آمار تولید دام و پیاز را اشتباه به ما گفته بودند

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آمار بخش کشاورزی دقیق نیست، گفت: با توجه به آمار اشتباهی که داشتیم اجازه صادرات پیاز و دام داده شد اما بعد معلوم شد که این آمار اشتباه بوده است.

سید جواد ساداتی‌نژاد عصر امروز در حاشیه اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی اظهار داشت: امروز حکمرانی غذا در دنیا مطرح است و هرچه تولید مواد غذایی بیشتر باشد صادرات نیز افزایش یابد و از آن طرف قدرتمان در منطقه نیز بیشتر خواهد شد.

وی با ابراز اینکه "با شروع دولت سیزدهم ۵ محور را در اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی قرار داده‌ایم"، گفت: باید غذای مردم ایران را تأمین کنیم، در عین حال نیز کشاورز باید از معیشت مناسبی برخوردار باشد که تنها راه دستیابی به این مهم کشاورزی قراردادی است.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: به‌دنبال کشاورزی قراردادی واقعی هستیم، یعنی باید کشاورز را تأمین مالی کنیم تا با افزایش بهره‌وری درآمد آن هم بیشتر شود، به همین منظور نیاز است که بخش خصوصی پای کار بیاید و کارخانه‌جات در بخشهای مختلف با کشاورزان قرارداد ببندند.

وی تصریح کرد:  کشاورزی قراردادی موضوعی نیست که دستوری باشد و وزیر جهاد کشاورزی آن را ابلاغ کند بلکه نیازمند همکاری همه است.

وی گفت: برای سال ۱۴۰۲ نیز ردیف بودجه اختصاصی برای الگوی کشت در نظر گرفته  شده است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه "آمار و اطلاعات دقیقی از بخش کشاورزی نداریم" گفت: میزان تولید را دقیق نمی‌دانیم و به همین منظور دچار کمبود و بیش‌نبود محصولات هستیم که این ممکن است بازار را دچار نوسان کند.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری نیز بر دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق در بخش کشاورزی تأکیدات بسیاری داشتند.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: می‌گویند "دو میلیون دام مازاد داریم"، به همین دلیل اجازه صادرات می‌دهیم اما چند ماه بعد دچار کمبود می‌شویم، با بررسی دقیق آمار و اطلاعات به این می‌رسیم که آمارها دقیق نبوده است، یا اینکه گفته می‌شود "۸ هزار  و ۵۰۰ هکتار پیاز داریم"، اما وقتی دقیق‌تر بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که ۶ هزار هکتار است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: اطلاعات باید دقیق باشد، نباید بر اساس حدس و گمان باشد. زمانی که اطلاعات ما دقیق و به‌روز باشد یعنی بدانیم در کجا چه‌محصولی به‌چه‌میزانی و در کدام استان‌ها تولید می‌شود قدرت غذایی کشور نیز مشخص خواهد شد، به همین منظور ایجاد و تکمیل رصدخانه کشاورزی مهمترین اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی است.

ساداتی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش راجع به سنددار کردن اراضی کشاورزی نیز گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ۴ درصد اراضی سند داشتند اما امروز ۲۳.۳ درصد از اراضی کشاورزی صاحب سند هستند، باید تا پایان سال ۱۴۰۲ رفع تداخلات را به اتمام برسانیم و همچنین تا پایان دولت هم باید همه اسناد کشاورزی را در دست کشاورزان قرار دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از دیگر محورهای کاری وزارت جهاد کشاورزی است، بایستی از سرمایه‌گذاران دعوت شود که در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند و حمایت‌های لازم خودشان را در این بخش داشته باشند.

وی در پایان گفت: قصد داریم یک میلیارد درخت در چهار سال بکاریم، این کار قرار است بر پایه آب سبز، گونه‌های بومی، اقلیم و با کمک مردم انجام شود. نهالستان‌هایی که توسط منابع طبیعی تجهیز شده‌اند ظرفیت تولید ۴۰۰ میلیون نهال را دارند. امسال ۴۰ میلیون و سال آینده ۲۵۰ میلیون درخت می‌کاریم. قرار است تا سال ۲۰۳۰ یک تریلیون درخت در دنیا برای ترسیب کربن و حفاظت از منابع طبیعی کاشته شود./تسنیم

کد خبر 53800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    کدام کار ما اشتباه نیست؟؟؟ و منجر به توسعه پایدار شده است یک نمونه نام ببرید!!!