منابع ارزی ایران قابل دسترسی شد/ نگران نباشید، حواسمان به بازار ارز هست

فرزین با تأکید براینکه تمام نیازهای ارزی اساسی کشور در ۲۰ روز گذشته با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تأمین شد، خطاب به مردم گفت:‌نگران نباشید حواسمان به بازار ارز هست.

محمدرضا فرزین در تشریح اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی برای برقراری ثبات ارزی در بازار ارز، اظهار داشت: به دنبال ثبات ارزی هستیم و این موضوع اقدامی نیست که یکباره انجام شود.

وی افزود: برهمین اساس نیز مذاکرات سازنده ای را با شرکای تجاری انجام داده ایم، با قطر، عراق، چین و دبی مذاکرات سازنده ای را انجام دادیم که نتایج خوبی را هم داشت.

وی گفت: ۲۰ روز پیش (در ابتدای ورود بنده به بانک مرکزی)  نرخ ارز ۴ هزار تومان ریزش داشت که نشان داد اگر بانک مرکزی بخواهد می‌تواند دخالت مناسبی انجام دهد.

فرزین با بیان اینکه در روزهای اخیر هم افزایش نرخ ارز داشتیم که این را هم واقعی نمی‌دانم، تصریح کرد: در ۲۰ روز گذشته برای ثبات بخشی به بازار ارز اقداماتی انجام شد.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه نرخ ارز در ۲۰ روز گذشته در سامانه نیما ۲۸۵۰۰ بود؛ تصریح کرد: در این مدت تمام نیازهای ارزی اساسی کشور را با قیمت دلار ۲۸۵۰۰ تومان تأمین کردیم.

* منابع ارزی ایران قابل دسترس شده است

وی تأکید کرد: هیچ محدودیت ارزی برای تأمین نیازهای ارزی کشور نداریم. منابع ارزی قابل دسترس شده است. نتایج مذاکرات منطقه ای بسیار مثبت است. منابع ارزی آزاد است ارز را تأمین می کنیم ولی در فضای مجازی بازار را ملتهب می کنند.  

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه عرضه ارز درهم هم در سامانه نیما افزایش یافته است،  ادامه داد: از دیروز عرضه ۲۰۰ میلیون دلار از ارز تی بی آی عراق که ۱۰ میلیارد دلار است شروع شده و ادامه خواهد داشت.   فروش مجدد ارزهای چین در نیما را شروع کرده‌ایم که تخصیص آن از ۲۸ روز به ۴۸ ساعت کاهش یافته است.

* صرافی‌ها را محدود نکردیم/ فروش ۵ هزار یورو به مردم در صرافی ها از سه‌شنبه

فرزین بار دیگر از راه اندازی بازار مبادله طلا و ارز تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: در سامانه ناخدا که به زودی رونمایی می‌شود نیازهای ارزی مثل نیازهای درمانی و دانشجویانی کاملا تامین خواهد شد. در این بازار براساس مستندات به متقاضیان ارز خواهیم داد. در طی این مدت صرافی ها را آزاد کردیم تا به متقاضیان تا ۵ هزار یورو بفروشند. تلاش می کنیم بانک مرکزی تعیین کننده قیمت دلار باشد.

فرزین در پاسخ به این سوال که چه کسانی می‌توانند ۵ هزار یورو ارز دولتی دریافت کنند؟ آیا افرادی که قبلا ۲ هزار دلار دریافت کرده بودند الان می توانند مابه‌التفاوت را از صرافی‌ها دریافت کنند؟ گفت: افرادی که ۲ هزار دلار دریافت کرده اند فعلا آیین نامه اجازه نمی‌دهد که مجددا ارز را دریافت کنند.

وی با اشاره به بخشنامه ارزی اخیر بانک مرکزی خطاب به صرافی‌ها گفت: صرافی ها احساس کردند ما آنها را محدود کردیم درحالی که به آنها اجازه دادیم تا ارز بخرند و بفروشند؛ سقف ۳۰ هزار دلار به معنای محدودیت نیست بلکه اعلام کردیم پوزیشن مثبتی که می توانند حفظ کنند ۳۰ هزار دلار است یعنی اگر ۱۰۰ هزار دلار خرید باید ۷۰ هزار آن را بفروشد. به مردم نیز به جای ۲ هزار دلار می توانند ۵ هزار یورو بفروشند.

او در ادامه با تأکید براینکه فضای روانی ایجاد شده با واقعیت‌ها بسیار متفاوت است، تصریح کرد:‌ آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد ما ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر از وارداتمان صادرات داشته ایم.  

* ذخایر ارزی کشور بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافت

وی تأکید کرد:‌ذخایر ارزی کشور بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته و در خارج از کشور در دستر ما قرار دارد پس هیچ مشکلی در تامین ارز نداریم. ضمن اینکه مقایسه تخصیص ارز در سامانه نیما با سال گذشته واقعیت ها را نشان می‌دهد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی،  مشکلی در اسکناس وجود ندارد و از ابتدای سال تا کنون ۲ میلیارد دلار با قیمت‌های حدود ۳۹ هزارتومان عرضه شده است.

* در بازار آزاد ارز هم ورود خواهیم کرد/ نگران نباشید حواسمان به بازار ارز هست

وی در ادامه گفت: برای استمرار برنامه ها اول باید از ذخایر ارزی اطمینان پیدا می‌کردیم که سفرهای من در همین زمینه بود. صادرات غیر نفتی امسال حدود ۳۳ میلیارد دلار بود و الان بسیاری از منابع ارزی ما آزاد شده است و در عمل دیده خواهد شد.

فرزین با اشاره به نرخ سازی در فضای مجازی گفت: در یک فضای محدود و مجازی عددسازی می‌کنند که دور از واقعیت است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره بازار آزاد ارز هم اینطور توضیح داد که در بازار آزاد هم ورود خواهیم کرد و نرخ سازی می‌کنیم. ثبات ارزی را حتما گام به گام ایجاد خواهیم کرد.

وی همچنین خطاب به مردم گفت: اگرچه نگرانی‌های مردم را در مورد بازار ارز درک می‌کنیم اما نگران نباشند چرا که ما برای حفظ ثبات و آرامش در بازار از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و حواسمان به بازار هست.

* دلار ۲۸۵۰۰ تومانی مانند دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست

فرزین در خصوص انتقادات به دلار ۲۸۵۰۰ تومانی اظهار داشت:‌ انتقاداتی کردند که نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شبیه همان نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۱۲۲۶ تومانی است اما این ارز متفاوت است.  این عدد بر مبانی نرخ ارز ای تی اس ۲۸۵۰۰ تعین شده است و بودجه دولت را به تعادل می‌رساند چرا که نرخ ارز در بودجه دولت ۲۳ هزار تومان است.

وی تأکید کرد: تعادل مصرف کننده نیز برقرار می‌شود چون نمیخواهیم کالاهای اساسی مردم از محل ارز گران شود. تنها مشکل ممکن است برای صادرکننده‌ها باشد که آن هم عمده برای نفت و پتروشیمی‌هاست و اگر سایر صادرکنندگان دیگر هم متضرر شوند با بازارسازی و سیاست‌های حمایتی، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

* مصوبه افزایش نرخ سود سپرده بانکی به زودی اجرایی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی درباره تصمیم این بانک برای تغییر نرخ سود بانکی گفت: شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده بانکی مصوبه دارد که به زودی اجرایی خواهد شد.

وی درباره عرضه سایر قطعات سکه در بورس هم اینطور توضیح داد: در ابتدا که ربع سکه عرضه کردیم قیمت‌ها کاهش یافت اما انتظارات تورمی اخیر دوباره حباب قیمت ربع سکه را افزایش داد. عرضه ربع سکه ادامه خواهد داشت و اگر لازم باشد سکه تمام را هم در بورس عرضه می کنیم.

وی درباره برنامه این بانک برای کنترل نقدینگی و تورم گفت: اول باید منشأ نقدینگی در کشور مشخص شود که بخش عمده منشأ آن پایه پولی و ضریب فزاینده است. پایه پولی از ناترازی بانک ها و افزایش دارایی های خارجی است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر در بودجه تعاملات خوبی با مجلس و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است، گفت: اگر دولت نتواند ناترازی را برطرف کند مجددا پایه پولی را افزایش خواهد داد. مساله دیگر ناترازی بانک هاست که بعضی از بانک ها اضافه برداشت های زیادی از بانک مرکزی دارند که با همه آنها جلسه می گذارم که با فروش دارایی هایشان ناترازی شان را برطرف کنند./ تسنیم

کد خبر 53674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =