سیاست های حمایتی هند برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی

یاشار غریبی: دولت هند افزایش قابل توجهی در حداقل قیمت خرید حمایتی (MSP) برای محصولات پاییزه (Kharif) فصل زراعی ٢٠٢٣/٢٠٢٤ را در تاریخ ۱۷ خرداد ماه تصویب کرد و بر این اساس، حداقل قیمت خرید تضمینی برای برنج، پنبه، حبوبات و دانه های روغنی به طور کلی افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، این افزایش برای دانه های روغنی فصل پاییزه بطور متوسط از ٥.٦٪؜ برای دانه آفتابگردان تا ١٠.٣٪؜ برای کنجد، متغیر است.
قیمت‌های داخلی کلزا و دانه‌ آفتابگردان در هفته‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی به کمتر از نرخ حمایتی کاهش یافته و اعتراض کشاورزان را برانگیخته است. افزایش قیمت های حمایتی دولت احتمالاً نشانه ای از مماشات با کشاورزان در آستانه انتخابات سال آینده است. سیاستمداران تاکنون از افزایش تعرفه واردات روغن‌های گیاهی به عنوان اقدامی برای حمایت از تولیدکنندگان دانه‌های روغنی هندی خودداری کرده‌اند و ظاهراً بیشترین اولویت را به کنترل تورم می‌دهند. 
نگاه بازار داخل بر این است که مقامات هند تا چه اندازه دانه های کلزا و آفتابگردان را با نرخ حمایتی خریداری خواهد کرد تا در نتیجه از کشاورزان آسیب دیده حمایت کنند.
رقابت‌پذیری تولید و برداشت دانه‌ آفتابگردان در هند در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی با توجه کاهش میزان عملکرد محصول، بدتر شده است، که بخشی از آن به دلیل متوسط ​​عملکرد نسبتاً پایین است و اساساً به افزایش واردات روغن خام آفتابگردان، ارتباط قابل توجهی ندارد.
قیمت کنجد در ماه‌های اخیر در نتیجه کمبود شدید در بازار داخلی افزایش یافته است و افزایش بیشتر نرخ تضمینی خرید، عملا در بازار فعلی هند، بی‌اهمیت است.
قیمت اکثر روغن‌های گیاهی اصلی در بازار عمده‌فروشی هند در هفته های اخیر، همسو با تحولات بازار جهانی تا حدودی کاهش یافته است.
قیمت روغن آفتابگردان در بازار داخل هند، بواسطه واردات قابل توجه در هفته های اخیر، در ١٨ ام خرداد ماه بسیار رقابتی و در حدود ٨٠ هزار روپیه (حدود ٩٧٠ دلار) در تن (تقریباً نصف قیمت در مدت مشابه سال قبل) عرضه شد. 
تحولات اخیر قیمتی در بازار انواع روغن خام، نشان می دهد که عمدتاً روغن آفتابگردان و روغن پالم در حال حاضر سهم بازار هند را به دست می آورند. 
از نظر شرایط جوّی، باران های موسمی در اواخر هفته گذشته، حدود یک هفته دیرتر از حالت عادی، به سواحل جنوب غربی رسید. کاشت محصولات پاییزه تاکنون به کندی پیشرفت کرده است. اداره هواشناسی هند در حال حاضر پیش بینی از شرایط مساعد برای پیشروی بیشتر باران را دارد در حالی که برخی ناظران خصوصی انتظار تاخیر در روند کاشت 
پاییزه را دارند.
در زیر، میزان صادرات روغن خام آفتابگردان از روسیه و اوکراین به هند را به طور ماهانه از فصل زراعی ٢٠٢٠/٢٠٢١ بررسی می کنیم.

سیاست های حمایتی هند برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی

کد خبر 54021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =