سفارش‌ محصولات کشاورزی حجم مبادلات تجاری روسیه و عراق را ۲.۵ برابر کرد

سفارت روسیه اعلام کرد، حجم مبادلات تجاری روسیه و عراق در هشت ماه اول امسال از ۳۰۰ میلیون دلار فراتر رفته است و نسبت به مدت مشابه پارسال ۲.۵ برابر شده است.

ایلیا لوبوف، مشاور اقتصادی سفارت روسیه در بغداد در مصاحبه ای با خبرگزاری ریانووستی گفت، حجم مبادلات تجاری میان روسیه و عراق در بازه ژانویه تا آگوست ۲۰۲۰ به رقم ۳۱۳.۱ میلیون دلار رسیده است که از رقم مدت مشابه سال گذشته برابر با ۲۸۲.۷ میلیون دلار بیشتر است.

لوبوف توضیح داد: «اگر این رقم را با سال قبل از سال گذشته مقایسه کنیم، دو و نیم برابر افزایش داشته است. این روند مثبت به علت افزایش قابل توجه در حجم خرید روغن آفتابگردان و آرد گندم و خوراک دام اتفاق افتاده است.»

این دیپلمات گفت، دو کشور قصد ندارند این روند را متوقف کنند. واحدهای تجاری سفارتخانه های عراق و روسیه به همکاری نزدیک با شورای بازرگانی روسیه و عراق ادامه می دهند و به دنبال فرصت های جدید برای افزایش و گسترش تجارت متقابل هستند.

با این حال، لوبوف خاطرنشان کرد، تحریم‌ های غرب علیه روسیه در سال جاری میلادی مشکلاتی بر سر همکاری دو کشور ایجاد کرده است.

مشاور اقتصادی سفارت روسیه توضیح داد: «ما متوجه هستیم که تحریم های ضد روسی یک عامل منفی مضاعف در مسیر تقویت همکاری های تجاری دوجانبه دو کشور است. برای مثال، تسویه حساب های مالی در بانک های بین المللی مخصوصا با دلار آمریکا دشوارتر شده است. در عین حال، شرکای عراقی ما مزایا و چشم انداز همکاری با یکدیگر را درک می کنند. گفت و گوهای نزدیک و پیوسته ای برای بسط راه حل های قابل قبول دوجانبه به منظور حل همه مشکلات پیش آمده وجود دارد.»

لوبوف با تاکید بر اینکه همکاری دو کشور در حوزه انرژی همچنان در اولویت مشارکت اقتصادی روسیه و عراق قرار داد، خاطرنشان کرد، مسکو تاکنون بیش از ۱۴ میلیارد دلار در پروژه های مشترک انرژی با بغداد سرمایه گذاری کرده است.

این مقام روسی ادامه داد، «لوک اویل»، غول نفتی روسیه در حال حاضر در پروژه بزرگ نفتی «بلوک ۱۰» عراق در استان مثنی در حال فعالیت است. این پروژه قرار است در سال ۲۰۲۴ تولید خود را اغاز کند. شرکت «باش‌نِفت» روسیه نیز توسعه میدان نفتی «بلوک ۱۲» در صحرای غربی عراق را بر عهده دارد./فارس

کد خبر 53457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =