صنایع غذایی> با تشکیل ستاد پساتحریم برای بررسی وضعیت تجاری کشور پس از لغو تحریم‌ها، صادرات محصولات کنسروی که تاکنون به کشورهای روسیه، عراق، افغانستان و آسیای میانه محدود شده بود، به اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار می‌گیرد.



رییس هیات‌مدیره سندیکای کنسرو ایران  با اعلام این خبر گفت: با توجه به شرایط موجودی که طی سال‌های اخیر به‌علت تحریم و مسائل اقتصادی کشور وجود داشت، صادرات محصولات کنسروی به کشورهای CIS، عراق و افغانستان محدود شده بود.

احمد آزادمرد افزود: صادرات کنسرو به کشور روسیه با وجود آنکه بازار هدف مناسبی برای محصولات کنسروی به‌شمار می‌رفت، به‌علت کاهش ارزش روبل عملاً دچار وقفه شده بود که انتظار می‌رود پس از حذف تدریجی تحریم‌ها از اکتبر سال جاری، وضعیت صادرات بهبود نسبی پیدا کند.

صادرات 70 هزار تنی رب گوجه‌فرنگی

وی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 150 هزار تن رب گوجه‌فرنگی در کشور تولید می‌شود که به‌علت کیفیت بالا و دارا بودن استانداردهای جهانی بیش از نیمی از آن در داخل کشور مصرف و مابقی صادر می‌شد.

آزادمرد ادامه داد: هرچند با لغو تحریم‌ها، شرایط صادرات روند بهبود به خود خواهد گرفت، اما وضعیت واردات نیز متفاوت خواهد بود و باید تولیدکنندگان از هم‌اکنون به فکر ثبات قیمت و کیفیت برای رقابت با محصولات خارجی باشند.

وی تصریح کرد: در ایران به‌علت دستمزد بالا و نرخ سود بالای بانکی، هزینه تمام‌شده کالاهای نهایی بالاتر از کشورهای همسایه است؛ لذا برای رقابت باید با بررسی‌های صورت‌گرفته در کمیته‌های راهبردی به حمایت از صنایع داخلی پرداخت.


ایران بازار محصولات کشورهای اروپایی نشود

رییس هیات‌مدیره سندیکای کنسرو ایران یادآور شد: هرچند انتظار می‌رود شرایط تجاری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی روند بهبود پیدا کند، اما از آنجا که کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگی در حوزه صنایع غذایی فعالیت می‌کنند و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند، باید به‌گونه‌ای از سرمایه داخلی حمایت کرد که ایران بازار محصولات کشورهای اروپایی نشود.

آزادمرد تأکید کرد: اگر قیمت تمام‌شده کنسرو لوبیا در ایران به‌طور مثال حدود چهارهزار تومان تعیین شود و کنسرو لوبیای اروپایی با ظاهری متفاوت و در بسته‌بندی زیبا به قیمت دوهزار تومان در بازار عرضه شود، به شکل طبیعی مصرف‌کنندگان تمایل خود را به استفاده از کالای خارجی با خریداری آن نشان خواهند داد؛ لذا باید پیش از باز کردن مرزها به روی کالاهای خارجی، با ابزارهای تعرفه به کمک صاحبان صنایع داخلی آمد تا صنایع بتوانند به‌منظور رقابت با محصولات خارجی تقویت شوند.

منبع:ایانا
کد خبر 65579c960d7e4821afe10abebb37e90c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =