چرا هنوز شیر به دست برخی دانش‌آموزان نرسیده است؟

معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دلایل توزیع نشدن شیر در برخی مدارس ابتدایی گفت: توزیع شیر از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان و گلستان شروع شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، توزیع شیر در مدارس ابتدایی خبری بود که امسال از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی شد البته تا امروز در شهر تهران و برخی استان‌های دیگر کشور، خبری از توزیع شیر در مدارس ابتدایی نبود.

در شهر تهران شیر هنوز به دست دانش‌آموزان نرسیده است

اگرچه در تاریخ یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ مسئولان آموزش و پرورش در شهر تهران، مراسم نمادین توزیع شیر در مدارس را آغاز کردند و اعلام شد که دانش‌آموزان دبستانی در شهر تهران روزهای یکشنبه و چهارشنبه شیر دریافت خواهند کرد، اما در هفته گذشته این اتفاق در مدارس ابتدایی شهر تهران رخ نداد.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش دلیل تأخیر در فرآیند توزیع شیر در مدارس ابتدایی را طولانی شدن فرآیند آمادگی کارخانه‌ها برای تهیه و توزیع شیر اعلام کردند چرا که به‌صورت هفتگی باید میان ۸ میلیون دانش‌آموز دوره ابتدایی شیر توزیع شود.

توزیع ۷۰ نوبت شیر تا پایان سال تحصیلی

رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش به تازگی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته است که در مجموع بیش از ۸ میلیون دانش‌آموز مقطع ابتدایی، ۷۰ نوبت در مدرسه شیر دریافت می‌کنند که پراکندگی آن در استان‌ها متفاوت است، در ۱۲ استان به طور کامل شیر توزیع می‌شود، ۷ استان ۷۰ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش قرار دادند و در ۸ استان این هفته قرارداد توزیع شیر با کارخانه‌های لبنی نهایی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش بدون ذکر بردن از نام استان‌ها از عدم توزیع شیر در ۴ استان گلایه کرد و گفت: متأسفانه در ۴ استان هیچ کدام از شرکت‌های لبنی به مدارس ابتدایی شیر ندادند و در جلسه امروز دولت ضمن گزارش موضوع از وزیر جهاد کشاورزی تقاضا کردم با صنایعی که همکاری نداشتند، صحبت کند.

در حال حاضر همه استان‌ها قرارداد توزیع شیر را با شرکت‌های تولیدی امضا کردند البته در همه استان‌ها توزیع شیر اجرایی نشده است اما در حداقل ۲۰ استان از یک تا دو وعده در هفته شیر توزیع شده است و مابقی استان‌ها که ۱۲ استان هستند قرارداد بسته شده اما توزیع شیر به تازگی آغاز شده است.

چرا توزیع شیر با تأخیر انجام شد؟

مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره دلایل تأخیر در توزیع شیر دانش‌آموزی و نرسیدن شیر به دست بخشی از دانش‌آموزان اعلام کردند که توزیع شیر رایگان حدود ۱۰ سال متوقف شده بود و به همین خاطر زیرساخت‌های تولید و توزیع شیر دانش‌آموزی هم منحل شده بود و چون شرکت‌ها سال‌ها تولید و توزیع شیر دانش‌آموزی را انجام ندادند زمان می‌برد تا سیستم تولید و توزیع خود را برای ۱۶ میلیون پاکت شیر در هفته آماده کنند.

به عبارتی تأخیر در توزیع کامل شیر به علت دو محدودیت بوده است، نخست، محدودیت در شرکت‌های تولیدکننده شیر که خط تولیدشان مدت‌ها بود برای دانش‌آموزان شیر تولید نمی‌کرد و محدودیت دیگر هم در بحث توزیع بود.

علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفته است: توزیع شیر را از مدارس استان‌های محروم شروع کردیم و توزیع شیر از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان و گلستان شروع شد و به تدریج قراردادهای ما بر اساس آمادگی شرکت‌ها پیشرفت کرده و اجرایی شد.

فرآیند توزیع شیر توسط شرکت‌های تولیدکننده انجام می‌شود و آنها توزیع شیر تا در مدرسه را بر عهده دارند البته در مناطق محروم، شیر در اختیار ادارات آموزش و پرورش شهرستان یا بخش مورد نظر قرار گرفته و توزیع را آموزش و پرورش بر عهده می‌گیرد، کلاس‌های چند پایه در روستاهای دوردست از جمله این مدارس هستند که توزیع شیر در آنها به عهده آموزش و پرورش خواهد بود.

نظارت بر توزیع شیر در مدارس جدی است

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره نظارت بر توزیع شیر و اینکه شیر ویژه دانش‌آموزان در بازار آزاد توزیع نشود، گفت: توزیع شیر با نظارت مدیران و معاونین مدارس انجام خواهد شد و ما امیدواریم خروج شیر از مدارس رخ ندهد و دانش‌آموز هم حتماً همان جا در مدرسه شیر خود را مصرف کند. شبکه توزیع شیر را داریم و تا زمانی که مدیر مدرسه امضا نکند و تأیید ندهد که شیر مورد نیازش را دریافت کرده است، تأییدیه‌ای برای پرداخت بهای شیر نخواهیم داشت، پس یکی از نظارت‌هایی که ایجاد کردیم برای این که شیر حتماً به مدرسه برسد، تأیید تحویل شیر توسط مدیر مدرسه است و اگر مدیر مدرسه تأیید نکند پولی پرداخت نمی‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنین در سامانه الکترونیکی توزیع شیر که طراحی و اجرا شده است، لیست دانش‌آموزان موجود است و مدیران مدارس علاوه بر فرمی که به صورت فیزیکی امضا می‌کنند و شیر را تحویل می‌گیرند، موظفند در سامانه هم اطلاعات شیرهای دریافتی را بارگذاری کنند و اعلام کنند در تاریخ و ساعت مشخص شیر در مدرسه توزیع شده است.

شیر توزیع شده در مدارس، شیر فرادما در بسته‌های تترا پک ۲۰۰ سی‌سی با ۲.۵ درصد چربی است و به گفته وزیر آموزش و پرورش، دانش‌آموزان قطعاً ۷۰ نوبت شیر را دریافت خواهند کرد و چون کار با تأخیر آغاز شده است، سهمیه نوبت‌های دریافت نشده را هم دریافت خواهند کرد.

کد خبر 54518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =