کارخانه‌های رُب خراسان رضوی به تعهدات خود در قبال خرید گوجه فرنگی عمل نکردند

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کارخانه داران رب گوجه فرنگی در نشستهای داخلی امسال متعهد شدند که گوجه فرنگی را از کشاورز کمتر از هر کیلو ۳۸ هزار ریال خریداری نکنند و قیمت رب را نیز براساس قیمت تمام شده محصول خود به اضافه سود قانونی شان محاسبه و روی قوطی های رب درج کنند اما چنین نکردند.

غلامرضا قنبری در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: متاسفانه غیر از تعداد محدودی از کارخانه داران رب گوجه فرنگی در استان، باقی آنها به تعهد خود پایبند نبودند و گوجه فرنگی را به قیمت کمتر از سال گذشته از کشاورزان خریداری کردند اما رب گوجه فرنگی را گرانتر از سال گذشته قیمت‌گذاری کرده و به فروش رساندند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مسئولیت کارشناسی قیمت گوجه فرنگی برعهده سازمان جهاد کشاورزی است و طبق برنامه ریزی انجام گرفته، کارخانه داران رب گوجه فرنگی نیز می توانند براساس قیمت تمام شده محصول خود و با محاسبه سود قانونی، رب را قیمت‌گذاری کنند و بازرسان نیز بر همین اساس نظارت خواهند کرد.

امیررضا رجبی افزود: تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی و کشاورزان باید از یکدیگر حمایت کنند و در همین راستا مسوولان استان مواردی که کارخانه دار به آن نیاز داشت را مصوب کردند اما کارخانه داران به تعهد خود عمل نکردند و گوجه را ارزانتر از کشاورز خریداری کردند و بازار این محصول دچار بحران شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز با تایید نکاتی که مطرح شد گفت: امسال برای نخستین بار کارگروه تنظیم بازار استان قیمت‌گذاری اولیه رب گوجه فرنگی را انجام نداد تا کارخانه دار براساس قیمت تمام شده و با احتساب سود قانونی اش، قیمت‌گذاری را انجام دهد.

ابوالفضل چمندی افزود: امسال عرضه زیاد گوجه فرنگی، باقی محصولات کشاورزی را نیز تحت تاثیر قرار داد به طوری که به عنوان مثال قیمت ذرت علوفه ای افزایش یافت به این دلیل که کشاورزان سطح زیر کشت گوجه فرنگی را افزایش داده بودند.

وی اظهار کرد: وقتی دست کارخانه داران رب گوجه فرنگی را برای قیمت‌گذاری باز گذاشتیم، دیگر قیمت‌گذاری این محصول از حالت پیشینی خارج شده است و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع تبدیلی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پارسال کارخانه های تولید رب گوجه فرنگی در حالی که نرخ دلار ۴۶۰ هزار ریال بود، هر کیلو گوجه فرنگی را از کشاورزان استان به قیمت ۴۷ هزار ریال خریداری کردند اما امسال در حالی که نرخ دلار به ۵۱۰ هزار ریال رسید، طبق مصوبه استان مجبور شدند هر کیلو گوجه فرنگی را به قیمت ۳۸ هزار ریال از کشاورز بخرند.

حسین اسدی افزود: در این شرایط کارخانه های رب گوجه فرنگی ضرر زیادی کردند، دیگر فعالیت در شیفت شب را تعطیل کرده و نسبت به فعالیت در روز هم کم رغبت شدند و این در حالی است که قیمت تمام شده گوجه فرنگی در تیرماه امسال به هر کیلو ۶۰ تا ۷۰ هزار ریال رسید و ۲ ماه آینده که محصول جدید گوجه به بازار برسد قیمت آن همچنان بالاست و کارخانه دار نمی داند که با چه قیمتی آن را از کشاورز خریداری کند.

وی با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری گوجه فرنگی از سوی دولت ادامه داد: عرضه و تقاضا، قیمت مواد غذایی و تره بار را مشخص می کند و سیاست دولت در حوزه قیمت‌گذاری نمی تواند در این بخش اثرگذار باشد و اگر به این روال پیش رویم کارخانه داران بازارهای خود را از دست می دهند.

به گزارش ایرنا، ۵۰ واحد تولیدی رب در مشهد فعالیت دارد و برای تولید رب در خراسان رضوی، حداکثر یک سوم گوجه فرنگی مورد نیاز از داخل استان تامین می‌شود که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن است و بقیه محصولات مورد نیاز یعنی حدود یک میلیون تن گوجه فرنگی، از خارج خراسان رضوی تامین می‌شود.

کد خبر 54372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • CA ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    اشتباهی اتفاق نیفتاده؟ مرقوم شده در سال گذشته کارخانجات گوجه فرنگی را ۴۷هزار ریال می خریدن وامسال قیمت شده ۳۸ هزار ریال اینکه اکر اشتباه نشده که خوبه و بنفع کارنجات رب سازی است !!!!!