احصاء چالش‌های پیش‌روی تولید محصولات ارگانیک و سلامت محور

اقتصاد غذا - در نشست هم‌اندیشی نخستین نمایشگاه زندگی سالم تعدادی از تولید کنندگان و فعالان این عرصه به بیان مهم ترین مشکلات و چالش‌های پیش روی تولید محصولات ارگانیک و سلامت محور پرداختند که از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها می‌توان به خلاء قانونی در این حوزه و بی‌توجهی قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، نشست هم‌اندیشی و خبری نخستین نمایشگاه «زندگی سالم»، ۲۱ دی‌ماه با حضور تولیدکنندگان محصولات سلامت‌محور، انجمن‌های مرتبط، سازمان‌های ذی‌صلاح، متخصصان تغذیه، مشاوران ورزشی و اهالی رسانه و با مشارکت انجمن ارگانیک ایران که حامی اصلی این نمایشگاه است در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.  
در ابتدای این نشست، دکتر سید رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران، ضمن بیان ظرفیت ها و اقدامات انجمن ارگانیک، تولیدکنندگان محصولات سلامت محور را به حضور در نمایشگاه زندگی سالم دعوت کرد و گفت: امروز در دنیا اهمیت محصولات ارگانیک برای همه مشخص شده و کشورهای مختلف برای  تشویق مردم به استفاده از این نوع محصولات برنامه ریزی های مختلفی دارند، اما در ایران حمایت های چندانی از این بخش نشده و متاسفانه در شناسایی محصولات سلامت محور و ارگانیک به جامعه با ضعف هایی روبه رو هستیم.
او اشاره کرد برگزاری این نمایشگاه می تواند نقش مثبتی در فرهنگ سازی و ترویج تغذیه سالم در جامعه داشته باشد.
در ادامه میلاد بهادری مدیرعامل گروه رسانه ای آتا و دبیر اجرایی نمایشگاه تخصصی زندگی سالم، به بیان اقدامات دبیرخانه اجرایی نمایشگاه پرداخت و گفت، تمام تلاشمان را برای جذب مخاطب حداکثری و معرفی رویداد به شهرواندان به کار گرفته ایم و تا این لحظه با استقبال بینظیر گروه های مختلف روبه رو بوده ایم.
در ادامه دکتر امید صالحیان؛ متخصص تغذیه ورزشی با اشاره به معرفی نشدن محصولات ارگانیک در جامعه،  گفت: در این زمینه دچار کم کاری شده ایم و خیلی از گروه های هدف از جمله ورزشکاران، با این محصولات آشنایی چندانی ندارند.
صالحیان با بیان اینکه بر روی غذای خانواده کم کار شده است، به برگزاری نمایشگاه زندگی سالم در کشور و سابقه آن اشاره کرد و گفت: نمایشگاه زندگی سالم برای اولین بار است که برگزار می‌شود و حساسیت های بسیاری وجود دارد که در این رویداد فقط محصولات سلامت محور ارائه و معرفی شوند.
امیری، عضو هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران نیز در ادامه به چهار اصل ارگانیک اشاره کرد و افزود: اصل اول سلامت است این سلامت در نوع تفکر، نوع محصول، نوع اندیشه و نوع عملکرد مجموعه‌ای که در زمینه تولید محصول غذایی است، مورد نظر است. اصل دوم اکولوژی است. تمام نظم این کره بر اساس سیستم اکولوژیکی که روی زمین حاکم است می‌چرخد بنابراین خیلی مهم است که فعالیت‌های کشاورزی و تولیدی هیچ لطمه‌ای به محیط زیست و منابع طبیعی نزند.
امیری سومین اصل محصولات ارگانیک را اصل مراقبت معرفی کرد و گفت: باید از خاک، آب و هوا مراقبت شود و حتی کشاورز و تولید کننده‌ای که دارد در این مزارع کار می‌کند نیز از مزایای خوبی برخوردار باشند. اصل چهارم هم بحث انصاف است. هر فعالیتی که ما انجام می‌دهیم باید انصاف در ذهن و وجدان ما نسبت به آن فعالیت وجود داشته باشد تا عملکرد مثبتی در کره زمین داشته باشیم. بر پایه این چهار اصل بازرسی محصولات ارگانیک انجام می‌شود.  
وی اظهار کرد: امروز موسسه استاندارد، وزارت بهدشات و جهاد کشاورزی هیچ حمایتی از تولید و ترویج مصرف محصولات ارگانیک در کشور نداشته‌اند و نخواهند داشت. انجمن به عنوان یک تشکل رو به جلو حرکت خواهد کرد تا صدا و مطالبه‌گر در این عرصه باشد. ما بار سنگین سلامت را روی دوش خودمان می‌کشیم و در مقابل آن هم وظیفه حاکمیت حمایت است. ما تمام سیاست‌های حمایتی که می‌توانند در زمینه تولید محصول ارگانیک داشته باشند را به اطلاع مسئولین رسانده‌ایم اما با تغییر هر مسئول سیر این اطلاع‌رسانی باید مجدداً تکرار شود.  
در ادامه یکی از تولیدکنندگان در این نشست به بیان نکاتی پرداخت و گفت: در بحث محصولات فراسودمند ما نیز با مشکلاتی مواجه هستیم. در بحث لیبلینک محصولات فراسودمند وزارت بهداشت دست تولید کننده‌های فراسودمند را بسته است و ما نمی‌توانیم هیچ چیزی را ادعا کنیم، در چنین وضعیتی چگونه می‌توایم محصول خود را به عنوان محصول فراسودمند معرفی کنیم.  
تولید کننده دیگری نیز در این جلسه به ابراز گلایه‌هایی از شرکت‌های گواهی دهنده پرداخت و گفت: تولید کننده  در قبال مردم، مسئولین، سازمان‌ها و ارگان‌ها مسئول است اما کسی در قبال او مسئولیتی قبول نمی‌کند. به عنوان مثال ما از یک شرکت گواهی استاندارد گرفته‌ایم و هزینه‌های زیادی هم بابت این گواهی پرداخت کرده‌ایم اما دو سال بعد متوجه می‌شویم سرتیفیکیت آن شرکت در این مدت تمام شده است. متأسفانه انجمن اطلاعاتی در این زمینه ندارد.  
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات تولید کنندگان محصولات ارگانیک این است که من به عنوان تولید کننده محصول را تولید کرده‌ و به اقصی‌نقاط کشور برده‌ام اما فروشند در فروشگاه قمیت را از روی بسته‌بندی پاک می‌کند. به اعتقاد من انجمن می‌تواند روی این موضوع نظارت داشته باشد.  
یکی دیگر از فعالان اقتصادی حاضر در جلسه نیز در سخنانی با تأکید بر اینکه در مورد محصولات ارگانیک نه تنها خلاء قانونی داریم بلکه حتی چیزی به نام قانون نداریم، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در این عرصه با آن مواجه هستیم این است که کارشناسی وجود ندارد که بیاید در خصوص یک برند قیمت گذاری کند. پیشنهاد من این است که انجمن اگر تمایل داشته باشد طرحی را در این زمینه آماده کرده‌ایم که در آن کلمه ارگانیک تعریف شده و کالاهایی که زیرمجموعه ارگانیک قرار می‌گیرند نیز احصاء شده است، به اعتقاد من این طرح می‌تواند خلاء قانونی در این حوزه را از بین ببرد.
تولید کننده دیگری در ادامه نیز به بی‌توجهی نمایندگان مجلس نسبت به خواسته‌های تولیدکنندگان محصولات ارگانیک اشاره و اظهار کرد: چنیدن سال است با نمایندگان مجلس در ارتباط هستیم نقشه راه و جایگاه ارگانیک را برای آنها تعریف کردیم اما متاسفانه این موضوع را در اولویت پیگیری نمی‌دیدند. با تعلقاتی که در زمینه ارگانیک انجام می‌شود با نوعی کم فروشی از لحاظ قانونی مواجه هستیم.  
یکی دیگر از تولیدکنندگان محصولات سلامت محور در این نشست به بیان نکاتی پرداخت و گفت: من به عنوان تولید کننده فقط خودم را نمی‌بینم اگر فقط خودم را ببینم راحت به سود می‌رسم. اما دغدغه ما چیزی فراتر از سود است، دغدغه ما رساندن محصول سالم به دست هم نوع است با این کار بخشی از اصل انصاف که جزء اصول چهارگانه است، هم تأمین می‌شود.  
وی با تأکید بر اینکه در بحث محصولات ارگانیک یک طرف قضیه مسئولان هستند، افزود: تولید کننده محصول ارگانیک می‌داند چه مشکلاتی دارد اما آنکه باید گوش شنوا داشته باشد و موانع را برطرف کند مسئولان هستند.

در پایان یادآور می شود نخستین نمایشگاه تخصصی زندگی سالم، در تاریخ ۵ الی ۷ بهمن ۱۴۰۱ در مرکز نمایشگاهی برج میلاد تهران برگزار می شود.
علاقه مندان  می توانند طی این سه روز، به صورت رایگان از این نمایشگاه بازدید کنند.

روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا

کد خبر 53637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =