کشاورزی> با افزایش نامتعارف قیمت زعفران تا افق هفت میلیون و 500 هزار تومان برای هر کیلوگرم زعفران نگین، بازارهای صادراتی زعفران در اروپا غروب کرد.


نایب‌رئیس شورای عالی زعفران با اعلام این خبر گفت: افزایش نامتعارف قیمت زعفران طی ماه‌های گذشته باعث شد میزان صادرات زعفران در شهریورماه حداقل 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کند.

غلامعلی میری افزود: هرچند با تغییر شرایط سیاسی کشور امکان توسعه صادرات زعفران وجود دارد، اما افزایش غیرمتعارف قیمت این کالا باعث شده عملاً بازار آن از رونق افتاده و خریداران تمایلی نسبت به ثبت سفارش نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جز عرب‌ها که مقدار محدودی از زعفران‌های تولیدشده را خریداری می‌کنند، اروپایی‌ها که زعفران را بیشتر به‌منظور استفاده صنعتی خریداری می‌کردند، تمایلی به خرید نشان نمی‌دهند.

میری ادامه داد: عدم خریداری زعفران توسط مشتریان اروپایی باعث روی آوردن آنها به جایگزین‌های مصنوعی و شیمیایی شده است که در بلندمدت می‌تواند بازار اروپایی صادرات زعفران را تهدید کند.

کاهش 80 تنی صادرات زعفران

نایب‌رئیس شورای عالی زعفران تصریح کرد: طی شش تا هفت سال گذشته میزان صادرات زعفران همواره بین 200 تا 220 تن برآورد شده است، در حالی که صادرات زعفران طی سال 93 و شهریورماه 94 به‌شدت روند نزولی داشته و به کمتر از 150 تن رسیده است.

وی یادآور شد: شرایط تولید و استفاده از پیازهای با بنیه بالا باعث شده میزان تولید زعفران افزایش یابد و پیازهایی که قبلاً سه گل بیشتر نمی‌دادند، امسال با چهار تا شش گل زعفران تولید کنند؛ با این وجود، وضعیت صادراتی زعفران شرایط مناسبی ندارد.

زعفران هفت میلیون و 500 تومانی نوبر است

میری تأکید کرد: با شروع برداشت زعفران جدید، قیمت این محصول در روند صعودی قرار گرفت و زعفران پوشال از شش میلیون و 400 به شش میلیون و 700 و زعفران نگین از هفت میلیون و 100 به هفت میلیون و 500 تومان رسیده است.

وی اظهار داشت: با وجود آنکه بازرگانان زعفران از خرید این محصول با قیمت‌های نامتعارف خودداری می‌کنند، اما عده‌ای دلال در بازار زعفران محصول را با قیمت‌های گزاف خریداری کرده و اجازه تنظیم عرضه مبتنی بر تقاضا را نمی‌دهند؛ لذا قیمت‌ها در روند صعودی خود ادامه حیات می‌دهند.

صادرات قاچاق زعفران به افغانستان را جدی بگیرید

نایب‌رئیس شورای عالی زعفران گفت: در حالی که بازار صادراتی زعفران با مبداء ایران از شرایط مناسبی برخوردار نیست، صادرات زعفران به شکل رسمی و غیررسمی به افغانستان در رونق عجیبی ادامه دارد.

میری همچنین افزود: خرده‌فروشان زعفران اقدام به فروش محصول خود به تجار افغانی می‌کنند و حجم خرده‌فروشی زعفران گاهی تا 700 تن افزایش پیدا می‌کند. این حجم جدا از محصولی است که به‌صورت قاچاق و غیررسمی از مرز خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زعفران‌های صادرشده به افغانستان به نام این کشور در بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود و از آنجا که پشتیبانی کشورهایی نظیر آمریکا از محصولات افغانی ادامه دارد، امکان عرضه در بازارهای جدید پیدا می‌کند.

میری تصریح کرد: چراغ‌های هشدار قاچاق زعفران به افغانستان مدت‌ها است روشن شده و بارها توسط فعالان بخش خصوصی به دولتی‌ها تذکر داده شده است، اما همچنان هیچ اقدامی برای کنترل صادرات غیررسمی زعفران صورت نگرفته، بازار زعفران نابسامان رها شده و برای ساماندهی زعفران و صدور شناسنامه زعفران ایرانی نیز اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

منبع:ایانا
کد خبر 6d26543ec1034890a594358dbe15359d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =