کشاورزی> هندوانه های صادراتی ایران که به دلیل بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا تا زمان برداشت محصول کشاورزان ترکیه و افزایش ۴ برابری تعرفه در مرزهای ترکیه باقی ماندند، حال با انصراف صاحب محموله از صادرات، توسط دولت ترکیه امحا شد.

هندوانه های صادراتی ایرانی که به دلیل بسته شدن مرز ها به دلیل شیوع کرونا تا زمان بردشت محصول کشاورزان ترکیه و افزایش 4 برابری تعرفه در مرز های ترکیه باقی ماندند حال به دلیل انصراف صاحب محموله از صادرات و فاسد شدن توسط دولت ترکیه امحا شد.

 بیش از  7هزار تن هندوانه های صادراتی ایران در مرز ترکیه در این شرایط وجود داشت که صادر کنندگان این محصول تصمیمات متفاوتی برای محموله های خود اتخاذ کردند و مشخص نیست که چه میزان از هندوانه های ایران در ترکیه باقی مانده برگشت داده نشده و فاسد شدند.

رضا کامی، دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه درباره دلایل این امر اظهار کرد: دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه دلیل عدم صادرات هندوانه‌های ایران به ترکیه را بسته‌شدن مرز در زمان مقرر به‌دلیل کرونا و آغاز فصل برداشت این محصول در ترکیه اعلام کرد که موجب کاهش قیمت هندوانه در آن کشور و وضع تعرفه‌های هرساله شد.

وی افزود: با توجه به بسته شدن مرز ایران و ترکیه به‌دلیل جلوگیری از شیوع و انتقال کرونا بین کشورها بخش زیادی از تولیدات صادرکنندگان هندوانه ایرانی در مرز ماند.

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد: حال بعد از باز شدن مرز میان ایران و ترکیه، زمان برداشت این محصول در خود ترکیه آغاز شده است و قیمت این محصول در آن کشور نیز ارزان شده است و از طرفی ترکیه برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی هرساله تعرفه واردات را در این فصل 4 برابر افزایش می‌دهد.

بنابراین گزارش کشور ترکیه تعرفه هندوانه‌های وارداتی را تا چهار برابر افزایش داد که بر‌این‌اساس، صادرکنندگان ایرانی که هندوانه به ترکیه برده بودند باید به‌جای 75 دلار مبلغ 350 دلار را پرداخت کنند.

بنابراین گزارش مهرداد سعادت رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه نیز در این ارتباط اظهار داشت: براساس قانون کشور ترکیه، برای بارهای هندوانه مناقصه برگزار شد و چون صاحب بار پیگیری نکرد و هندوانه‌ها نیز در حال گندیدن بودند، دولت ترکیه تصمیم به امحا آنها گرفت.

منبع:تسنیم
کد خبر 6c4215f718a74339bbefe81233b5b588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =