غذاهای پرنمک و فرآوری شده سطح استرس را افزایش می دهند

مطالعه اخیر نشان می دهد که مصرف بیش از حد نمک، اوج پاسخ استرس را دو برابر می کند.

به گزارش مدیکال نیوز، شواهد روزافزون نشان می‌دهد که نمک زیاد در رژیم غذایی می‌تواند سیستم قلبی عروقی و کلیوی بدن را تخریب کند.

اخیراً دانشمندان دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند این نظریه را مطرح کردند که مصرف زیاد نمک نیز ممکن است بر مغز فشار وارد کند. نتایج آزمایش نشان داد که مصرف زیاد نمک می‌تواند تولید هورمون استرس را افزایش دهد.

این مطالعه مصرف مقادیر زیادی غذای غنی از نمک را با فعال شدن محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA)، سیستم پاسخ بدن به استرس مرتبط دانست. محققان همچنین متوجه شدند که رژیم غذایی پر نمک منجر به افزایش گلوکوکورتیکوئیدها می‌شود، هورمون‌های طبیعی که به تنظیم پاسخ استرس و عملکردهای قلبی عروقی، شناختی، ایمنی و متابولیک کمک می‌کنند.

«متیو بیلی»، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «درک اینکه چگونه غذای پر نمک سلامت روان ما را تغییر می‌دهد گام مهمی برای بهبود رفاه است. ما می‌دانیم که خوردن نمک زیاد به قلب، رگ‌های خونی و کلیه‌های ما آسیب می‌رساند. این مطالعه اکنون به ما می‌گوید که نمک زیاد در غذای ما نحوه مدیریت استرس مغز را هم تغییر می‌دهد.»

دکتر بیلی و همکارانش فرضیه خود را بر روی موش‌های نر آزمایش کردند. آنها موش‌ها را با رژیم غذایی شاهد، کم سدیم یا رژیم غذایی پرنمک تغذیه کردند.

محققان سطح هورمون استرس را در صبح و عصر تا ۸ هفته اندازه گیری کردند. آنها نمونه خون موش‌ها را گرفتند تا پاسخ محور HPA به استرس را ارزیابی کنند.

علاوه بر این، دانشمندان نمونه‌های بافتی را برای اطلاعات ژنتیکی در مورد هیپوتالاموس، کبد، کلیه و قلب جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند.

نویسندگان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که تحقیقات آنها ارتباط جدید و مستقیم بین مصرف نمک در رژیم غذایی و فعال سازی محور HPA را نشان داد.

مصرف زیاد نمک منجر به افزایش سطح نمک در خون، وضعیتی به نام هیپرناترمی و همچنین عدم تعادل مایعات می‌شود./مهر

کد خبر 53551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =