درحالی که پس از ماه‌ها بحث و بررسی بین دستگاه‌های نظارتی، سازمان دامپزشکی نهایتا تولید و استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی را مجاز اعلام کرد، دو سازمان نظارتی دیگر (استاندارد و غذا و دارو) این موضوع را رد کردند اما سازمان دامپزشکی همچنان بر موضع خود و مجاز بودن مصرف خمیر مرغ تاکید دارد.

در این شرایط که تناقض میان گفته‌های سازمان‌های مرتبط است، مردم به عنوان مصرف‌کننده فرآورده‌های گوشتی سردرگم هستند و بازار سوءاستفاده‌ و تولیدات زیر مینی داغ شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مدت‌هاست موضوعاتی مانند روغن پالم در لبنیات، خمیر مرغ در سوسیس و کالباس و ... به عنوان افشاگری‌های یک وزارتخانه باعث ایجاد ابهام در اذهان مصرف‌کنندگان شده که البته تاکنون در مورد هیچ کدام از این موضوعات و متخلفان آن‌ها تصمیم قاطعی گرفته نشده و سوالات مردم همچنان در مورد این مشکلات صنعت غذایی بی جواب مانده است.

خمیر مرغ هم یکی از این ابهامات است که ماه‌ها پیش توسط وزارت بهداشت به عنوان ماده غیر استاندارد و غیر بهداشتی که در تولید سوسیس و کالباس و سایر فرآورده‌های گوشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معرفی شد و این وزارتخانه اعلام کرد که استفاده از خمیر مرغ در تولید فرآورده‌های گوشتی ممنوع است.

اما پس از ماه‌ها کشمکش بالاخره مهدی خلج، رییس سازمان دامپزشکی اعلام کرد کهطی جلسه مشترک دوازدهم آذر ماه امسال با روسای سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد به این تفاهم رسیدیم که استفاده از خمیر مرغ مانعی ندارد و مجاز است.

به گفته وی سازمان دامپزشکی از محصول استانداردی که دائما بر روند تولید آن نظارت دارد حمایت می کند. اما وقتی حرف از اصلاح فرآیند و شیوه تولید می‌زنیم باید ابتدا منظور خود را به صورت مصداقی بیان کنیم و از طرح مباحث کلی خودداری کنیم. چراکه باید شناخت کافی از جنبه‌های تولید در صنایع مختلف طیور و ساختار تولید خمیر مرغ و ... داشته باشیم و براساس دیدگاه ها و نظرات کارشناسان بین المللی در جهان به اظهارنظر بپردازیم.

البته پس از این اظهارنظر رییس سازمان دامپزشکی دو سازمان نظارتی دیگر یعنی سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد به طور کل این موضوع را تکذیب کردند.

اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی،‌ آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اعلام کرد خبرهای منتشر شده در خصوص مجاز بودن خمیر مرغ تکذیب می شود و این سازمان تاکنون هیچ گونه تغییر سیاستی در رابطه با استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی صورت نداده است.

همچنینرییس سازمان استاندارد نیز تصریح کرد که خمیر مرغ تولیدی در کشور با کیفیت فعلی در صورت انطباق با مقررات ملی تنها می‌تواند در تولید خوراک دام مورد استفاده قرار بگیرد و مصرف انسانی ندارد. همچنین این سازمان تاکنون هیچ تفاهمی مبنی بر بلامانع بودن استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی با وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی نداشته است.

در این میان که مسئولان دستگاه‌های نظارتی هر یک اظهار نظرهای متناقضی درباره استفاده از خمیر مرغ مطرح می‌کنند، ابهام مردم در رابطه با مصرف فرآورده‌های گوشتی حاوی خمیر مرغ روز به روز بیشتر می‌شود. از سوی دیگر نیز صنایعی که از این ماده در تولید فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌کنند نیز متضرر می‌شوند.

در این میان نیزبازار سوءاستفاده‌ داغ شده و واحدهای زیرزمینی فعالیت خود را افزایش داده‌اند که انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی که بعضا وظایف موازی در رابطه با یک تصمیم دارند شفاف سازی کنند تا مردم سردرگم نشوند.
کد خبر 6588a4c78c7d469196e9ff981ddea272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =