مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان آبزیان کشور گفت: در حالیکه ۱۵۰ تاجر اصلی ترک‌ها از ۴ ـ ۳ هفته پیش در روسیه چادر زده و برای صادرات به این کشور رایزنی می‌کنند، مسئولان ما هنوز در حال تصمیم‌گیری و تعلل در این ارتباط هستند.


ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اعلام این خبر اظهار داشت: بازار شیلات روسیه بنا به آمار سازمان توسعه جهانی 3 میلیارد دلار ظرفیت دارد و پیش‌بینی این است در صورتیکه زیرساختهای مناسبی وجود داشته باشد در بخش شیلات حداکثر 5 هزار تن میگو، 30 هزار تن انواع ماهی به شکل‌های مختلف و حدود 10 میلیون قوطی کنسرو ماهی صادرات به این کشور وجود داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان آبزیان کشور به ارزش ریالی این میزان صادرات اشاره نکرد اما گفت: این میزان صادرات کمتر از 10 درصد بازارهای شیلاتی روسیه را تشکیل می‌دهد اما اگر شرایط زیرساختی فراهم شود این میزان در سال آینده به 30 درصد خواهد رسید.

وی در خصوص چگونگی افزایش میزان صادرات گفت: امکان افزایش تولید آبزیان وجود دارد و اگر تولیدکنندگان اطمینانی از دوام صادرات و ثبات شرایط و تأمین زیرساختها داشته باشند تولید را افزایش خواهند داد.

*زیرساخت‌هایی که برای صادرات به روسیه باید فراهم شود

وی در پاسخ به سوال فارس که منظور شما از زیرساختها چیست؟ گفت: نخست اینکه یکی از بنادر شمال کشور مجهز به کانتینرهای یخچال‌دار شود و دوم اینکه موافقت‌نامه دو کشور ایران و روسیه در زمینه قرنطینه دامی به زودی امضاء شود.

قاسمی در ادامه زیرساختهای مورد نیاز برای صادرات به روسیه افزود: در این راستا باید ساز و کاری برای نقل و انتقال پول پیدا شود همچنین دولتمردان و سیستم بانکی سرمایه در گردش تولیدکنندگان را با کمترین بروکراسی تأمین کنند، از سوی دیگر صندوق ضمانت صادرات ایران نقش پررنگی در تأمین نیاز صادرکنندگان ایفا کند.

قاسمی در پاسخ به اینکه آیا اقبال و چراغ سبزی هم از سوی روسیه برای واردات محصولات کشاورزی و شیلاتی وجود داشته است، گفت: در زمینه محصولات شیلاتی مشکلی از نظر کیفیت وجود ندارد و حتی سال گذشته محصول میگوی ایران به کشورهای اروپایی صادر شد.

به گزارش فارس، نخستین چراغ سبز به واردات محصولات کشاورزی از ایران بعد از اعمال تحریم‌ها، از سوی پوتین رئیس جمهور روسیه داده شد اما یک هفته بعد وزیر کشاورزی این کشور با بیان اینکه محصولات کشاورزی ایران مشکلاتی در زمینه بسته‌بندی دارد با مسئولان ترکیه رایزنی کرد.

*140 تاجر ترک در حال رایزنی با روس‌ها/مسئولان ما هنوز شش و بش می‌کنند

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان آبزیان کشور با بیان اینکه تولید ایران مشکلی برای صادرات ندارد، خطاب به دولتمردان گفت: در حالیکه ترک‌ها 3 تا 4 هفته پیش 140 تا 150 اصلی خود را به روسیه فرستاده‌اند و آنجا چادر زده و رایزنی می‌کنند مسئولان ما هنوز در حال تصمیم‌گیری و تعلل هستند.

وی افزود: دولتمردان ایران باید از این فرصت بدست آمده حداکثر استفاده را بکنند و از 3 تجربه تلخ در زمینه بازارهای صادراتی عراق، افغانستان و کشورهای مشترک‌المنافع درس بگیرند.

قاسمی گفت: تجارت با روسیه نباید براساس نگاه کاسب‌کارانه و منافع کوتاه مدت باشد، بد نیست دولتمردان حتی در این بازار انحصار برای صادرکنندگان ایجاد کنند تا آنها کالاهای کیفی بفرستند و اجازه ندهند تا برخی تجار با مذاکرات خارج از چارچوب بازار و قیمت را خراب کنند.

وی ادامه داد: هرگونه مذاکرات خارج از روال به خوشنام بودن محصول ایران لطمه می زند بنابراین باید کنترل و نظارت را به این صادرات بیشتر کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا کمیته‌ای برای صادرات به روسیه تشکیل شده است، گفت: تا آنجا که اطلاع دارم دو جلسه نشست درخصوص صادرات آبزیان در وزارت جهاد و 3 جلسه هم در سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل شده است.
کد خبر 6fe0fdbcbede4a8d8248e3d25aac3048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =