مواد غذایی> رییس سازمان غذا و دارو با تشریح برنامه‌های این سازمان در جهت ایمنی و سلامت غذا از برچسب‌گذاری و رهگیری برنج‌های ایرانی در سال جاری خبر داد.

دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت در نشست خبری هفته سلامت که با شعار " ایمنی غذا از مزرعه تا سفره" برگزار شد، با بیان اینکه سلامت غذا موضوعی فرابخشی است، گفت: در سازمان غذا و دارو بخشی از کارها، مربوط به ایمنی و سلامت غذا است و امسال نیز در این خصوص روی دو محور متمرکز هستیم.

وی در تشریح محورهای سازمان غذا و دارو درخصوص ایمنی و سلامت غذا، افزود: اولین محور تاکید بر سلامت‌ محوری است در جاهایی که تولیدکنندگان و واردکنندگان باید برای ورود به بازار از سازمان مجوز بگیرند، در سازمان غذا و دارو برای صدور این مجوز معیارهایی فراتر از استانداردهای موجود در نظر گرفته‌ایم.

حذف اسید چرب ترانس

رییس سازمان غذا و دارو همچنین اعلام کرد: کاهش میزان نمک، شکر، چربی و حذف اسید چرب ترانس در مواد غذایی را در سال 94 نیز به طور جدی دنبال می‌کنیم، البته این کار را در سال 93 هم انجام دادیم.

دیناروند با بیان اینکه برچسب‌گذاری فرآورده‌های غذایی نیز به عهده این سازمان است، اظهار کرد: این ضابطه امسال اجرایی می‌شود تا به مردم در انتخاب موادغذایی کمک کند. همچنین علامت راهنمای تغذیه را اجباری کردیم تا مردم موادی را که نمک، شکر یا چربی کمتری دارند انتخاب کنند، چرا که دریافتی جامعه ما در این مواد زیاد است.

وی افزود: به فرآورده‌های غذایی که اصول سلامت محوری را رعایت می‌کنند، نشان استاندارد داده می‌شود که می‌توانند این نشان را روی بسته‌بندی‌های خود درج کنند تا مردم بدانند که این کالا سلامت‌محور است.

رییس سازمان غذا و دارو در تشریح دومین محور کارهای این سازمان گفت: دومین محور "بحث ایمنی و سلامت " است. در این جهت بقایای سموم و آلاینده‌هایی مثل نیترات‌ها و فلزاتی سنگین نباید بیش از حد مجاز در فرآورده‌های غذایی موجود باشد.

دیناروند همچنین به تجهیز آزمایشگاه کنترل وزارت بهداشت در سال جاری اشاره کرد و گفت: این کار با اعتباری 60 میلیون تومانی انجام می‌شود. در گذشته به جهت کمبود امکانات در کنترل فرآورده‌ها ضعیف بودیم.

شناسنامه‌دار کردن برنج ایرانی در سال 94

رییس سازمان غذا و دارو در این راستا از رهگیری و برچسب‌گذاری برنج‌های داخلی برای کنترل بهتر آنها در سال جاری خبر داد و همچنین افزود: در سال 94 برای برنج داخل فرایند شناسنامه‌دار کردن را اجرا می‌کنیم تا عرضه برنج به صورت فله را کاهش دهیم.

وی در خصوص برنج وارداتی نیز گفت: در زمینه واردات برنج موفق شدیم تمام برنج های وارداتی را شناسنامه دار کرده و منابع ورود را مشخص کنیم تا فقط از این منابع نیز واردات برنج صورت گیرد در غیر این صورت برنج وارد شده امکان ترخیص از گمرک را ندارد.

به گفته دیناروند، در سال 93 بیش از یک میلیون تن برنج وارداتی داشتیم که از نظر آلاینده‌ها 20 درصد نسبت به سال 92 بهتر بود.

وی همچنین تصریح کرد: اگر برنجی از مبادی غیر قانونی وارد شده و حاوی مواد الاینده باشد، برند آن محصول حذف و سوخته می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص میزان آلاینده‌ها در فراورده‌های غذایی گفت:طبق آنالیزی که بر روی هفت محصول پر مصرف انجام شد به صورت میانگین هشت درصد این فراورده ها آلاینده بیش از حد مجاز داشتند. البته در گذشته مطالعاتی انجام شده بود که وجود آلاینده های بیش از حد مجاز در برخی فراورده ها را ٣٠ درصد گزارش کرده بود.

وی با اشاره به فرایند تولید محصولات کشاورزی در ایران و در توضیح چگونگی استفاده از سموم و کودهای شیمیایی اظهار کرد:در سازمان جهاد کشاورزی باید سازوکاری ایجاد شود که کشاورزان ما سموم مجاز را در زمان و میزان مناسب استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اگر سازمان جهاد کشاورزی به این امر اهتمام کنند وضعیت بهتر می‌شود، افزود:میزان مصرف سموم در کشور ما بالاتر از نرم جهانی نیست، اما نگرانی ما یکی از سمی است که به صورت قاچاق وارد می‌شود که باید در این مورد نظارت جدی شود و دیگری از میزان سم و موعد زمانیست که از سم استفاده می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: برای رفع این دو نگرانی باید مدیریت کنیم. برای مثال اگر سموم را به میزان مناسب و در زمان مناسب استفاده کنیم هیچ الاینده ای وارد محصول نمیشود.

مدیریت مصرف سموم کشاورزی به خانه های بهداشت می رود

دیناروند با تاکید بر لزوم ایجاد سازوکاری مناسب در خصوص جلوگیری از ورود الاینده‌ها به محصولات غذایی، از دادن محوریت مدیریت مصرف سموم به خانه های بهداشت خبر داد و گفت: در این راستا طرح پایلوتی در یکی از شهرهای استان قزوین انجام شده تا محوریت این کار را به خانه های بهداشت محول کنیم تا بر میزان و زمان استفاده سم نظارت کنند. البته باید این موضوع بررسی شود تا ببینیم ایا صلاح است که وزارت بهداشت به این موضوع ورود کند یا خیر.

مخالفت وزارت بهداشت با توزیع شیر فله‌ای

رییس سازمان غذا و دارو درخصوص چگونگی نظارت سازمان غذا و دارو بر شیرهای فله‌ای نیز گفت: وزارت بهداشت با عرضه شیر فله‌ای مخالف است اما در این خصوص سازمان دامپزشکی مسوولیت دارد. درخواست ما از اداره بهداشت محیط و کار مبارزه با شیر فله‌ای است، زیرا سلامت آن قابل اثبات نیست. شیر فله‌ای مجوز سازمان غذا و دارو را ندارد، بنابراین از طرف ما نظارتی روی آن صورت نمی‌گیرد و سازمان غذا و دارو نمی‌تواند در سطح عرضه این محصول را جمع‌آوری کند. بنابراین بخشی از سلامت این محصول برعهده خود مصرف‌کننده است. معتقد نیستم که با عرضه سنتی مواد غذایی مبارزه کنیم و باید این را به عهده خود مردم گذاشت تا انتخاب کنند اما توصیه وزارت بهداشت این است که شیر فله‌ای را مصرف نکنیم.

تدوین ضابطه‌ای جهت دادن پروانه به محصولات ارگانیک

وی در پاسخ به سوالی در مورد تولید محصولات ارگانیک مانند مرغ و تخم‌مرغ و چگونگی نظارت بر آنها اظهار کرد: در جایی که صحبت از فرآورده‌های کشاورزی است، سازمان جهاد کشاورزی مسوولتی را به عهده دارد، اما اگر این فرآورده به محصول تبدیل شود، سازمان غذا دارو مسوول است. در این راستا در سازمان غذا و دارو ضابطه‌ای در جهت دادن پروانه به محصولات ارگانیک تدوین شده است.

دیناروند در همین مورد ادامه داد: حتما امکان تولید محصولات ارگانیک مثل مرغ و تخم‌مرغ در کشور وجود دارد. در دنیا هم این اتفاق می‌افتد، اما سهم آن کم است. بنابراین بسیاری از این محصولات می‌توانند تولید شوند اما جهاد کشاورزی باید برای تولید این مواد شناسه صادر کند. البته یک ضابطه استانداردی نیز توسط سازمان استاندارد نیز در این خصوص تدوین شده است و جهاد کشاورزی هم برنامه‌ای برای تولید مواد ارگانیک و نظارت بر آنها دارد.

ادامه ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درخصوص روند مصرف خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی اظهار کرد: در این مورد جلساتی را با سازمان دامپزشکی داشتیم اما به جمع‌بندی نهایی نرسیده و در نتیجه تغییر موضعی ایجاد نشد. از نظر سازمان غذا و دارو خمیر مرغ نباید در فراورده‌های گوشتی ورود پیدا کند اما از نظر سازمان دامپزشکی مجاز است.

وی افزود: البته در بازار سوسیس و کالباسی که دارای خمیر مرغ باشند یافت می‌شود چراکه تعداد تولیدکنندگان زیاد است و تخلف صورت می‌گیرد، اما ما موفق استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی با روش تولید فعلی نیستیم. برخی از تولیدکنندگان می‌توانند با اصلاحات سریع، سلامت خمیر مرغ خود را ارتقا دهند. در حال حاضر خمیر مرغ تولید نمی‌شود اما مشکل ما فشاری است که تولیدکنندگان خمیر مرغ وارد می‌کنند. اما باید اصلاحات در فرآیند تولید این محصول صورت بگیرد. البته باید بگویم تخلف همیشه امکان‌پذیر است و ما هر ماه تخلفات را که اغلب در شرکت‌های کوچک محلی صورت می‌گیرد به دستگاه‌های غذایی معرفی می‌کنیم.


منبع:ایسنا
کد خبر 576e62fad9304471972254e245ab268a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =