شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بورسی می شود

درخواست پذیرش سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در فرابورس مورد موافقت قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، برآوردهای اولیه، حاکی از آن است که این شرکت ارزشی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارد و در واقع، عرضه اولیه سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی یکی از بزرگترین عرضه اولیه‌های تاریخ بازار سرمایه ایران خواهد بود. گفتنی است که ۴۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت سرمایه گذاری گروه سپهرصادرات (وسپهر) است.

بنا بر این گزارش مزارع نیشکر که بخش زیادی از گستره جهان را در برگرفته‌اند، غذای میلیون‌ها انسان را تامین می‌کنند. این محصول علاوه بر اینکه به عنوان خوراکی استفاده می‌شود، مصارف صنعتی نیز دارد و توانسته در جهان، اشتغالزایی ۱۰۰ میلیون نفری را به دنبال داشته باشد.

بررسی وضعیت تولید نیشکر در یک دهه اخیر، نشان از نوسان بسیار زیادی دارد که حاصل عوامل مختلفی از جمله نوسان تقاضا، معضلات آبی و محدودیت های تولید و صادرات می شود. در ابتدای دهه ۹۰ تولید سالانه نیشکر بالغ بر 5.6 میلوین تن بود که این رقم در سال 1391 با اندکی کاهش به 5.3 میلوین تن رسید. اما از سال 1392 تا 1396 روند تولید نیشکر افزایشی بود و از 6.5 میلیون تن به 7.9 میلیون تن رسید.

در سال های 1397 و 1398 روند تولید نیشکر افول قابل توجهی داشت و تا 4.5 میلون تن کاهش یافت. این میزان در سال 1399 به دلایلی از جمله بهبود باران های موسمی به 7.7 میلیون تن رسید اما مجددا در سال 1400 به 5.9 میلیون تن تقلیل یافته و آخرین دهه قرون را با کمتر از تولید سالانه 6 میلیون تن به پایان رساند.

هلدینگ توسعه صنایع نیشکر، بزرگترین شرکت نیشکر در ایران
هم اکنون هلدینگ توسعه صنایع نیشکر و صنایع جانبی، با سهامداری فعال شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، بزرگترین و فعال‌ترین شرکت فراوری نیشکر در ایران است. بررسی صورت های مالی نشان می دهد که در سال مالی ۱۴۰۰، سود خالص شرکت اصلی ۱۸.۳۳۹ میلیارد ریال (1800 میلیارد تومان) و سود و زیان تلفیقی این شرکت ۳۹.۱۳۴ میلیارد ریال بوده است.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال ۱۴۰۱ توسط سازمان خصوصی‌سازی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است و مانند بسیاری از واگذاری های سال های اخیر در انتظار خریدار با اهلیت ثابت شده و یا عرضه بلوکی در بورس است.

همچنین در این میان حمایت‌های دکتر فروزانمهر مدیرعامل شرکت آینده پویای بانک ملی در توسعه فعالیت‌های شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و عرضه اولیه آن نقش به سزایی داشته است.

بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بازار سرمایه
 براساس اطلاعیه سایت کدال، درخواست پذیرش سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در فرابورس، در بازار دوم فرابورس، مورد موافقت قرار گرفته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که ارزش روز این شرکت بالغ بر 100هزار میلیارد تومان برآورد شده و در صورت صحت این ماجرا، عرضه اولیه سهام شرکت توسعه نیشکر از نظر ریالی، یکی از بزرگترین عرضه‌های اولیه در تاریخ بازار سرمایه ایران خواهد بود.

این شرکت، اولین شرکت نیشکری در بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود که 40درصد از سهام آن، مربوط به وسپهر (سرمایه گذاری گروه سپهرصادرات) است. در واقع حدود 40هزار میلیارد تومان از سهام توسعه نیشکر، به وسپهر تعلق دارد. این در حالی است که ارزش بازار «وسپهر» در  روز معاملاتی (۲۶ دی ۱۴۰۱)، 22هزار و 800میلیارد تومان بوده است.

کد خبر 53658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =