تجار ایرانی در کدام بازار عمان بیشتر خرج کردند؟

در سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون دلار انواع کالاهای مختلف از عمان به ایران وارد شده است که افزایش ۲۹ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ تجربه کرده و مجموع مبادلات دو کشور را نیز با صادرات بیش از یک میلیارد دلاری ایران به یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار رسانده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده گمرک، در ۱۲ ماهه سال گذشته بیش از ۹۴۲ هزار و ۲۰۲ تن کالا در قالب ۴۲۴ کد تعرفه‌ای مختلف از عمان به ایران وارد شده است که با وجود کاهش ۱۴ درصدی از نظر وزنی، ایران حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان معادل ۸۰۰ میلیون و ۴۷۹ هزار دلار برای خرید آن‌ها هزینه کرده است که از نظر ارزش دلاری رشد ۲۹ درصدی داشته و از نظر ارزش ریالی با افزایش ۵۹۱ درصدی همراه بوده که ناشی از حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای مختلف از ابتدای سال گذشته است.

عمان با این حجم تجارت با ایران در سال جاری  یازدهمین واردکننده محصولات مختلف به ایران بوده که یک پله صعود را نسبت به سال ۱۴۰۰ تجربه کرده است.

عمده کالاهای وارد شده از عمان در سال گذشته

در سال گذشته، رتبه نخست کالاهای وارداتی از عمان به ایران به زغال سنگ اختصاص دارد. این محصول در قالب یک کد تعرفه و آن هم با نام «سایر زغال سنگ ها، بهم فشرده نشده که در جای دیگری مذکور نباشد»، بیش از ۱۸۸ میلیون دلار برای تاجران ایرانی آب خورد و سهم ۲۳.۵ درصدی از کل واردات این کشور به ایران را داشت.

پس از زغال سنگ برخی کالاهای اساسی و نهاده‌های بخش کشاورزی صدر جدول واردات عمان به ایران را پر کردند که اگر این دسته از محصولات را جمع کنیم رتبه نخست را از آن خودشان می‌کنند. اما رتبه دوم به دانه سویا تراریخته با ۱۶۲ میلیون دلار و سهم ۲۰.۲۶ درصدی، رتبه سوم به روغن پالم با ۵۶ میلیون دلار و سهم ۷.۰۵ درصدی و رتبه چهارم نیز به ذرت دامی با ۵۳ میلیون و سهم ۶.۶۹ درصدی از کل واردات عمان به کشورمان اختصاص دارد.

در زیر می‌توانید جزییات واردات ۱۰ کالای وارداتی نخست از عمان به ایران را مشاهده کنید.

تجار ایرانی در کدام بازار عمان بیشتر خرج کردند؟

جزییات صادرات ایران به عمان و تراز تجاری مثبت در سال گذشته

البته صادرات ایران به عمان در سال گذشته رشد بیشتری را نسبت به واردات تجربه کرده است. چرا که طبق جداول گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۱۲ ماهه سال گذشته بیش از سه میلیون و ۳۴۲ هزار تن کالای ایرانی در قالب ۶۴۵ کد تعرفه مختلف به عمان صادر شده است که ارزشی بیش از ۲۹ هزار و ۷۷۰ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان معادل یک میلیارد و ۸۷ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۲۵۶ دلار  داشته است.

این اعداد و ارقام رشد ۴۵ درصدی از نظر وزنی، ۷۸ درصدی از نظر ارزش ریالی و افزایش ۵۲ درصدی از نظر ارزش دلاری را نسبت به صادرات ایران به عمان در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد. این روند صعودی عمان را از رتبه دهم به هشتمین مشتری کالای ایرانی تبدیل کرده است.

همین مساله سبب شده تا مجموع مبادلات تجاری دو کشور به بیش از یک میلیارد و ۸۸۷ میلیارد دلار برسد که بیش از ۴۱ درصد نسبت به یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار ثبت شده در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد. نکته دیگر اینکه تراز تجاری ایران و عمان به نفع کشورمان مثبت شده است چرا که صادرات ایران در سال گذشته بالغ بر ۲۸۶ میلیون دلار بیشتر از واردات از عمان است.

جدول ۱۰ قلم کالای صادراتی از عمان نیز در جدول زیر قابل مشاهده است.

تجار ایرانی در کدام بازار عمان بیشتر خرج کردند؟

منبع:ایسنا

کد خبر 53999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =