۲۰۰ هزار تن روغن نباتی از پرداخت ارز بی نصیب مانده است

در پی اعلام رئیس کل بانک مرکزی برای بیان مشکلات ارزی، انجمن روغن نباتی در نامه ای اعلام کرد که هیچ ارزی به ۲۰۰ هزار روغن خام رسوبی در بنادر تعلق نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، در حالی که دولت مصمم است تا با شفافیت ارزی بتواند مشکلات ارزی را کاهش دهد به نظر می رسد همچنان مشکلات ارزی نیازمند توجه بیشتر است تا تناسب لازم برای پرداخت ارز به کالاهای اساسی به صورت متوازن و با توجه به نیاز های کشور صورت گیرد.
در همین راستا صنعت روغن نباتی معتقد است که فرایند تخصیص ارز به روغن خام از ابتدای سال ۱۴۰۲ به کندی صورت گرفته و واردکنندگان این کالای ضروری و استراتژیک در انتظار تخصیص ارز لازم جهت واردات آن به سر می‌برند.  
فعالان صنعت روغن نباتی در نامه به رئیس کل بانک مرکزی بر این نکته تاکید دارند که چه‌بسـا پیگیری‌ها و مکاتبات و جلسات متعددی درخصوص رفع این مانع بزرگ صورت گرفته است ولیکن هیچیک به نتیجه نرسیده است. چراکه به رغم اعلام رسوب بیش از ۲۰۰ هزار تن انواع روغن خام در بنادر ورودی کشور و ابراز نگرانی در مورد احتمال ایجاد اختلال در روند مستمر فعلی تولید و توزیع روغن خوراکی، وقوع نوسان در بازار این کالای اساسی و در نهایت، بروز تاثیرات منفی آن بر سفره مردم میهن عزیزمان، هیچگونه اقدام چاره‌سازی در جهت رفع این سد بزرگ در راه تولید صورت نگرفته است.  
بنابر این گزارش در متن نامه انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران خطاب به رئیس کل بانک مرکزی آمده است: با توجه به لزوم تداوم روند منظم تامین روغن خام، این صنعت، کماکان و همچون گذشته همگام با دولت محترم در مسیر انجام وظایف ملی اعلام آمادگی می نماید. ولیکن، به ویژه در شرایط کنونی و با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه خارجی در این مسیر پشتیبانی دولت محترم نیز از بخش خصوصی بسیار ضروری می‌نماید و خواستار توجه ویژه بانک مرکزی محترم می‌باشد.
لذا جهت رفع موانع ایجادشده بر سر راه تولید و تامین این کالای اساسی کشور، خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات لازم و فوری جهت تامین و تخصیص ارز برای محموله‌های روغن خام مبذول گردد.  
 

کد خبر 53958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =