صدور پروانه تاسیس، بهره برداری و ساخت برای متقاضیان تولید و بسته بندی زعفران، در راستای وظایف اداره کل نظارت بر ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو انجام می شود.
مینو حاجیان کارشناس اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، گفت: قیمت بالای زعفران موجب شده که این ماده در معرض تقلب های زیادی قرار گیرد. تقلب در زعفران از طریق مخلوط کردن پرچم گیاه گلرنگ و گیاهان مشابه با زعفران یا رنگ کردن اشک های اطراف ذرت با رنگ های مصنوعی نظیر "تارترازین" یا سنگین کردن زعفران با افزودن رطوبت یا آغشته کردن آن با سایر مواد انجام می شود.

وی صدور پروانه های تاسیس، بهره برداری و ساخت جهت واحدهای متقاضی فعالیت در زمینه تولید و بسته بندی زعفران را در راستای وظایف اداره کل نظارت بر ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و حمایت از تولید و صادرات این محصول ملی بیان کرد و اذعان داشت: به منظور ساماندهی تولید، توزیع و دسته بندی زعفران جهت عرضه در داخل کشور و با توجه به اینکه زعفران پس از پسته مهمترین محصول کشاورزی صادراتی ایران بوده و از پتانسیل بالایی در امر تولید و صادرات برخوردار است اقدامات انجام شده در این اداره کل را علاوه بر صدور پروانه ساخت به منظور ساماندهی وضعیت تولید و بسته بندی مواذ غذایی بومی و سنتی که به طور وسیع در مناطق خاصی از کشور تهیه و توزیع می گردند، صدور شناسه نظارت کارگاهی بیان نمود و خاطر نشان کرد: این کار باعث می شود تا ضمن شناسایی واحدهای موصوف و فراهم آوردن شرایط بهداشتی برای تولید مواد غذایی سالم و بهداشتی، شبکه کنترل و نظارت مستمر و دقیق تری بر فعالیت این دسته از واحدهای تولید و دسته بندی ایجاد گردد.

حاجیان افزود: ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولید کننده زعفران از نظر شرایط و تجهیزات تولید و بسته بندی تحت عنوان حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای آماده سازی و بسته بندی انواع ادویه و چاشنی تدوین گردیده است.

کارشناس اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: حدود 17 واحد فعال در زمینه آماده سازی و بسته بندی زعفران موفق به اخذ گواهی HACCP و در حدود سه واحد موفق به اخذ نشان ایمنی و سلامت در این زمینه گردیده اند.

وی بابیان اینکه با توجه به اینکه تقلبات کمی، آلودگی های شیمیایی و فیزیکی از قبیل رنگ های مصنوعی، خار و خاشاک، مواد خارجی و ... که عمدتا توسط واحدهای زیرزمینی و فاقد پروانه ساخت یا شناسه نظارت کارگاهی صورت می گیرد، به خریداران توصیه کرد: در زمان خرید زعفران به شماره پروانه ساخت یا شناسه نظارت نوع بسته بندی و مشخصات درج شده برروی بسته ها، تاریخ تولید و انقضاء و آدرس شرکت و نام تجاری آن توجه نمایند.

منبع:مهر
کد خبر 5465a66992e944fda30c12a48d677ad0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =