مواد غذایی> به‌ دنبال شرایط سیاسی کشور تبادلات تجاری ایران و عمان وارد فاز جدیدی خواهد شد که با تأسیس مرکز دائمی حضور تجار ایرانی در عمان به‌منظور استفاده از دروازه عمان برای ورود به کشورهای آفریقایی و آسیای میانه اجرایی خواهد شد.

عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با اعلام این خبر گفت: به‌دنبال حذف تحریم‌ها پس از برجام، توسعه صادرات و افزایش تبادلات تجاری با کشور عمان در دستور کار فعالان اقتصادی بازار قرار گرفته است.

احمد آزادمرد افزود: عمان به‌عنوان یکی از دروازه‌های کالاهای ایرانی به‌شمار می‌رود که می‌تواند جایگزین بندر دبی شده و فرصت صادرات محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و سایر کالاهای اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی، افغانستان و کشورهای آسیای میانه فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند مرکز تجاری ایران و عمان در سال 93 خورشیدی تأسیس شده بود، اما به‌دنبال سفر سعیدبن صالح‌الکیومی رئیس اتاق بازرگانی عمان که به همراه 50 تجار کویتی، قطری و بحرینی وارد ایران شده بود، مقرر شد مرکز تجارت ایران در کشور عمان با مرکزیت اتاق یزد در دستور کار قرار گرفته و از فرصت هم‌جواری ایران با کشورهای منطقه استفاده‌های بیشتری شود.

آزادمرد ادامه داد: هرچند کشور عمان دارای جمعیت سه میلیون نفری است، نباید به این کشور به‌عنوان یک بازار کوچکی که تمام محصولات خود را از واردات تأمین می‌کند، نگریست. این کشور می‌تواند دروازه جدیدی برای ورود به کشورهایی باشد که هنوز ایران وارد آنها نشده است.

وی تصریح کرد: از آنجا که مناسبات فرهنگی، سیاسی و دینی ایران با عمان مشابهت‌های زیادی دارد، بازار عمان هدف مناسبی برای کالاهای صادراتی ایران است و از آنجا که 100 درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور عمان از طریق واردات تأمین می‌شود، می‌تواند زمینه صادرات کالاهای ایرانی بوده و فاز جدیدی برای ورود به بازارهای بین‌المللی تعریف کند.
آزادمرد یادآور شد: با تشکیل مرکز تجاری عمان، دفاتر ثابتی برای تجار فعال ایرانی در منطقه فراهم می‌شود که برای رصد بازارهای صادراتی خاورمیانه و بین‌الملل می‌تواند فرصت مناسبی تلقی شود.

رب گوجه‌فرنگی در خط مقدم صادرات قرار گرفت

عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران تأکید کرد: به‌دنبال سفر وزرای کشاورزی کشورهای اروپایی به ایران، صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی وارد فاز جدیدی شد که با قاطعیت می‌توان گفت صادرات رب گوجه‌فرنگی در خط مقدم آن قرار دارد.
وی اظهار داشت: به‌جز رب گوجه‌فرنگی، سایر محصولات صنایع غذایی از قبیل شیرینی و شکلات و همه محصولات فرآوری‌شده که دارای کیفیت مناسبی هستند، می‌توانند از فرصت ایجادشده حداکثر استفاده را کنند، اما از آنجا که صنایع غذایی با کمبود نقدینگی در داخل روبه‌رو هستند، انتظار می‌رود با راهکارهایی که در بودجه 95 دیده می‌شود، زمینه برای مانور فعالان بازار جهت حضور در بازارهای بین‌المللی فراهم شود.

آزادمرد همچنین گفت: با حل مشکلات سیستم بانکی بر رونق تبادلات تجاری افزوده خواهد شد، اما بدون حمایت دولت و ابزارهای تزریقی که جنبه سرمایه‌گذاری داشته و می‌تواند فرصت طلایی برای صادرات ایران تلقی شود، حضور کامیاب در بازارهای جدید میسر نخواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که با تلاش‌های صورت‌گرفته فعالان در اتاق‌های بازرگانی و انجمن‌های بخش خصوصی در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی، برای صادرات غذای حلال به کشورهای مسلمان و کشورهای متقاضی نیز سازوکارهای جدیدی در نظر گرفته شود که بتواند حجم صادرات محصولات غیرنفتی را افزایش دهد.

منبع:ایانا
کد خبر 72ad8ea663cc418983e865ac820af1e1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معصومه محمدی ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    سلام ما تولید کننده صنعتی غذا در چند رشته هستیم .در حال حاضر فقط برای دونستن قوانین و مدارک و مستندات مورد نیاز برای صادرات به روسیه شدیدا دچار مشکل هستیم ایا هیچ مرجعی نیست که فهرست وار این موارد رو به ما اعلام کنه !!!!؟