رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح اقدامات انجام شده در حوزه دارو به منظور تامین و همچنین کاهش قیمت داروهای مورد نیاز، گفت: در مجموع اکنون در حوزه دارو نگرانی‌ها بسیار کمتر شده است.

دکتر رسول دیناروند معاون غذا و داروی وزیر بهداشت با حضور در بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت طی بیش از یک سال گذشته گفت: در طول یک سال گذشته یکی از مهمترین خبرهایی که همواره تیتر رسانه‌ها بوده، حوزه سلامت بوده است. در این زمینه از همراهی رسانه‌ها تشکر می‌کنیم. تلاش وزارت بهداشت طی بیش از یک سال گذشته بسیار واضح بوده است.

وی کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب بیماران، عدالت در سلامت، پوشش همگانی بیمه درمانی، دسترسی راحت به داروهای مورد نیاز و رفع کمبودهای دارویی را از آرزوهای نظام سلامت طی سالهای گذشته خواند و گفت:‌ خوشبختانه با همت دولت، مجلس و مسئولان عالی رتبه نظام، گام‌های اساسی در راستای رسیدن به این اهداف بزرگ برداشته شده است. به طوری که طی یک سال اخیر حداقل 15 درصد از میزان پرداختی مردم در زمینه هزینه‌های سلامت کاسته شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: طبق قانون سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت باید به زیر 30 درصد می‌رسید این در حالی است که طی سالهای گذشته این روند برعکس شده بود و به حدود 70 درصد رسیده بود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در حال حاضر سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به کمی بالاتر از 50 درصد رسیده است. بی تردید این امر از اجرای طرح تحول سلامت،‌ کاهش هزینه‌های دارویی، بستری و ارائه خدمات رایگان ناشی می‌شود.

دیناروند درباره پرداختی‌های از جیب بیماران در حوزه دارو نیز گفت: در حوزه دارو نیز پرداختی از جیب مردم به کمتر از 50 درصد رسیده است. پیش بینی ما آن است که بازار دارویی کشور امسال به 10 هزار میلیارد تومان برسد. به این ترتیب پرداختی از جیب بیماران در حوزه دارو به حدود 42 تا 43 درصد خواهد رسید در مجموع اکنون حدود 100 درصد هزینه‌های دارویی را بیمه‌ها و وزارت بهداشت پوشش می‌دهند.

دیناروند ادامه داد:‌ البته در حوزه دارو بر روی مسائل بیماران خاص و صعب العلاج متمرکز هستیم چرا که حدود 35 درصد هزینه دارویی کشور متوجه جمعیتی است که تعدادشان زیر یک درصد است در این حوزه نیز اعتباری بالغ بر 2400 میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم که اگر تخصیص یابد بسیار موثر خواهد بود. سرجمع پرداختی بیمه‌ها و وزارت بهداشت بابت هزینه‌های دارویی 6000 میلیارد تومان در سال 93 خواهد بود. پرداختی مردم نیز کمتر از 4000 میلیارد تومان خواهد بود. در صورتی که مجلس در بودجه 94 همراهی خود را ادامه دهد مطمئنا سال آینده پرداختی از جیب بیماران در حوزه دارو کمتر خواهد شد.

وی افزود: در حوزه دارویی به جز کاهش هزینه‌های مردم، در دسترس بودن دارو نیز اهمیت بسیاری دارد. بسیار تلاش شد که کمبودهای دارویی به حداقل کاهش یابد و بیماران به داروهای مورد نیازشان دسترسی داشته باشند. در زمینه حمایت از تولید داخل نیز اقدامات بسیار مناسبی انجام شده است. در مجموع در حوزه دارو نگرانی‌ها بسیار کمتر شده است.

وی مبحث عدالت در سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: به این منظور توسعه اقدامات در مناطق محروم را در قالب طرح تحول سلامت شروع کرده‌ایم. وضعیت بسیار بهتر از گذشته شده است. بحث اصلاح کیفیت درمان، اصلاح تعرفه‌ها، حذف زیر میزی و ... را نیز همچنان پیگیریم.

نصب چراغ راهنمایی بر بسته‌های غذایی از سال 94

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه غذا نیز گفت: نگرانی‌ها در این حوزه زیاد است. با توجه به صنعتی شدن شیوه زندگی، مقداری در بحث سلامت محوری غذا غفلت شده است. بیماریهای غیرواگیر از شیوع زیادی برخوردارند. علت عمده آن هم شیوه تغذیه است. بر همین اساس بر این موضوع متمرکز شده‌ایم و طرح علامت راهنمایی تغذیه‌ای را در دستور کار داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به دنبال اقدامات انجام شده در زمینه نصب چراغ راهنمایی تغذیه‌ای بر روی بسته‌های غذایی، این چراغ راهنمایی در سال 94 بر روی بسیاری از بسته‌های غذایی ظاهر خواهد شد و کمک زیادی به مردم خواهد کرد تا بتوانند فراورده‌های مناسب را انتخاب کنند.

وی همچنین در زمینه اقدامات انجام شده در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: در این حوزه نیز گام بزرگی برداشته شده است. به طوری که در زمینه کنترل هزینه‌های تجهیزات پزشکی و به دنبال اقدامات انجام شده در این رابطه، به صورت میانگین حداقل 30 درصد کاهش قیمت در بیمارستان‌ها داشته‌ایم. نابسامانی‌هایی در این حوزه وجود داشت که ساماندهی آن در سال 93 در دستور کار قرار گرفت و اقدامات انجام شده نیز بسیار موثر بوده است.

منبع:ایسنا
کد خبر eb0f8c582ecb4ed08e6b8be723866493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =