۰ نفر
۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
مواد غذایی> گران ترین پنیر جهان در مزرعه ای در صربستان تولید می شود. نیم کیلوگرم از این پنیر ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. اما دلیل این گرانی چیست؟

شاید باورتان نشود اما گرانقیمت ترین پنیر جهان نه از شیرگاو  و نه بز و گوسفند تهیه نمی شود. بلکه این پنیر قیمتی از شیر الاغ ساخته می شود. این پنیر که «پولو» نام دارد از شیر خر بالکان تولید شده و هر نیم کیلوی آن ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. این پنیر سفید ظاهرا به خاطر عطر و طعم شدید و شوری طبیعی آن قیمت بالایی دارد.

گله الاغ های بالکان تنها در مزرعه و طبیعت حفاظت شده «زاساویکا» صربستان زندگی می کنند و بخشی از دلیل این گرانی این است که این الاغ ها شیر زیادی تولید نمی کنند.  از این گله الاع ۱۵ تایی روزی سه بار با دست شیر دوشیده می شود و حدود یک گالن شیر به دست می آید. از هر ۳.۵ گالن شیر نیز تنها نیم کیلوگرم پنیر پولو بدست می آید که بسیار ناچیز است. از این منطقه حفاظت شده سالیانه فقط ۱۰۰ کیلو پنیر تولید می شود.

الاغ های بالکان محبوبیت زیادی میان صرب ها دارند به طوریکه در سال ۲۰۱۲ بعد از قهرمانی «نواک جوکویچ» ستاره تنیس این کشور شایعه شد که این ورزشکار از این پنیرها استفاده می کند. گرچه این شایعه دروغ از آب در آمد اما باعث محبوبیت بیشتر این پنیرها و موجی از درخواست های مردمی شد.

شیر الاغ میان مردم صربستان بسیار محبوب است به طوری که گاهی قیمت این شیر به ۴۰ یورو در لیتر نیز می رسد. طرفداران شیر الاغ معتقدند شیر این حیوان برای تقویت ایمنی نوزادان و پوست صورت بسیار مفید است.

کد خبر 6c4531d9486242318d84e6b55ce0ffa2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =