مواد غذایی> رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اظهار داشت: هر مرغ آماده تخم‌گذاری سال گذشته 43 هزار تومان خرید و فروش می‌شد این در حالیست که در سال جاری نرخ آن به 115 هزار تومان رسیده است. هر مرغ‌ تخم‌گذار اگر بیمار نباشد میانگین 22 کیلو در یک دوره 19 ماهه تخم ‌می‌گذارد.

ناصر نبی‌پور درباره علت تجمع فعالان این حوزه در مقابل مجلس شورای اسلامی، گفت: در حدود 2 ماه، فقط 40 درصد از ذرت مورد نیاز تولیدکنندگان به‌دست آنها رسید به همین دلیل آنها صدای اعتراض خود را به گوش مجلسیان رساندند تا به مشکل آنها رسیدگی شود تا آنجا که من اطلاع دارم اعتراض آنها نتیجه بخش بوده و قول‌های مساعدی به آنها دادند.

به گفته این فعال اقتصادی، تولیدکننده مرغ تخم‌گذار ذرت را کیلویی 5 هزار و 100 تا 6 هزار و 700 تومان به‌صورت آزاد خریداری می کنند این در حالیست که  نرخ دولتی ذرت 1900 تومان است. تولیدکننده مجبور به خرید ذرت با این قیمت است چراکه اگر خوراک به مرغ نرسد تلف می‌شود. اخیرا نیز حدود 78 هزار تن ذرت بابت طلب مرغداران به آنها داده شد.

وی در پاسخ به دلیل گرانی تخم مرغ، گفت: به نظر من بزرگترین مشکل کشور نبود مدیریت صحیح در برنامه ریزی تولید است. ابتدا دولتیان خود تصمیم‌گیری و اجرا می‌کند و تشکل‌ها را کنار می‌گذارند وقتی به بن‌بست رسیدند از آنها می‌خواهند که به میدانی بیایند که هیچ اختیاری در دست ندارند و بازار را تنظیم کنند. این در حالیست که در تمام دنیا تولید در دست تشکل‌های بخش خصوصی است.

نبی‌پور با اشاره به ورود دولت در قیمت‌گذاری تخم‌مرغ، گفت: دولت در اسفند 1399، تولیدکنندگان را مجبور کرد که تخم‌مرغ را کیلویی 14 هزار بفروش برساند در حالی که تولیدکنندگان موافق قیمت 16 هزار و 300 تومان بودند. این اجبار در قیمت سبب شد که بسیاری از تولیدکنندگان مرغ‌های خود را از رده خارج کنند و حدود 14 الی 15 میلیون مرغ به کشتارگاه‌ها فرستاده شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که گوشت مرغ تخم‌گذار چندان مطبوع برای طبخ نیست، خاطر نشان کرد: این گوشت در استان‌های چون سیستان و بلوچستان خواهان زیادی دارد همچنین گوشت مصرفی در صنعت گوشت‌های فرآوری شده ( مانند سوسیس و کالباس) بیشتر از این نوع است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، با اشاره به همکاری نکردن دولت با فعالان این حوزه، گفت: فعالان این بخش از دولت خواستند در سال‌هایی که مازاد تولید داریم آن را ذخیره کنند اما چندان به خواست ما توجه نشد حتی برخی از تولیدکنندگان می‌خواستند با هزینه خود تخم‌مرغ‌ها را در سردخانه نگهداری کنند ولی متاسفانه با آنها همکاری نشد. همین نبود همکاری دولت را مجبور کرد برای تنظیم بازار 10 هزار تن تخم مرغ از ترکیه وارد کند.

به گفته وی، تهران بزرگترین استان تولیدکننده تخم‌مرغ در کشور است اما فشارهای حاکم بر روند تولید باعث شده است که تولیدکنندگان با نیمی از توان خود دست به تولید بزنند.

 وی ادامه داد: هر مرغ آماده تخم‌گذاری سال گذشته 43 هزار تومان خرید و فروش می‌شد این در حالیست که در سال جاری نرخ آن به 115 هزار تومان رسیده است. هر مرغ‌ تخم‌گذار اگر بیمار نباشد میانگین 22 کیلو در یک دوره 19 ماهه تخم ‌می‌گذارد.

 نبی‌پور با اشاره به بالا رفتن هزینه سرمایه گذاری در این بخش، گفت: اگر سال گذشته شخصی می‌خواست در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند برای مرغ تخم‌گذار 100 هزار تایی حدود 5 میلیارد سرمایه نیاز داشت امروز این رقم به 12 میلیارد رسیده است. دارنده این سرمایه به‌جای اینکه آن را در تولید بیاورد پولش در بانک سپرده می‌کند این چنین بیشتر سود می‌کند تا بخواهد یک روز نگران تامین ذرت باشد و روز دیگر سویا.

وی در ادامه با بیان اینکه تا بهمن ماه سال جاری با این مشکلات درگیریم، افزود: متاسفانه افرادی در سال‌های گذشته در معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، مسئولیت گرفتند که تخصص لازم در این زمینه را نداشتند.

منبع:ایلنا
کد خبر 6109184e2871422e9bf3f0664af0fad3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =