«اوراسیا» بزودی توافقنامه تجارت آزاد با ایران امضا می‌کند

«آندری اسلپنف»، وزیر بازرگانی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد که این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به زودی توافقنامه تجارت آزاد امضا خواهند کرد.

 اسلپنف به خبرگزاری ریانووستی گفت: «ما و ایران اخیرا مذاکرات بسیار مهمی برای حل و فصل تعدادی از مسائل مهم انجام دادیم. ما اطمینان داریم که این توافقنامه در آینده نزدیک امضا خواهد شد.»

وی با اشاره به نتایج این نشست بر پویایی بالای توسعه همکاری ها با ایران تاکید کرد.

به گفته اسلپنف، دستور کار اصلی این مذاکرات لغو تقریباً تمامی عوارض گمرکی در تجارت متقابل ایران با کشورهای عضو اوراسیا بویژه با روسیه بود.

کمیسیون اقتصادی اتحادیه اقتصادی آوراسیا نیز در بیانه ای اعلام کرد: هفته گذشته در جریان مذاکرات در تهران، تفاهم نامه ای برای توافق آتی بین دو طرف امضا شده بود. طرف ایرانی روز پنجشنبه هفته گذشته به ریاست علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با هیاتی از اتحادیه اوراسیا به ریاست اسلپنف وزیر بازرگانی اتحادیه اروپا مذاکره کرد.

این گزارش تصریح کرد: ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) بر روی اکثر موضوعات اصلی برای تکمیل مذاکرات بر سر توافقنامه منطقه تجارت آزاد و همچنین دسترسی متقابل به بازار بجز دسته های خاصی از محصولات کشاورزی که بحث روی انها ادامه خواهد داشت، به توافق رسیده اند.

بر اساس این بیانیه در پایان سال ۲۰۲۱، گردش تجاری بین اوراسیا و ایران ۷۴ درصد و در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۲۲، ۲۵ درصد دیگر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

در این بیانیه امده است: «چشم انداز توسعه همکاری های بلندمدت سودمند متقابل بین این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران در زمینه حمل و نقل، همکاری در صنعت، کشاورزی و تضمین امنیت غذایی و همچنین در سایر زمینه ها چشمگیر است. توافق آینده امکان ایجاد یک قرارداد قوی را فراهم می کند.

پیشتر، میخائیل میاسنیکوویچ، رئیس هیات مدیره اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در مصاحبه با تاس گزارش داده بود که توافقنامه منطقه آزاد تجاری بین اوراسیا و ایران در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به امضا می رسد.

در دسامبر ۲۰۲۱، شورای عالی اقتصادی اوراسیا پیش نویس پروتکل توافق موقت لازم برای تشکیل منطقه آزاد تجاری بین اوراسیا و ایران را تصویب کرد. این پروتکل تمدید قرارداد را به مدت سه سال یا تا زمان لازم الاجرا شدن توافق نامه کامل مربوطه ارائه می دهد./ ایرنا

کد خبر 53676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =