مواد غذایی> چند روز پیش خبرگزاری‌های خارجی از توقف عرضه و فروش یکی از برندهای کلوچه شناخته شده ایرانی در چند ایالت آلمان خبر دادند.

برخی کارشناسان تفاوت در استاندار را دلیل این اتفاق می‌دانند، اما انجمن مربوطه عنوان می‌کند با توجه به حساسیت موضوع اظهار نظر درباره چرایی توقف عرضه زود است و باید بررسی‌های بیشتری توسط وزات بهداشت و سازمان استاندارد شود.

به گزارش ایلنا؛ توقف عرضه یکی از برندهای کلوچه ایرانی در آلمان به دلیل خطر بالا برای سلامت مصرف کننده خبرساز شده است. به ادعای رسانه‌های خارجی این محصول به طور قابل توجهی خطر ابتلای انسان به سرطان را افزایش می‌دهد! همچنین به دلیل ترکیبات آن، برای مبتلایان به آلرژی مشکل‌ساز است.

البته این رسانه‌ها تاکید کرده‌اند که در آلمان کنترل مواد غذایی سخت گیرانه‌تر از کشورهای دیگر است، بنابراین جای تعجب نیست که شکایات مربوط به آزمون‌های سلامت مواد غذایی مرتبا تکرار شود. موضوعی که کارشناسان مواد غذایی نیز آن را دلیل اصلی اخبار گاه و بی‌گاه برگشت محصولات غذایی ما از کشورهای مقصد صادراتی عنوان می‌کنند.

یک کارشناسان حوزه غذا، در اینباره به خبرنگار ایلنا گفت: هر کشوری مبنای اندازه‌گیری استاندارد غذایی مختص خود برای ارزیابی میزان خطر ترکیبات استفاده شده در محصولات دارد.

وی ادامه داد: ممکن است یک محصول با یک ترکیب مشخص در کشورهای روسیه نمره قبولی استاندارد را نگیرد، اما در سایر کشورهای CIS بدون هیچ مشکلی پذیرفته و اجازه عرضه پیدا کند.

این کارشناس مهمترین مشکل محصولات غذایی ایران را عدم ذکر دقیق ترکیبات تشکیل دهنده بر روی بسته بندی آن عنوان کرد.

وی افزود: عدم درج دقیق ترکیبات و میزان آن‌ها تبدیل به یکی از دلایل اصلی برگشت محصولات غذایی ما از کشورهای مقصد صادراتی یا جمع آوری آن از بازار است.

به گفته این کارشناس؛ معمولا در ترکیبات تشکیل دهنده محصولات غذایی ایران عبارت‌های کلی مانند افزودنی‌های مجاز یا رنگ مجاز و ... عنوان می‌شود در حالی که مصرف‌کننده حق دارد بداند منظور چه موادی است.

وی یادآور شد: عدم شناخت مصرف‌کننده از ترکیبات محصول می‌تواند سلامت وی را به خطر بیندازد.

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران، که از اعضای اصلی تیم بررسی کننده مشکل پیش آمده برای برند معروف کلوچه ایرانی است در گفت‌وگو با ایلنا ضمن تاکید بر اینکه قضاوت درباره چرایی این اتفاق زود است، افزود: با توجه به حساسیت‌های موجود موضوع در حال بررسی است و تا به نتیجه نرسیدن نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد.

وی اظهار کرد: همزمان با انجمن، موضوع از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان استاندارد پیگیری می‌شود و به زودی نتایج اعلام خواهد شد.

به گفته مغازه‌ای؛ بررسی انجام شده تا اینجا نشان می‌دهد در کلوچه مذکور از بادام زمینی استفاده شده اما این ماده غذایی در ترکیبات محصول بر روی بسته ذکر نشده است.

وی یادآور شد: بادام زمینی یک ماده غذایی به شدت آلرژی‌زا است و می‌تواند برای افراد حساس بسیار خطرناک باشد.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران درباره احتمال سرطان‌زا بودن این محصول اظهار نظر نکرد و آن را موکول به پایان بررسی‌های و اعلام نتایج دستگاه‌های مربوطه همچون وزارت بهداشت کرد.

بر اساس این گزارش؛ به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت مشکلات مطرح شده درباره سلامت این برند کلوچه مانند آلرژی‌زا بودن، باید هر چه سریع‌تر بررسی‌ها به پایان و نتایج به طور شفاف اعلام شود چراکه هم اکنون این محصول در حال عرضه در داخل کشور بوده و در دسترس مردم قرار دارد.
کد خبر 5463d2b817644dbe957b53a413bf4aee

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =