سیاست های جدید روسیه و اوکراین برای روغن آفتابگردان

مواد غذایی> یاشار غریبی: به دنبال تلاش صادرکنندگان روس و اوکراین در راستای کاهش ذخایر روغن خام آفتابگردان، تخفیف قیمت روغن آفتابگردان نسبت به روغن خام سویا در این هفته به بالاترین سطح طی ٩ ماه گذشته رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، این تخفیف می‌تواند بازار هند و کشورهای اروپایی را تشویق کند که خرید روغن آفتابگردان را در ماه‌های آینده افزایش دهند و خرید روغن سویا را کاهش دهند که می‌تواند بر قیمت‌های آن تاثیر بگذارد.
به طور معمول، قیمت روغن خام آفتابگردان از خام سویا در بازار بالاتر است، اما از آنجایی که قیمت ها رقابتی است، فروش روغن آفتابگردان در حال افزایش است.
 در اوایل هفته گذشته، تخفیف روغن آفتابگردان نسبت به خام سویا به حدود ٥٠-١٠٠ دلار در هر تن افزایش یافت که بالاترین میزان از فوریه سال جاری می باشد. ضمن اینکه، اختلاف قیمت خام آفتابگردان نسبت به روغن پالم نیز از حدود ٥٠٠ دلار به ٢٥٠ دلار در هفته قبل، کاهش پیدا کرده است.
 در حال حاضر، روغن آفتابگردان خام در هند با قیمت حدود ١٣٠٠ دلار در هر تن، تحویل بنادر هند برای دوره حمل دسامبر در مقایسه با روغن سویا خام با قیمت ١٣٢٠ دلار عرضه می شود.  باید در نظر داشت که روند روغنکشی از دانه‌ آفتابگردان در روسیه شتاب بیشتری گرفته است، روسیه روغن را با قیمت‌های رقابتی برای کاهش ذخایر عرضه می‌کند، این در حالی که فروشندگان در اوکراین سعی می‌کنند از مدت زمان باقی مانده در توافق کریدور غلات نسبت به صادرات بیشتر روغن خام آفتابگردان هم استفاده کنند. البته، به این شرایط موجود که بر میزان عرضه روغن کمک می کند، باید میزان ذخایر حاصل از برداشت فصل گذشته در روسیه و اوکراین را هم در نظر گرفت که می تواند در چند ماه آینده بر قیمت ها فشار بیاورد. 
هند، بزرگترین واردکننده روغن آفتابگردان جهان، احتمالًا در ماه دسامبر حدود ٢٣٠ هزار تن روغن وارد کند که در مقایسه با ١٨٠ هزار تن در نوامبر و ١٤٤ هزار تن در اکتبر افزایش خواهد یافت.
در زیر، متوسط قیمت ماهانه روغن خام آفتابگردان و سویا را تحویل بنادر هند طی یک سال قبل بررسی می کنیم.

کد خبر 53537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =