قیمت ذرت به ۱۰ هزار تومان رسید/ قیمت بازار جهانی حدود ۲۳۵-۱۹۰ دلار

در حالی که قیمت مصوب هرکیلوگرم ذرت ۱۱۳۰۰ تومان است اما عملا قیمت مورد معامله در بازار حدود ۱۰ هزار تومان و پایین از قیمت مصوب است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، معضل پکیج فروشی (فروش اجباری) نهاده های دام و طیور در پی افزایش قیمت کنجاله سویا و همچنین کاهش قیمت جو و ذرت طی ماه های اخیر دامن بسیاری از فعالان صنعت دام و طیور را گرفته بود حالا به نظر می رسد با تعدیل قیمت کنجاله و عرضه گسترده آن، قیمت واقعی جو و ذرت نیز بیش از پیش نمایان شود و پکیج فروشی نهاده ها کمرنگ تر از قبل شود.

بنا بر این گزارش در اطلاعیه های قیمتی فروشندگان نهاده های دامی قیمت ذرت برزیلی واریزی ۱۰۵۰۰ تومان و قیمت ذرت از بنادر شمالی با پرداخت ۳۰ روزه  فقط ۱۰ هزار تومان است.

همچنین به نظر می رسد قیمت جو نیز که ۱۱۳۰۰ تومان مصوب شده بود طی ماه های اخیر حدود ۸هزار تا ۸۳۰۰ تومان معامله شده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس» یاشار غریبی تحلیل گر بازار بین المللی محصولات کشاورزی و غلات نیز در آخرین گزارش خود در مورد ذرت قیمت ذرت برزیل و آرژانتین را حدود ۲۳۵-۱۹۰ دلار اعلام کرده بود.

غریبی در گزارش خود نوشت: معاملات آتی بازار ذرت برزیل حدود ٧ سنت در بوشل کاهش یافته، اما کشاورزان هنوز تمایلی به فروش محصول برداشت جدید تا شفافیت بهتر در مورد وضعیت کاشت دوم ذرت (Safrinha) و حدود زمانی دوره جوانه زنی ذرت، ندارند.  
از سوی دیگر، اگرچه هنوز زمان دوره کاشت در برخی مناطق باقی مانده، اما بررسی های میدانی حاکی از کاهش ٢٥ درصدی فروش بذر ذرت در برخی مناطق می باشد.
اداره ملی کشاورزی برزیل (Conab) برآورد خود را از اولین برداشت محصول ذرت در حدود ٢٥.٩  میلیون تن، کاهش ٦ درصدی نسبت به سال گذشته و کشت دوم (سافرینها) را با ١٢ درصد کاهش به ٩١.٢ میلیون پیش بینی کرد.  

در همین راستا، میزان پیش بینی از برداشت سوم ذرت برزیل هم در حدود ٢ میلیون تن اعلام شده که در مجموع با کاهش ١١٪؜  به ١١٩ میلیون تن، تخمین زده می شود که از پیش بینی USDA با ١٢٩ میلیون تن، حدود ١٠ میلیون تن کمتر می باشد.  
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: متوسط قیمت ذرت تحویل بنادر مختلف دنیا جهت ماه ژانویه به شرح زیر است:
آرژانتین 🇦🇷- ٢١٥/٢٢٠ دلار 
برزیل - ٢٣٠/٢٣٥ دلار
اوکراین 🇺🇦 - ١٩٠/١٩٥ دلار 
رومانی 🇷🇴- ٢٢٥/٢٣٠ دلار
روسیه - ١٩٠/١٩٥ دلار


 

کد خبر 54493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =