عزم سازمان ملی استاندارد برای جلوگیری قاطعانه از کم‌فروشی رسمی

مواد غذایی> اقتصاد غذا -با تصویب شورای عالی استاندارد، استاندارد ملی شماره ۱۶۳۸۱ با عنوان «کمیت فرآورده در بسته بندی ها» و همچنین استاندارد ملی ۲۱۷۵۹ با عنوان «الزامات برچسب گذاری پیش بسته بندی ها» اجباری شد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، سید ابراهیم رئییسی مصوبات یکصدو شانزدهمین جلسه شورای عالی استاندارد را ابلاغ کرد.

برای مشاهده مصوبات شورای عالی استاندارد کلیک کنید

جلوگیری قاطعانه از کم‌فروشی

همچنین بنا بر این گزارش رییس سازمان ملی استاندارد ایران در جلسه هفتگی پایش و نظارت کمی کالاها با اشاره به مصوبات مهم و راهبردی جلسه شورای عالی استاندارد که از سوی رییس دولت برای اجرا به سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شد، گفت: جلوگیری قاطعانه از کم‌فروشی رسمی از طریق بسته بندی خاص کالاها دغدغه رییس دولت و مطالبه عمومی است که در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار گرفته است.
دکتر مهدی اسلام پناه، حضور بی سابقه شخص رییس‌جمهور را در جلسات شورای عالی استاندارد از افتخارات این سازمان و بیانگر توجه دولت به موضوع استاندارد دانست و اظهار داشت: در دوره تحولی سازمان راهبرد اصلی سازمان ملی استاندارد ایران در همه زمینه ها به ویژه مقابله با کم فروشی و احقاق حقوق مردم است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه مقابله با کم فروشی باید شتاب گیرد اظهارداشت: می توان با اتکا به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، بطور جدی با کم فروشی مقابله کرد و مجازاتی را برای متخلفان متصور شد.
دکتر اسلام پناه، با تاکید بر اینکه ادارات کل استاندارد در سراسر کشور، مبارزه با کم فروشی را با جدیت دنبال کنند، گفت: مبارزه با کم فروشی جزو سیاست های قطعی این سازمان در دوره تحولی است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران، با تاکید بر اینکه ، مقابله با کم فروشی باید از واحدهای بزرگ تولیدی آغاز شود، افزود: اجرای دقیق این طرح از صنایع غذایی آغاز شد و در ادامه صنایع دیگر از جمله سوخت ، مصالح ساختمانی ، خدمات و ... را شامل می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ واحد تولیدی حق ندارد برای حاشیه سوداندک خود ، کم فروشی داشته باشد، تصریح کرد: برخی از واحدهای تولیدی محصولات را در حجم کم اما با بسته بندی اتو کشیده و شیک عرضه می کنند که در این صورت باعث فریب مصرف کنندگان شده و در این بین مردم متضرر می شود.
رییس‌ سازمان ملی استاندارد ایران بر الزامات برچسب گذاری پیش بسته بندی اشاره کرد و افزود: مشخصات کالا بر روی محصولات باید برای مصرف کنندگان مشخص و قابل رویت باشد .
دکتر اسلام پناه با اشاره به تاثیر استاندارد در رشد اقتصادی افزود: کمیت در کنار کیفیت کالا و خدمات باعث ایجاد رقابت در بازار داخل و توسعه بازارهای صادراتی می شود.

استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای مبارزه با کم فروشی
رییس‌ سازمان ملی استاندارد ایران به رییس مرکز اندازه شناسی ، اوزان و مقیاس ها تاکید کرد: با ایجاد دسترسی مردم به سامانه های فعال، از این ظرفیت ارزشمند برای مقابله با کم فروشی استفاده کنید.
دکتر اسلام پناه در این جلسه که مدیران کل استاندارد استان ها به صورت مجازی شرکت داشتند، تنظیم وتصویب دستورالعمل برای مقابله با کم فروشی و پیش بسته بندی براساس مصوبات شورای عالی استاندارد و ابلاغ آن به ادارات کل استاندارد استان ها برای اجرا تاکید کرد.
دکتر حسن خانه زر ، رییس مرکز اندازه شناسی ، اوزان و مقیاس ها در ابتدای این جلسه گزارشی از میزان کم فروشی به تفکیک استان ها ارایه کرد و با اشاره به اهتمام سازمان ملی استاندارد ایران نسبت به این موضوع خاطرنشان کرد: میزان کم فروشی در محصولات سیر نزولی داشته و در تلاش هستیم با استناد به قانون و مصوبات، کم فروشی را در مدت زمان کوتاه به حداقل کاهش دهیم.

کد خبر 53631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =