سیاست های حمایتی از سویه آرین و مشکلات تامین گوشت مرغ

تولید گوشت مرغ در کشور به دلیل سیاستهای دستوری حمایت از سویه آرین با مشکلات جدی مواجه شده و فعالان صنعت گرفتار مشکلات ژنتیکی و اقتصادی مرتبط با این نژاد شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس»، تنگناهای فعلی تامین گوشت مرغ مورد نیاز کشور در یک میزگرد تلویزیونی در شامگاه روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با حضور حمید ذوالفقاری، کارشناس توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، مهدی مسعودی، کارشناس حوزه کشاورزی در عرصه رسانه و سید مهدی میرسلیمی، متخصص بیماری‌های طیور مورد بررسی قرار گرفت. 
مجری برنامه به سیاستهای اشتباه وزارت جهاد کشاورزی برای جوجه‌ریزی متناظر آرین با سویه‌های وارداتی اشاره کرد و نتیجه این سیاست دستوری را شکل‌گیری رانت  در واگذاری گله‌های اجداد مرغ آرین به شرکتهای واردکننده گله‌های اجداد، فساد ناشی از حواله فروشی، حذف گله‌های جوجه‌های آرین به بهانه بیماری و تقلب در پرورش با جوجه‌ریزی سویه‌های خارجی به اسم جوجه آرین عنوان کرد. 
در ادامه این نشست، مهدی مسعودی موارد مطرح شده در فضای رسانه‌ای و سیاست‌گذاری کشور مبنی بر ضرورت قطع وابستگی به واردات اجداد نژادهای خارجی به دلیل تحریم از طرف شرکتهای خارجی را به طور کلی رد کرد و در ادامه گفت: واردات نژادهای  اجداد خارجی هیچ موقع برای ایران تحریم نشده و کسانی که مدعی تحریم شدن واردات هستند هیچگاه سند یا مدرکی برای اثبات ادعای خودشان ارایه نداده‌اند. در صورتی که انحصار واردات نژاد راس برداشته شود متخصصان داخلی توان واردات راس ۳۰۸ و راس ۷۰۸ را دارند.

مسعودی تصریح کرد: تمامی مدیرانی که در زمینه تقویت و اصلاح آرین طی سال های اخیر کم کاری کرده اند باید محاکمه شوند. میرسلیمی هم عدم وجود تحریم‌ها در واردات گله‌های اجداد، اعم از تخم‌گذار و گوشتی، را تایید کرد و اظهار کرد: به عنوان مثال، برای واردات لاین اجداد تخم‌گذارهیچ محدودیتی نبوده و نداریم. هم اکنون حدود هفت نژاد خارجی تخم‌گذار، حتی نژاد آمریکایی، وارد کشور می‌شود. اگر برای تخمگذار محدودیتی وجود ندارد چرا اجداد گوشتی محدودیت داشته باشد. 
در ادامه مجری برنامه این پرسش را مطرح کرد که چرا سازمان اقتصادی کوثر که خط تولید آرین را در اختیار دارد همزمان وارد کننده نژاد راس است؟ ذوالفقاری در پاسخ گفت: بدون سیاست واحد برای تولید، چه راس چه آرین، تولید کننده دچار سردرگمی می‌شود. در حال حاضر سود پرورش آرین از راس کمتر است چون اقداماتی که برای حمایت از آرین باید صورت می‌گرفت انجام نشده است. ضمنا گزارش های علمی موجود نشان می‌دهد که ضریب تبدیل دان به گوشت در سویه‌های آرین و راس اختلاف قابل توجهی ندارد. در پاسخ به این نکته، مسعودی یادرآور شد که نتایج به دست آمده در آن گزارش ناشی ازاستفاده از خروس نژاد راس در گله‌های مولد آرین بوده است. 
سید مهدی میرسلیمی با نگاهی انتقادی به سیاست‌های مزبور، در پایان این میزگرد گفت: نژاد آرین بنا به شواهد و گزارش‌های صنعت و سازمان دامپزشکی دارای نقاط ضعف ژنتیکی است، فاقد توان رقابت با نمونه‌های مشابه است و نمی‌تواند احیا شود. چرا باید دولت از جیب مرغدار هزینه لاین آرین را تامین کند که وضعیت تولید آن معلوم نیست. اگر قرار بر رفع فوری مشکلات تامین گوشت مرغ کشور باشد باید بلافاصله توزیع مرغ آرین متوقف شده و نسبت به واردات اجداد نژاد خارجی اقدام شود.
برای تماشای کامل این میزگرد اینجا را کلیک کنید. 

کد خبر 54115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =