گرفت.

ایراندوست ادامه داد: جوجه‌ریزی همزمان با کاهش تقاضا کاهش یافت و اکنون به دنبال تحریک تقاضا هستیم. جوجه‌ریزی متناسب با درخواست بازار باید انجام شود.

او تصریح کرد: در گذشته گوشت مرغ کاملاً با ارز ترجیحی تولید می‌شد و قیمت آن پایین‌تر از سایر منابع پروتئینی بود، اما امروز مرغ با نهاده‌های نیمایی تولید شده و فاصله قیمتی آن با سایر منابع پروتئینی همچون گوشت گوسفند کاهش یافته که همین موضوع منجر به تغییر میل مصرف کننده و افزایش مصرف گوشت گوسفند، گوساله، شترمرغ، ماهی، بوقلمون و … شده که در نتیجه آن، مصرف گوشت مرغ اکنون در مقایسه با سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: نمی‌توان گفت اجرای این طرح منجر به ایجاد فشار به سفره مردم در حوزه مصرف منابع پروتئینی شده است. دولت یارانه‌ای به مردم پرداخت کرد که قرار بود در جهت خرید محصولاتی همچون لبنیات، مرغ، تخم مرغ و روغن مصرف شود. اگر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی در همین مسیر مصرف می‌شد، علاوه بر حفظ حدود سفره مردم، تولید نیز آسیب نمی‌دید.

ایراندوست اضافه کرد: امروز تولید کنندگان گله‌مند هستند که با حذف یارانه از حلقه اول (تولید) و عرضه آن در حلقه سوم (مصرف کننده)، شرایطی فراهم نشده که یارانه در خرید مواد پروتئینی هزینه شود. انتظار داریم هر چه زودتر کوپن الکترونیک عملیاتی شود تا علاوه بر اینکه منجر به رونق تولید می‌شود مصرف مواد پروتئینی در رژیم غذایی جامعه را اصلاح کند.

او تصریح کرد: در شرایط فعلی با فراوانی نهاده‌ها مواجه هستیم و در این مدت نقدینگی مورد نیاز برای نهاده‌ها تا حد زیادی تأمین شد و همچنان به دنبال تأمین تسهیلات با سود کم برای خرید نهاده‌های دامی در حوزه دام و طیور هستیم. همچنین به اندازه کافی گوشت قرمز و گوشت مرغ ذخیره شده تا در صورت نیاز به بازار تزریق شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: امید است هرچه زودتر کوپن الکترونیکی عملیاتی شود تا تولید کننده نیز با خیال آسوده‌تری جوجه‌ریزی انجام دهد.

منبع:ایمنا

کد خبر 53313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =