راهکار برون رفت دولت از بن بست رانت و فساد در زنجیره گندم، آرد و نان

مواد غذایی> اقتصاد غذا - دولت با تک نرخی کردن گندم، آرد و نان و پرداخت یارانه نقدی به مصرف کنندگان و اصلاح قیمت نان می تواند جلوی فساد و رانت در زنجیره گندم و آرد را بگیرد و مردم نیز متضرر نشوند.

مرتضی میثمی فرد پیشکسوت صنعت آرد و نان ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، گفت: میانگین گندم مصرفی در دنیا طی سالیان متمادی حدود ۱۰۰ کیلوگرم در سال برای هر نفر است و احتمالا در چند ماه آینده که جمعیت جهان به ۸ میلیارد نفر می رسد می توان امیدوار بود که تولید و برداشت گندم نیز به ۸۰۰ میلیون تن برسد.

وی افزود: این عدد در کشورهای مختلف با هم اختلاف دارد. به طوری که در کشور های اروپایی این عدد به حدود ۸۰ کیلوگرم مصرف در سال برای هر نفر می رسد و در کشور های نه چندان توسعه یافته میانگین آن به حدود ۱۲۰ کیلوگرم در سال خواهد رسید. حال چنانچه مصرف را در ایران همان ۱۲۰ کیلوگرم در سال مورد محاسبه قرار دهیم (با توضیح آنکه مقدار مصرف نان هم وزن مصرف گندم می باشد) پس هر نفر در ماه ۱۰ کیلوگرم به طور میانگین مصرف نان دارد.

میثمی فرد خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه با توجه به قیمت نان تافتون به ازای هر کیلوگرم ۸۰هزار ریال چنانچه مسئولان این طرح حداقل ۸۰٫۰۰۰ تومان و یا حداکثر ۱۰۰٫۰۰۰ تومان به عنوان یارانه نان به صورت ماهانه پرداخت کنند و دولت هم اجازه دهد قیمت فروش نان حدود دو برابر گردد در واقع با پرداخت یارانه نان هیچ گونه اتفاقی نیافتاده و یا تحمیلی به خریدار وارد نشده است ضمن آنکه قیمت فروش آرد در کشور در انواع مختلف خود با یک قیمت سراسری به مصرف کنندگان عرضه شده و نشت آرد به بازار آزاد متوقف می شود.

این پیشکسوت صنعت آرد و نان متذکر شد: با اجرای این طرح دیگر نیازی به داشتن حدود ۹۰هزار کارتخوان نیز وجود ندارد که خود در اجرا چه بسا با مشکلات عدیده ای از جمله قطعی اینترنت، نقص فنی و انواع تقلبات و تخلفات و یا هزاران اتفاق دیگر که در حال حاضر قابل پیش بینی نمی باشد مواجه خواهد شد.

کد خبر 53432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    0 0
    ضمن عرض سلام خدمت مدیران دلسوز مربوط به نان،،،این قوت غالب مردم موضوع:مربوط به عواقب غیرقابل جبران تاخیردراجرای کامل و مرحله دوم هوشمندسازی فروش نان باتوجه به اهمیت استراتژیک و امنیتی گندم ونان درهرکشورکه سوءمدیریت وتصمیمات غلط موجب اثرات جبران ناپذیرهم برای سلامت مردم وهم اتلاف سرمایه ملی وگاها موجب شورش مردم وسقوط بعضی حکومتها شده است بنده رابرآن داشت تابعنوان یک نانوا که هرروزباچندصدنفرمشتری سروکاردارم درددل هایی راباجنابعالی که درتصمیم گیریهای نان اثرداریددرمیان بگذارم واقعیت این هست که درهرچیزکه اختلاف قیمت باشدهرچقدرتشدیدبازرسی هم اعمال کنیم قطعافساد ورشوه ورانت وتخلف بروزخواهدکردحالادلاریابنزین باشدویااردهیچ تفاوتی ندارد بهترین وسالمترین روش فقط وفقط ازادسازی وتک نرخی کردن می باشد که درمورداردونان انکه درزمان اقای احمدی نژادانجام شدالبته تکمیلترش الان قطعابهترین راه کارهست.اماحال که مدیران ارشدبدلایلی میفرمایندنان گران نمیشودحداقل به مواردزیرهم دقت فرمایند وقتی قیمت ماکارونی،،،برنج وباگت واردصنف وصنعت را نسبت به سال قبل چندبرابرکردیم وهمزمان قیمت نان رادستوری ازقیمت ضایعاتش یع