کشاورزی> معاون گمرک اعلام کرد که ۳۰۰ هزار تن برنج در صف تخصیص ارز قرار دارد که بعد از حل این مشکل امکان ترخیص پیدا خواهد کرد.

مهرداد جمال ارونقی در رابطه با آخرین وضعیت ترخیص برنج از گمرک توضیح داد که ترخیص برخی کالاهای اساسی مدت زمان مشخصی داشته و به صورت فصلی انجام می‌شود که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار برنج تا ابتدای شهریورماه با دریافت مجوزهای قانونی امکان ترخیص خواهد داشت؛ بنابراین با طی روند قانونی و در صورت تامین ارز و تأیید منشأ ارز از سوی بانک مرکزی و از سوی دیگر تأییدیه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد ترخیص برنج بلامانع و گمرک با دریافت تأییدیه لازم در این رابطه اقدام می کند.

وی با اشاره به ممنوعیت ترخیص برنج از ابتدای شهریور یادآور شد: در این رابطه در سال گذشته اقداماتی صورت گرفت که بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار صاحبان این کالا می توانستند بعد از دریافت تأییدیه‌های لازم نسبت به ترخیص اقدام کنند ولی امکان توزیع وجود نداشت؛ به طوری که برنج ها در  درانبارهای تحت نظارت قرار گرفته و بعد از رفع ممنوعیت امکان توزیع داشت.

معاون فنی گمرک ایران همچنین با اشاره به آخرین وضعیت  موجودی و ترخیص برنج از گمرک گفت: در چهار ماه ابتدایی سال گذشته ۸۱۹ هزار تن واردات و ترخیص برنج انجام شده که این رقم در دوره مشابه سال جاری به کمتر از ۴۰۰ هزار تن رسیده و حدود ۴۰۰ هزار تن برنج در بنادر و گمرکات موجود است. این در حالی است که مشکل عمده ترخیص این کالا قرار گرفتن در صف تامین و تایید منشا ارز است و اگر برطرف شود با دریافت تأییدیه وزارت جهاد و سازمان استاندارد که زمانبر نیست، ترخیص صورت خواهد گرفت.

وی افزود:اخیرا ۸۰ هزار تن از برنج موجود در گمرک و بنادر تأمین ارز شده و بعد از دریافت تأییدیه و مجوزهای قانونی لازم ، از سوی گمرک ترخیص خواهد شد و بر این اساس حدود ۳۰۰ هزار تن دیگر در صف تخصیص ارز قرار دارد که بعد از حل این مشکل امکان ترخیص پیدا خواهد کرد.

گفتنی است؛ برنج تا ابتدای سال جاری جزو کالاهای اساسی بود که با ارز ۴۲۰۰ تومان تأمین ارز می‌شد اما از اردیبهشت‌ماه از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی حذف و با ارز سامانه نیما که در حال حاضر به بیش از ۱۸ هزار تومان می‌رسد تأمین ارز می‌شود. این در حالی است که همین تغییر شرایط ارزی می‌تواند از عوامل افزایش قیمت برنج وارداتی باشد که طبق گزارش مرکز آمار از قیمت حدود ۸۸۰ تومان در هر کیلو در تیرماه سال گذشته با افزایش ۸۵ درصدی به بیش از ۱۶ هزار تومان در تیرماه امسال رسیده است. از خرداد سال جاری تا تیرماه نیز بیش از ۱۸ درصد افزایش قیمت داشت.


منبع:ایسنا
کد خبر 6b6754beb5254320b6562711f8035cd0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =