مواد غذایی> همزمان با شروع به کار بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنایع غذایی و نوشیدنی مسکو که با حضور 65 کشور برگزار می‌شود، نخستین محموله‌های زیتون ایرانی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

عضو شورای ملی زیتون با اعلام این خبر گفت: برای نخستین‌بار بخش خصوصی ایران با شرکت در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنایع غذایی، نوشیدنی و مواد اولیه مسکو که از هشت تا 12 فوریه و برابر 19 تا 23 بهمن‌ماه سال جاری در مسکو برپاست، محموله‌های زیتون کنسروی را برای ارائه در بازار روسیه در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند.

نادر جلالت افزود: در این نمایشگاه، انواع مواد غذایی ازقبیل کنسرو، سبزیجات، میوه‌جات، لبنیات، شیر و خامه، کره، بستنی، نوشیدنی‌ها، چای، قهوه، شکلات، ژله، آدامس، خرما، نان، غذاهای منجمد، ادویه، انواع سس، محصولات گوشتی نیمه‌آماده، محصولات کشاورزی و انواع نوشیدنی‌ها عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با تحریم‌های اعمال‌شده بین روسیه و اتحادیه اروپا، این کشور واردات زیتون که پیش از این به گواهی فرش‌پلازا به قیمت 7.5 تا 6.3 یورو از کشور ایتالیا وارد می‌کرد، متوقف شده و با توجه به موضع سیاسی پیش‌آمده، ترکیه و این کشور زمان مناسبی برای عرضه زیتون‌های خوش‌طعم ایرانی است.

جلالت ادامه داد: هرچند به‌علت کمبود تولید روغن زیتون، تولیدکنندگان ایرانی عملاً قادر به تأمین روغن زیتون مورد نیاز این کشور نیستند، اما محموله‌های کنسرو زیتون به این کشور وارد می‌شود.

ایرانی‌ها 300 گرم کمتر از مردم دنیا روغن زیتون می‌خورند

عضو شورای ملی زیتون با اشاره به سرانه مصرف روغن زیتون تصریح کرد: متوسط مصرف روغن زیتون در دنیا 500 گرم است، در حالی که این سرانه در ایران حدود 200 گرم گزارش شده است، اما در کشورهایی نظیر یونان 24، ایتالیا 14، اسپانیا 18 و سوریه 27 کیلوگرم گزارش شده است که نشان‌دهنده اهمیت مصرف زیتون در سبد غذایی این کشورها است.

وی یادآور شد: سالانه حدود دو میلیون و 800 هزار تن روغن زیتون در جهان تولید می‌شود که در سال‌های اخیر به‌علت تغییر شرایط جوی نظیر کاهش بارندگی‌ها و همچنین سرمازدگی در برخی کشورهای تولیدکننده نظیر اسپانیا و ترکیه، حجم تولید این محصول به‌شدت روند کاهشی داشته است.

میانگین تولید زیتون در ایران 10 تن پایین‌تر از میانگین جهانی است

جلالت با اشاره به میانگین برداشت زیتون در ایران تأکید کرد: میانگین تولید زیتون در ایران 2.2 تن در واحد سطح است، در حالی که سطح عملکرد زیتون در دنیا 12 تن در هر هکتار در آمریکا ثبت شده است.

وی اظهار داشت: از آنجا که واریته‌های زیتونی که در ایران کاشته می‌شود، از عملکرد پایینی برخوردار است و به‌علت پراکندگی باغ‌ها و عملکرد متفاوت میزان برداشت نمی‌تواند هرساله از استاندارد ویژه‌ای برخوردار باشد، کشاورزان با انگیزه دریافت بهای محصولاتشان، اقبال بیشتری به برداشت زیتون به‌صورت کنسروی دارند؛ چرا که با اشباع شدن بازار مصرف از زیتون کنسروی و کاهش آن، تمرکز باغداران به برداشت زیتون روغنی افزایش می‌یابد.

جلالت با اشاره به طرح توسعه زیتون گفت: در سال‌های گذشته 85 درصد یارانه‌ها به نهال‌های روغنی و 15 درصد به نهال‌های کنسروی زیتون اختصاص داده می‌شد، اما در سال‌های اخیر به پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی مقرر شده تا یارانه به روغن استحصال‌شده از دانه‌های روغنی تخصیص یابد.

وی در پایان افزود: دفتر توسعه زیتون نیز پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی را دنبال می‌کند و معتقد است کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا و چین نیز یارانه‌های خود را بر مدار تولید زیتون‌های روغنی تعریف کردند.

منبع:ایانا
کد خبر 602ac422c7af4f2089e1e313b893db15

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =