کشاورزی> صنعت خوراک در سال 2021 به چه سمتی می رود؟ در این یادداشت نگاهی به روند اصلی صنعت خوراک در جهان بر طبق اعلام نظر کارشناسان صنعت خوراک در اقصی نقاط جهان انداخته ایم که انتظار می رود بر صنعت جهانی خوراک تأثیر گذار باشد. 




ترجمه: محمد مسعودی – روزنامه نگار

به گزارش بخش بین المللی پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران(اگنا)؛ برای کسانی که توجه زیادی به کشاورزی و تولید غذا دارند، تخمین یک روند کلی که احتمالاً بیشترین تأثیر را در صنعت جهانی خوراک دام در سال 2021 خواهد داشت، کار سختی نیست. همانطور که حدس می زنید، این روند همان «پایداری در تولید» است.

مواد اولیه جدید، تکنولوژی های نوین و فن آوری های تولید خوراک، رشد دیجیتالی شدن صنعت (این جنبه ها همچنان باعث کاهش تأثیر منفی تولید خوراک بر محیط زیست می شوند) به صنعت اجازه می دهند تا روند رو به جلویی داشته باشند.

«معامله سبز» مقرراتی که به پایداری بیشتری نیاز دارند 

در اروپا، همانند سایر نقاط جهان، در حال حاضر، مقرراتی که به پایداری بیشتری نیاز دارند، وجود دارند. یکی از این مقررات پایداری «معامله سبز» می باشد. «رابی واکر»، مدیر رشد کمپانی Alltech  اروپا توضیح می دهد که مهمترین مجموعه دستورالعمل های نظارتی و سیاستی اتحادیه اروپا موسوم به «معامله سبز» تدوین شده است که هم سازگار با محیط زیست بوده و هم به تقویت اقتصاد سبز مربوط می باشد. 
از نظر چگونگی تأثیر این معامله بر صنعت خوراک دام، واکر توضیح می دهد که در این مجموعه قوانین «محدودیت هایی در مصرف نیتروژن وجود خواهد داشت، بنابراین رژیم های کم پروتئین و دقیقی در جیره های آتی مورد نیاز خواهد بود و ما برای نیل به این اهداف به تکنولوژی برای جمع آوری داده ها و تبدیل آنها به دانش کاربردی جهت تصمیم گیری نیاز داریم».

... در مورد پودر ماهی مشکلات در ارتباط با پایداری و هزینه آن وجود دارد ... 

تحقیق درباره پروتئین های جایگزین

این مجموعه قوانین همچنین شامل هدفگذاری برای تولید 25٪خوراک دام ارگانیک تا سال 2030 در اتحادیه اروپا بوده و از رشد کشاورزی ارگانیک که در حال حاضر در اتحادیه اروپا بسیار قوی است، حمایت می کند و به عنوان پایدارترین روش تولید محصولات زراعی و دامی محسوب می شود. 
«پاتریک چارلتون»، مدیر  Alltech اروپا، می افزاید که از آنجا که در مورد پودر ماهی مشکلات هزینه و پایداری وجود دارد، این شرکت  به طور فعال در حال تحقیق بر روی پروتئین های جایگزین مانند پودر حشرات برای جایگزینی پودر ماهی در خوراک پرورشی آبزیان است.
 وی می گوید: اولین تولید پودر پروتئین حشرات در انگلیس شروع شده است و سرمایه گذاری های قابل توجهی در فرانسه، هلند و اسپانیا روی آن انجام می شود.  اروپا اعلام کرده است، صنعت خوراک حشرات در این قاره در 5 سال آینده، هر سال یک میلیون تن روغن و پودرحشره تولید خواهد نمود. 
چارلتون می افزاید: برخی از پروتئین های مخمر نیز در خوراک ماهی و جوجه هایی با رژیم غذایی مبتنی بر پروتئین با کیفیت بالا استفاده خواهند شد. 

هدف این پروژه (FEED-X) این است كه 10٪ از صنایع خوراك جهانی، مواد غذایی جایگزین را در زنجیره های ارزش خود قرار دهند. 

پروژهFEED-X : تولید خوراک آبزیان با قیمت مناسب و پایدار

FEED-X یک پروژه 2 ساله  با چندین شریک می باشد که به منظور «رفع موانع تولید خوراک آبزیان» با قیمت مناسب و بصورت پایدار در سراسر جهان، تا سال 2030 طراحی شده است و به تازگی پایان یافته است، اما تجارب آن برای سال های آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
FEED-X  بر روی دو گونه ماهی قزل آلا و میگو با نیازهای غذایی و زیرساخت های خاص تمرکز کرده است. سازمان دهندگان FEED-X در وب سایت خود اظهار نموده اند: «هدف این پروژه این است كه 10٪ از صنایع جهانی خوراك، از مواد اولیه جایگزین در زنجیره ارزش خود استفاده نمایند. این امر با تهیه منابع، آزمایش، تأمین هزینه و اندازه گیری مواد اولیه جایگزین به دست خواهد آمد.
پیش بینی می شود این پروژه اثرات مخرب زیست محیطی تولید غذاهای آبزیان را از نظر تولید مواد تشکیل دهنده خوراک، به ویژه موادی که به جنگل زدایی منجر می شوند، کاهش داده و از انتشار بیشتر گاز کربن جلوگیری کنند.
نسخه 2020 وضعیت شیلات و آبزی پروری جهان، که توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) منتشر شده است، خواستار رهنمودهایی برای رشد پایدار صنعت آبزی پروری، از جمله «تقویت پایدار» و «زنجیره ارزش ابتکاری» است.

روندی که انتظار می رود بیشترین تأثیر را در صنعت جهانی خوراک دام در سال 2021 بگذارد ، پایداری است.

پایداری حشرات

در استرالیا، از طریق جایگزینی بیشتر خوراک تولید شده توسط لارو مگس سرباز سیاه (BSFLM) که با دورریز مواد غذایی تغذیه می شوند، با کنجاله سویا یا پودر ماهی به تولید خوراک پایدارتر برای گونه های اصلی آبزیان (ماهی قزل آلا) کمک شده است. 
«دانکن رولند»، مدیر اجرایی اتحادیه مواد اولیه و افزودنی های خوراکی استرالیا و رییس شورای تولیدکنندگان خوراک استرالیا، خاطرنشان می سازد  که این لاروها قبلاً نیز در خوراک طیور در برخی از ایالت ها استفاده می شدند و ما در حال حاضر برای صدور گواهینامه برای تولید خوراک خوک مشغولیم، اما برای پرورش آبزیان، خوراک باید اکسترود شوند تا قبل از مصرف در آب تجزیه نشود ، اما برای مرغ و خوک، فرم پلت مناسب است.

رشد تولید خوراک حشرات

رولند می افزاید: ما تعدادی تولید کننده لارو مگس در شرق استرالیا داریم و مقدار زیادی زائدات مواد غذایی وجود دارد و این تکنولوژی در حال گسترش است. سیستم نصب شده توسط شرکت GoTerra (مستقر در کانبرا)، در هفته حدود 2 تن زباله از زباله های خانگی جمع آوری می کند. همچنین ساختمان های بلند مرتبه برای جلوگیری از دفع زباله، مجهز به این سیستم شده اند. برای پرورش لاروهای مگس سرباز جهت استفاده در خوراک آبزیان و مرغداری می توان از پسماندهای کارخانه های فرآوری گوشت نیز استفاده نمود ولی در مورد خوراک خوک این قضیه صدق نمی کند.
رولند خاطر نشان کرد: در 18 ماه گذشته 2 کارخانه خوراک حشرات در تاسمانی ساخته شده است، هر دو کارخانه خوراک اکسترود برای خوراک ماهی قزل آلا تولید می کنند. بعلاوه، از آنجا که شرکتهای استارت آپی جدید تولید ماهیان باله دار در استرالیای غربی، نیز شروع به فعالیت کرده اند، مناسب سازی کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان - یا ایجاد کارخانه‌های جدید - دور از ذهن نیست.
«آرنود بوکسین»، معاون دبیرکل اتحادیه خوراک اتحادیه اروپا (FEFAC) می گوید که تولید منابع پروتئینی جدید بر پایه حشرات (همچنین بایوماس میکروبی تولید شده به عنوان محصول مشترک تخمیر)، بیشتر در مورد ماهیان و حیوانات در سنین ابتدایی رشد، در حال توسعه می باشد. 
وی می گوید: با تحریک استفاده از بایوماس خوراکی غیر انسانی به عنوان خوراک، به ویژه پروتئین ها، امکان افزایش استفاده از این منابع در حال توسعه فراهم می شود. دور ریز مواد غذایی انسانی به عنوان یک ماده خوراکی، دور از دسترس نیستند، اما ارزش غذایی و اثر زیست محیطی آنها به طور فزاینده ای هم برای تک معده ای ها و هم نشخوارکنندگان مورد توجه قرار خواهند گرفت.
بوکسین می افزاید: در حالی که استفاده از مواد اولیه جدید تولید خوراک به عوامل زیادی بستگی دارد، بخش خوراک، باید «آنچه را که با قیمت رقابتی در دسترس است» ارزیابی نماید. در این زمینه، ما همچنین باید بهترین مواد اولیه خوراک را با ارزش غذایی بالاتر تولید کنیم. 

پرداختن به چالش های پایداری

بوکسین معتقد است که بخش خوراک اتحادیه اروپا برای رفع چالش های مطرح شده در «معامله سبز» اتحادیه اروپا و منشور پایداری خوراک FEFAC 2030 به طور فعال در تلاش است.
 او می گوید: ما انتظار داریم كه به عنوان مثال از فرمولهای جدید خوراك، روشهای جدید فرآوری و افزودنی های خوراك برای كاهش تخمیر روده و کاهش انتشار متان در نشخواركنندگان و همچنین آنتی اکسیدانهای كارآمد جدید برای بهینه سازی استفاده از منابع استفاده شود.
بوکسین می افزاید که به دلیل تغییرات آب و هوایی و افزایش استفاده از محصولات مشترک، احتمالاً خطر قرار گرفتن در معرض مایکوتوکسین افزایش می یابد، دسترسی به توکسین بایندر ها احتمالاً ضروری تر خواهد بود.

منشور پایداری خوراک FEFAC 2030

منشور پایداری خوراک FEFAC 2030، که در اواخر سپتامبر ارائه شد، شامل 5 هدف در مورد چگونگی پایداری بخش خوراک اتحادیه اروپا در دهه آینده می باشد. یکی از 5 موارد جاه طلبانه ای که در جریان بیست و نهمین کنگره FEFAC  مورد بحث قرار گرفت و منتشر گردید، «زنجیره تأمین سویا بدون جنگل زدایی» است. 
«مایکل اسکنل»، معاون مدیر کل DG AGRI، کمیسیون اتحادیه اروپا، اشاره کرد که «مصرف کنندگان، دیگر واردات سویا را که منجر به جنگل زدایی شود، نمی پذیرند. آنها ضمانت می خواهند. بنابراین ما به سیستم های قابل ردیابی دقیق و تأییدیه این واردات نیاز داریم.» 
شرکت های بین المللی مانند کارگیل در حال حاضر در این مقوله به سرعت پیش می روند. همانطور که در گزارش پیشرفت نیمه سال 2020 گزارش شده است، کارگیل قبلاً تخمین زده است که چه مقدار از سویای قراردادی اش در برزیل در زمینهایی کشت می شود که منجر به جنگل زدایی و یا تغییر کاربری زمین های جنگلی نمی شوند. کارگیل همچنین زنجیره تأمین خود در برزیل را طراحی نموده، تعامل مستقیم خود با کشاورزان برزیلی را گسترش داده و همچنین به برنامه تأیید منابع و منابع پایدار (Triple S) خود در برزیل و پاراگوئه پایبنداست.

گواهینامه پایداری

پایداری خوراک توسط گواهینامه هایی مانند GMP + International در سطح دنیا شناخته شده اند. طرح صدور گواهینامه GMP + Feed ایمنی، قابلیت اطمینان، کیفیت و پایداری را تضمین می نمایند و این شرکت در حال تهیه استاندارد جداگانه ای برای منابع اروپایی است.
 «یوهان دن هارتوگ» مدیرعامل  GMP+ می گوید: تقاضا برای این منظور عمدتا از شرکت های خوراک مستقر در آلمان و هلند است. ما انتظار داریم که این استاندارد را در 6 ماه آینده محیا کنیم. ما همچنین بررسی می کنیم که آیا امکان ایجاد استاندارد مربوط به اثر کربن، مواد تشکیل دهنده خاص وجود دارد یا خیر، اما پروسه آن طولانی تر خواهد شد. GMP + International همچنین به عنوان بخشی از حوزه ایمنی خوراک به امنیت زیستی خوراک (به عنوان مثال تب خوکی آفریقا) توجه بیشتری خواهد کرد.


چشم انداز صنعت خوراک ایالات متحده
«پایداری» همچنین بر صنعت خوراک ایالات متحده نیز تأثیر گذار است. «لیا ویلکینسون»، معاون سیاست و آموزش عمومی در انجمن صنایع خوراک آمریکا (AFIA)، اعلام داشت: «ما در حال حاضر در حال کار بر روی تعریف پایداری و چگونگی استفاده از این تعریف در بخش های مختلف حیوانات هستیم.» 

علاوه بر این، انجمن رسمی کنترل خوراک آمریکا اخیراً استفاده از گونه های جانوری قابل تغذیه لارو مگس سرباز سیاه را در خوراک آبزیان و طیور توسعه داده و استفاده از آن در خوراک خوک نیز گسترش یافته است. در جبهه های دیگر، AFIA در حال کار با فدراسیون بین المللی صنعت خوراک برای تسریع و هماهنگی فرآیند تأیید مواد تشکیل دهنده خوراک در سطح جهانی است. این موارد شامل امکان استفاده از یک مطالعه علمی واحد برای کاربرد در چندین کشور برای تأیید یک ماده جدید خاص است. 

ادامه رشد بازارهای صادراتی نیز برای AFIA در اولویت است و این سازمان امیدوار است که در سال 2021 در مذاکره و اجرای توافق نامه های تجاری ایالات متحده با چین، ژاپن، انگلیس و علی الخصوص اتحادیه اروپا پیشرفت عمده ای داشته باشد. تولیدکنندگان خوراک ایالات متحده، مرغ گوشتی، گاو شیری، غذای خوک، اجزای خوراک و تکنولوژی را به این بازارها صادر می کنند و ویلکینسون می افزاید که صادرات خوراک حیوانات خانگی به چین به شدت در حال رشد می باشد. 
وی توضیح می دهد: صادرات برای توسعه صنعت خوراک، حیاتی است و ما همچنین در زمینه «سهولت انجام کار» به توسعه بیشتر نیاز داریم. این به معنای افزایش پهنای باند اینترنت روستایی و توسعه دیگر زیرساخت ها در روستاها است.

چشم انداز افزودنی های خوراک - پایداری

بخش افزودنی ها، دوباره به «پایداری» گره خورده است، سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع استرالیا (CSIRO) افزودنی جدیدی به نام Future Feed ایجاد کرده است که در حال تجاری سازی آن است. این ماده از جلبک دریایی Asparagopsis ساخته شده است که به گفته روولند در آزمایشات تحقیقاتی در استرالیا و ایالات متحده آمریکا بیش از 80% باعث کاهش انتشار متان در گاو های شیری و گوشتی شده است. این جلبک همچنین حاوی ریز مغذی های بسیاری است و دارای اثر پروبیوتیک می باشد. 
در گزارش جدید Reportlinker درباره آینده مواد افزودنی خوراک، نویسندگان خاطرنشان کردند که انتظار می رود رشد روزافزون مصرف گوشت باعث افزایش تقاضا برای مواد افزودنی شود. به دلیل تقاضای زیاد گوشت طیور و با مصرف طیور فرآوری شده در کشورهایی مانند ایالات متحده، چین، هند، روسیه، برزیل، ژاپن و استرالیا، مواد افزودنی خوراک طیور، بیشترین سهم را در بازار جهانی مواد افزودنی خوراک دارند. 

طوفانی کامل بخش افزودنی خوراک را تحت تاثیر قرار می دهد

به نوبه خود، گای سورک، مدیر عامل و بنیانگذار شرکت افزودنی های Glowlit، خاطر نشان می کند که در سال 2019، قیمت مواد افزودنی متنوع خوراک در زمان های مختلف افزایش و کاهش یافت. 

او می گوید: با این وجود، در سال 2020 طوفانی کامل رخ داد، زیرا همه چیز به یک باره اوج گرفت و فشار زیادی را بر این صنعت وارد کرد. ما همچنین مشاهده نمودیم که قیمت مواد افزودنی خوراک خیلی سریعتر از کاهش قیمت، افزایش یافت، این ناشی از پدیده مشترکی در بازار است که در آن فروشندگان برای اعلام قیمت های کمتر در طول بهبود بازار، نگران هستند. در سال 2021، وی انتظار دارد که شاهد استفاده مداوم از ابزارهای دیجیتال در صنعت خوراک باشد. 

او می گوید: Covid-19 به سرعت دیجیتال سازی کسب و کار ها و مزارع را تسریع كرد و من اطمینان دارم كه این رشد ادامه خواهد یافت، با این واقیت  كه با رشد دسترسی به داده ها، تجارت نیز رشد می کند.
منبع: 
www.allaboutfeed.net


کد خبر 5e321ef60aeb4094be3c7d32c3095aff

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =