ناهماهنگی سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی ۱۸ کارخانه پروتئین سویا را به تعطیلی کشاند

تعلل و نا هماهنگی سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تعیین مابه التفاوت کنجاله سویا به عنوان ماده اولیه صنعت پروتئین سویا باعث صفر شدن سهمیه بازارگاه و تعطیلی ۱۸ کارخانه پروتئین سویا در کشور شده است.

ایمان علی محمدی عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده های پروتئین سویا در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، ضمن بیان مطلب فوق افزود: سیاست های غلط دولت باعث شده این صنعت از ابتدای سال با کمترین ظرفیت به کار خود ادامه دهد و از دی ماه نیز به دلیل وضع مابه التفاوت برای کنجاله سویای تخصیصی به کارخانجات پروتئین سویا و همچنین عدم تصمیم گیری در خصوص نحوه پرداخت آن عملا سهمیه صنعت توسط وزارت جهاد کشاورزی در سامانه بازارگاه صفر شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری نیز  واردکنندگان و تولیدکنندگان بزرگ کنجاله سویا با پکیج فروشی و یا به بهانه نداشتن کد دامپزشکی از فروش کنجاله به تولیدکنندگان پروتئین سویا سر باز زدند.

علی محمدی با بیان اینکه پروتئین سویا با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز در کشور تامین کننده پروتئین بخش آسیب پذیر جامعه است تصریح کرد: اخذ ما به التفاوت از کنجاله تخصیصی به صنعت پروتئین سویا باعث گران شدن پروتئین سویا به عنوان غذای افراد کم درآمد در جامعه می شود و می تواند اثرات مخربی بر سفره خانوارها بگذارد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه کنجاله طی این ماه ها در قیمت های بالاتر از قیمت مصوب و حدود ۳۷ هزار تومان نیز از بازار آزاد خریداری شده است تاکید کرد: اخذ مابه التفاوت از کنجاله سویا باعث می شود قیمت آن به صورت رسمی به حدود ۲۶ هزار تومان برسددر حالی که در حال حاضر  کنجاله با کیفیت، بالاتر از قیمت مصوب و حدود ۲۳ هزار تومان در بازار آزاد قابل دسترس است.

این تولیدکننده پروتئین سویا خاطرنشان کرد: دولت برای تصمیم گیری در خصوص سهمیه های سال جاری و همچنین اخذ مابه التفاوت از کنجاله سویا هیچ نظری از انجمن تولیدکنندگان فرآورده های پروتئین سویا نگرفته است.

کد خبر 54680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =