ارزش صادرات مواد غذایی در نیمه نخست امسال حدود 115 میلیون دلار بوده که بر اساس سیاست‌ های جدید و اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است این میزان به پنج میلیارد دلار برسد و شاید تقویت روابط تجاری با روسیه بتواند کلید تحقق این امر باشد.

ارزش تجارت محصولات غذایی و کشاورزی کشور در سال گذشته بالغ بر 18 میلیارد و 412 میلیون دلار بوده که از این میزان 5.2 میلیارد دلار مربوط به صادرات مواد غذایی و کشاورزی و 13 میلیارد و 214 میلیون دلار نیز مربوط به واردات محصولات این محصولات بوده است.

آمار گمرک ایران نشان می‌دهد در سال 1392 سهم ارزش تجارت محصولات غذایی و کشاورزی کشور از کل ارزش تجارت غیرنفتی ایران به 20.22 درصد رسیده و سهم ارزش صادرات مواد غذایی و کشاورزی از کل ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی به 12.5 درصد رسیده است.

از سوی دیگر سهم ارزش صادرات مواد غذایی و کشاورزی از صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته بیش از 25 درصد بود درصورتی که سهم ارزش واردات محصولات غذایی و کشاورزی کشور از کل واردات نزدیک 27 درصد شد.

به گفته زرگران، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی در سال‌های گذشته صادرات محصولات غذایی و کشاورزی کشور سهم قابل توجهی از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی چندی پیش افزایش صادرات مواد غذایی را در گرو ایجاد تفاهم نامه با روس عنوان کرد. چراکه درصورت ایجاد این هاب صادراتی و حمایت دولت و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، زمینه چند برابر شدن صادرات محصولات غذایی و کشاورزی کشور فراهم می‌شود؛ به عنوان مثال بازار مواد غذایی و کشاورزی روسیه بازاری چند میلیارد دلاری بوده که سهم ایران در برخی از حوزه‌های این بازار بسیار پایین است.

از سوی دیگر در چند ماه اخیر در پی تشدید روابط تاریک روسیه با اتحادیه اروپا و آمریکا که به واسطه مسائل اوکراین ایجاد شد، روس‌ها بر آن شدند تا حجم روابط تجاری خود را با ایران افزایش دهند زیرا روسیه خرید محصول از اروپا را متوقف کرده و به دنبال جایگزینی همچون ایران است.

در این راستا مقامات دو کشور ایران و روسیه طی جلسات متعدد، مذاکراتی داشته و تفاهم نامه‌هایی را امضا کردند که البته تا کنون موارد این تفاهم نامه‌ها به صورت شفاف اعلام نشده است.

در این میان به دلیل اینکه در گذشته اعتقادی مبنی بر اینکه " صادرات محور اصلی توسعه اقتصاد کشور " باشد وجود نداشته و صادرات به عنوان یک امر حاشیه‌ای مطرح بوده، توفیقات صادراتی چندانی نصیب ایران نشده است اما دولت یازدهم به این نتیجه رسیده که صادرات نیروی پیشران اقتصاد است و به همین دلیل اصلی‌ترین راه خروج از رکود " توسعه صادرات غیرنفتی" در نظر گرفته شده و به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است در حوزه مواد غذایی شاهد تحول چشمگیری باشیم؛ به طوری که بتوانیم در بخش صادرات صنعت غذایی به پنج میلیارد دلار برسیم.

منبع:ایسنا
کد خبر 6cd16ecc1a0943379420a0e868e754b1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =