اعلام رقم عیدی شب یلدای رئیسی به همه / خانوارها گوش به زنگ پیامک واریز یارانه معیشتی شب یلدا باشند

به نظر می رسد آخرین یارانه نقدی دریافتی مردم در آذر ماه باشد و از دی ماه کل کشور مشمول توزیع کالابرگ می‌شود.

نامه نیوز :یارانه معیشتی جدید دولت رئیسی برای اولین بار از اردیبهشت سال 1401 پرداخت شد. با توجه به افزایش قیمت‌ها، دولت سیزدهم برای جبران رفاه از دست رفته خانوار و کمک به معیشت آن‌ها اقدام به افزایش یارانه معیشتی کرده است. با افزایش یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی توسط دولت به هر نفر ۴۰۰ هزار تومان، قدرت خرید دهک اول درآمدی روستاییان (فقیرترین دهک) ۲.۵ برابر می‌شود.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

سال گذشته ۲۷ آذر ماه دولت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قرار است ۴ ماه یارانه حمایتی شب یلدا به برخی از مردم پرداخت کند. یارانه‌ای که مبلغ آن ۱۰۰ هزار تومان بود و اولین مرحله آن ۲۷ آذر ماه در آستانه شب یلدا به حساب سرپرستان برخی از خانوارها واریز شد.

ولی به نظر می‌رسد که امسال دیگر خبری از یارانه شب یلدا نیست. چون سال قبل این یارانه با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت شد. یارانه‌ای که گفته شد دلیل پرداخت آن حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کسانی است که کسب‌وکار آنها مختل شده است.

اولین مرحله یارانه ۱۰۰ هزار تومانی دولت که یارانه شب یلدا نام گرفته بود، سال گذشته ۲۷ آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما امسال شرایط کرونا بهبود پیدا کرده و به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای برای پرداخت یارانه یلدا نداشته باشد. با توجه به اینکه دولت قصد دارد کالابرگ را جایگزین یارانه نقدی کند که خبر آن را در زیر می خوانید.

عیدی ویژه دولت؛ واریزی جذاب ۱ تا ۳ میلیونی

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور از پرداخت ما به تفاوت مستمری مهرماه مددجویان سازمان بهزیستی خبر داد و افزود: مستمری مددجویان از مهرماه ۳۰ درصد افزایش داشته است و با افزایش ۳۰ درصدی مستمری نسبت به شهریور ماه در خانوارهای یک نفره از ۴۲۰ هزار به ۵۴۶ هزار تومان، در خانوارهای دونفره از ۶۰۰ هزار به ۷۸۰ هزار تومان، در خانوارهای سه نفره از ۸۴۰ هزار به یک میلیون و ۹۲ هزار تومان، در خانوارهای چهار نفره از یک میلیون و ۸۰ هزار به یک میلیون و ۴۰۴ هزار تومان و در خانوارهای پنج نفر و بیشتر از یک میلیون و ۳۲۰ هزار به یک میلیون و ۷۱۶ هزار تومان مستمری افزایش و در آبان ماه واریز شده است.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در همین رابطه گفت: مردم روی رقم یارانه فعلی حساب و برنامه‌ریزی کردند برای همین الان حذف یارانه و تبدیل آن به کالابرگ دیگر اثری ندارد. کالابرگ الکترونیک هم در دولت منتفی شده و هم در مجلس کسی به دنبال آن نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: وزارت اقتصاد هم گفته داریم روی کالا برگ کار می‌کنیم؛ اما اگر تعلل اتفاق بیفتد ما ناگزیریم ظرف دو سه هفته آینده با هماهنگی کمیسیون های مربوطه در این حوزه اقدام نظارتی انجام دهیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: وزارت اقتصاد هم گفته داریم روی کالا برگ کار می‌کنیم؛ اما اگر تعلل اتفاق بیفتد ما ناگزیریم ظرف دو سه هفته آینده با هماهنگی کمیسیون های مربوطه در این حوزه اقدام نظارتی انجام دهیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مورد عدم ارائه کالا برگ الکترونیک در اجرای طرح اصلاح قیمت ها، گفت: طبق قانون بودجه۱۴۰۱، دولت مکلف بود بعد از حذف ارز ترجیحی کالابرگ را به گونه ای پرداخت کند که قدرت کاهش یافته به نسبت شهریور ۱۴۰۰برای دهک های مشمول حفظ شود آلان این کار انجام نشده است./خبر انلاین

اجرای آزمایشی کالابرگ کلید خورد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، تأمین مالی کالابرگ مبتنی بر همان نظام پرداخت یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است.

ادعای اینکه دولت برای تأمین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می‌شود که اساساً تأمین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است.

بارها اعلام شد که موضوع طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد، اما با توجه به اینکه نظام پرداخت یارانه‌ها جمعیت زیادی از مردم را متأثر می‌کند، لازم بود دولت با اطمینان درباره زیرساخت فنی اجرای طرح را دنبال کند تا مشکلی در تأمین کالا و خریدهای مردم پیش نیاید.

اقدامات دولت برای فراهم کردن زیرساخت‌های اجرای کالابرگ با جدیت دنبال شده، اما از آنجا که متولی اصلی کالابرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است با تغییر مدیریت این وزارتخانه در اجرا و بهره برداری این طرح اندکی تأخیر به وجود آمد و بر اساس آخرین اعلام، این وزارتخانه اجرای آزمایشی طرح در یکی از استان‌های جنوبی کشور را کلید زده و پس از اجرا در این استان برای کل کشور اجرا خواهد شد.گ

پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که اجرای آزمایشی بیش از یک ماه طول نکشد و پس از آن آماده اجرا در کشور خواهد بود.

تصمیم دولت هیچگاه برای ارائه کالابرگ الکترونیک تغییر نکرده، اما همچنان که اشاره شد تأخیری که پیش آمده به دلیل حصول اطمینان از فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن در تمام شهرها و روستاهای کشور بوده و به این دلیل بود که یک مرحله آزمایشی دیگر نیز برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد؛ با اتمام این مرحله و ایجاد این اطمینان که مردم در شروع طرح بتوانند کامل از این ظرفیت استفاده کنند و شاهد پدیده صف نباشیم، کالابرگ الکترونیکی اجرا می‌شود.

ادعای اینکه دولت برای تأمین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می‌شود که اساساً تأمین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت‌های یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است.

در ۷ ماه گذشته یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ۲۰ تا ۲۲ هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و انتظار می‌رود که این ماه هم یارانه نقدی در همین بازه زمانی واریز شود.

اما هر ماه و همزمان با واریز یارانه نقدی این سول مطرح می‌شود که یارانه واریزی نقدی است یا در قالب کالابرگ قرار است پرداخت شود؟

در هفت ماه گذشته ۹ دهک درآمدی جامعه یارانه را به صورت نقدی دریافت کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این ماه روند پرداخت یارانه‌ها تغییراتی دارد و احتمالا یارانه برخی از افراد به صورت کالایی پرداخت می‌شود.

هفته گذشته بود که وزیر اقتصادو امور دارایی خبر داد زیرساخت‌های توزیع کالابرگ فراهم شده و قرار است به زودی یارانه نقدی حذف و کالابرگ جایگزین آن شود.

بر اساس گفته وزیر طرح توزیع کالابرگ تنها در یک استان اجرا می‌شود و از ماه آینده کل کشور را در بر می‌گیرد.

یارانه همه پرداخت می‌شود جز یک استان

پس از آن بود که سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد یارانه استان هرمزگان از اذرماه قطع می‌شود. بر این اساس می‌توان گفت یارانه یلدایی آذرماه استان هرمزگان کلا قطع می‌شودو مردم کالابرگ دریافت می‌کنند. اما در دیگر استان‌ها یارانه نقدی همچنان واریز می‌شود. اما اگر وعده وزیر اقتصاد درست باشد، آذر ماه آخرین ماهی است که مردم یارانه نقدی می‌گیرند. به عبارتی یارانه لدا باید آخرین یارانه نقدی دریافتی مردم باشد و از دی ماه کل کشور مشمول توزیع کالابرگ می‌شود.

البته پیش از این هم دولت مخالفت خود با توزیع کالابرگ را اعلام کرده و حتی تلویحا گفته بود که اعتبار لازم برای پرداخت کالابرگ را ندارد. چون باید کالاها را با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم بدهد اما همه کالاها از شهریور سال گذشته تاکنون رشد چند صد درصدی داشته اند و دولت برای پرداخت یک سبد کالایی باید بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه کند.

از طرفی بسیاری از مردم هم می‌گویند مایل به دریافت یارانه نقدی هستند تا خودشان برای نحوه هزینه‌کرد آن برنامه‌ریزی کنند نه آنکه دولت به جای آنها تصمیم بگیرد که یارانه آنها صرف خرید چه کالایی شود.

حالا باید منتظر ماند و دید تکلیف یارانه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۲ چه می‌شود. /منبع: تصویر زندگی

کد خبر 53522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • majid IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 0
    با سلام به خدا اگه این یارانه نقدی کالا برگ بدین ما چه جوری کرایه خونه م بدین خواهشن همون یارانه نقدی بدین با سه تا بچه کوچک مساجرم هستم ماه ی 3میلیون کرایه میدیم سهام عدالت نداریم خدا خوش نمیاد
  • ناشناس IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 1
    مردم کهگلویه وبویراحمد به هیچ عنوان کالا برگ نمیخواهند چون بیشتر به پول نیاز دارند مردم دارند اجاره خانه میدن حالا شما میخواهید کالا برگ دست مردم بدهید یارانه رانقدی پرداخت کنید
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    0 1
    بازهم کالا برگ بسه دیگه ماکالا برگ نمیخواهیم خسته کردین بارو هروز یه نظربه مردم میدین به حرفتون عمل کنیدهمون یارانه نقد بدین خواهشن کالا برگ ندهید اقای رئسی
  • عباس ماهری IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    0 0
    سلام تورم افسار گسیخته می‌تازد ظاهراً قرار نیست با دنیا تعامل کنیم من توان تهیه جهیزیه ندارم
  • احمدعلی IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    0 0
    پول بهترین حداقل یکم ازدواج اجاره خونه بااین میشد دادجنس کهنه میندازند با ده برابر کالاهای بشه پول بدن فقط مردم خودشان میخرم یا نه کالا بدین پول هم بدین کم نمیشه نفت ایران داره و و
  • نسترن IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    0 0
    سلام اقای سازمان رفاه مسعول یارانه من دخترم معلول نو د درصد بیستو دو سالش چرا بردید دهک بالا جزع دهک یک تا سه لطفا رسیدگی کنید
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    ما کالا برگ بدردمون نمیخوره خودمون هزارتا بدبختی داریم که با نقدی حل میشه گرفتاریم آقای رئیسی بزارید خودمون تصمیم بگیریم چیکا کنیم من با همین یارانه نقدی زندگیمو میگذرونم یه زن با دوتا بچه کوچیک هستیم تو خانه اجاره ای اگه یارانه نقدی قطع بشه باید کارتون خواب خیابون بشیم
  • مهدی شاهمیرزایی IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    سلام وخسته نباشید همه مردم اینقدر گرفتار هستن که روی این یارانه حساب کردن کالا برک بدرد ما نمیخوره
  • رضا IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    سلام :این یارانه کفاف خرج زندگیمون نمیده تازه یکی از فرزندانم از یارانه جا مونده و ار کجا میریم کارمون درست نمیکنن انقدرهزینه ها بالاست که نمیتونیم هزینه زندگی رو بدیم خواهش میکنم پیگیری کنید