۰ نفر
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
نوستالژی غذایی چیست؟

در این خبر به بوی غذاهایی پرداخته‌ایم که باعث یادآوری خاطرات گذشته می‌شود.

 نوستالژی غذایی یک حس قوی است که شما را به گذشته برمی‌گرداند و شما را با افراد و مکان‌هایی که برایتان عزیز هستند، مرتبط می‌کند. درواقع خاطرات یک غذا یا طعم خاص می‌تواند احساس راحتی و امنیت را در شما برانگیزد، و خاطراتی را تداعی کند.

اگر چیزی به شما احساس دوست داشتن، امنیت یا شادی می‌دهد، مغز شما آن را در حافظه شما ذخیره می‌کند، درخصوص نوستالژی غذایی، در واقع غذا به آن احساسات وصل می‌شود. وقتی در کودکی یا نوجوانی بیمار بودید و مادرتان سوپ مورد علاقه‌تان را درست می‌کرد، بوی آن سوپ می‌تواند خاطراتی از احساس دوست‌داشتن و مراقبت را تداعی کند.

ممکن است هوس بازگشت به آن لحظات و احساسات را داشته باشید و با بازگشت به همان غذا احساس شادی و آرامش کنید، حتی اگر مادرتان دیگر سازنده غذا نباشد.

بوهای خاصی نیز می‌توانند شما را به گذشته برگردانند، به این تجربه‌های احساسی «پدیده پروست» می‌گویند.

پدیده پروست یک خاطره صریح غیرارادی و یک یادآوری غیرمنتظره و خاص از گذشته است که با تحریک حسی مانند طعم، بو یا بافت ایجاد می‌شود.

این پدیده می‌تواند ذهن شما را با خاطراتی از یک تجربه بدون هیچ تلاش آگاهانه‌ای از سمت شما، درگیر کند.

ناگفته نماند که این خاطرات پروست همیشه خوشایند نیست. آن‌ها می‌توانند لحظات سخت، یک حادثه تلخ یا ناخوشایند یا چیزی را که به شدت سعی کرده‌اید، فراموش کنید، به شما یادآوری کنند.

کارشناسان بر این باورند که بسیاری از پاسخ‌های عاطفی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) به طور مشابه عمل می‌کنند./خبر آنلاین

کد خبر 53542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =