کشاورزی> در بحث جذب سرمایه گذار خارجی، مشکل و مسایل زیادی وجود دارد.

روزهای آخر سال 94 در حال سپری شدن است. سالی که به گفته فعالان اقتصادی، سال سختی بوده است و مشکلات هم همچنان دامن اقتصاد کشور را رها نکرده است. البته که تورم کاهش پیدا کرده است اما اثری از رشد اقتصادی دیده نمی شود. با این حال سال 94 بدون دستاورد هم نبوده است. بزرگترین اقدام این سال برداشته شدن تحریم های هسته ای علیه ایران بود. تحریم هایی که بخشی از مشکلات اقتصاد به آن وابسته بوده است. درباره وضعیت سال 94 و پیش بینی سال 95 با احمد صادقیان، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفتگو کردیم.

*سال 94 را چطور ارزیابی می کنید؟

سال 94 سال بسیار سختی بود. هرچند که قدم های بسیار مثبتی برداشته شد که اثراتش سال آینده روی اقتصاد کشور و تولید می تواند مثبت باشد. اما با این حال باید توجه کرد که بعضی مسایل به جز تحریم ها و پساتحریم در دستان خودمان است. به این ترتیب که اگر مشکلات خودمان را به موقع حل و مدیریت نکنیم شاید نتوانیم نتیجه مطلوب را بدست آوریم.

*مهمترین مسایلی که شما از آنها یاد می کنید، چه مسایلی هستند؟

الان در بحث سرمایه گذاری خارجی و جذب آنها، محدودیت های و مسایلی زیادی داریم که مربوط به خودمان است. خب اگر این مسایل را حل نکنیم، سرمایه گذاران خارجی وارد کشور نمی شوند و به این ترتیب سرمایه گذاری هم صورت نمی گیرد.

*با توجه به این مسایل پیش بینی شما از سال 95 چیست؟

قطعا سال آینده، سال بهتری خواهد بود اما اینکه چقدر بهتر باشد بستگی به خودمان دارد. بستگی به دولت و بخش خصوصی دارد که بیاید و سهم خواهی کند و مطالبش را از دولت بگیرد و دولت هم از آن طرف گوش شنوا داشته باشد و هماهنگ شود. اما متاسفانه ما در دولت می بینیم که یک عدم هماهنگی وجود دارد که ان شاالله در یک راستا تصمیمات هماهنگ بگیرند.

*در بخش کشاورزی چه پیش بینی هایی دارید؟

بخش کشاورزی هم مانند سایر بخش هاست. فرصت هایی در بحث تولید و صادرات محصولات کشاورزی به خصوص به روسیه پیش آمد. اما متاسفانه ایران در حوزه صادرات سال ها تمرین نداشته و کشور در همه بخش ها کشوری وارداتی بوده است. اما باید سریع تر خودمان را بازسازی کنیم تا از فضا استفاده کنیم. کشاورزی هم باید خودش را آماده کند.

*چرا از فرصت روسیه آن طور که باید و شاید نتوانستیم استفاده کنیم؟

به این دلیل که ما امکانات نداریم. صادرات یک تخصص است و تیم می خواهد. باید آشنایی با ضابطه ها در کشورهای مختلف جهان وجود داشته باشد. در همه بخش ها این معضل وجود دارد. هم در بخش لجستیک و هم در بخش فنی. اول باید شناخت بازار داشته باشیم. در بخش داخلی و صادرات باید ببینیم که سلیقه و نیاز بازار چیست و براساس آن تولید کنیم. باید خودمان را تطبیق دهیم. اولین اقدام مطالعه بازارهای جهانی است تا تولید براساس نیاز و سلیقه بازار صورت بگیرد.

منبع:صدای اقتصاد
کد خبر 58fc1c69dab9404bb90cfcaa3ea30cc4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =