گزارش هفتگی از وضعیت بازار غلات و روغن نباتی

‏یاشار غریبی: هفته گذشته معاملات بازار آتی گندم تا حدودی متاثر از افزایش نرخ برابری دلار نسبت به سایر ارزها و همینطور گمانه زنی ها نسبت به روند ادامه توافق کریدور غلات با توجه به نزدیک شدن به اتمام تمدید این توافقنامه و از سوی دیگر کاهش قیمت پیشنهادی گندم روس در حوزه بالتیک، که تا حدودی بازار آتی پاریس MATIF را هم قرمز پوش کرد، روند کاهشی داشت.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس»، گندم دامی در بریتانیا هم با ٠.٦ درصد کاهش برای معاملات ماه May از رکورد قیمت ٢٤٥ پوند در تن به زیر ٢٤٠ پوند در تن بازگشت.
 از سوی دیگر، طبق گزارش ماه جاری USD،  علیرغم اینکه خشکسالی در تگزاس در حال گسترش است، با این حال در اوکلاهما و کانزاس تا حدودی وضعیت بهتر شده است.  
 در نظر داشته باشیم که ارزش دلار به بالاترین سطح خود در شش هفته گذشته رسیده، که یکی از علل آن احتمال افزایش مجدد نرخ بهره با توجه به داده‌های بالاتر از حد انتظار در مورد تورم و خرده‌فروشی آمریکا میباشد.
در خصوص بازار انواع روغن های گیاهی، آمارهای انجمن های روغنکشی آمریکا کاهش نسبی میزان ذخایر روغن خام سویا آمریکا نسبت به ماه قبل را نشان می دهد. از سوی دیگر، داده های فروش صادراتی روغن خام سویای ایالات متحده در هفته گذشته به بهترین رقم در چهار ماه گذشته رسید (اگر چه هنوز هم نسبت به متوسط میزان صادرات در همین مدت، کمتر می باشد). معاملات آتی بازار روغن خام سویا تا اواسط جمعه حدود ١.٣ درصد در هفته افزایش یافت، در حالی که در کوالالامپور، روغن پالم به دلیل نگرانی ها در مورد میزان روند صادرات اندونزی با توجه به محدودیت در مجوزهای حمل و نقل و افزایش مصرف داخلی ناشی از برنامه افزایش میزان اختلاط در صنعت بیودیزل، ٥ درصد افزایش یافت.
 این افزایش نسبی بازار آتی انواع روغن نباتی به بازار آتی پاریس هم کمک کرد که قیمت آتی کلزا در بورس MATIF در ماه May سال جاری را علیرغم فشارهایی که از سوی وزارت کشاورزی فرانسه برای افزایش برآورد خود نسبت به توسعه کاشت و احتمال برداشت  محصولات زمستانی انجام شد، تا حدودی ثابت نگه دارد. در همین حال، دانه سویای شیکاگو برای معاملات ماه May با توجه به گمانه زنی ها نسبت به  سرعت گرفتن زمان برداشت دانه سویا در برزیل، حدود ٠.٧ درصد کاهش یافت.
معاملات آتی ذرت شیکاگو در ماه May هم تا حدودی متاثر از خوش بینی ها نسبت به افزایش میزان برداشت ذرت دوم در برزیل علیرغم اینکه بازار چین تا حدودی نسبت به تامین ذرت از بازار آمریکا فعال از شده، تا حدودی کاهش داشت.
 هفته جاری، با توجه به تعطیلات آمریکای شمالی و جنوبی، تقریبا شروع آرامی خواهد داشت، با این حال، نشست سالانه USDA در آخر هفته و همزمان با یک سالگی شروع مخاصمه بین روسیه و اوکراین، احتمالا بازارها را در آخر هفته، تحت تاثیر قرار دهد. 
در زیر، روند تغییرات نسبی شاخص های بازار را طی یک هفته، بررسی می کنیم.

گزارش هفتگی از وضعیت بازار غلات و روغن نباتی

کد خبر 53760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =