صنایع غذایی> متخصص صنایع غذایی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی گفت:افزودن هر گونه رنگ غیرطبیعی و طبیعی مانند رب و رنگ لبو به فراورده های گوشتی ممنوع است.

دکتر مهرداد محمدی  افزود: فرآورده های گوشتی از جمله سوسیس و کالباس از ابعاد کوچک و بازار پسند نبودن گوشت قرمز یا مرغ تهیه می شود.

وی بابیان اینکه استفاده از هرگونه رنگ مجاز خوراکی و طبیعی در فراورده های گوشتی ممنوع است،گفت:ممکن است بعضی از تولید کنندگان به جای گوشت قرمز از مرغ استفاده کرده و در مواد اولیه آن از ترکیبات رنگی استفاده کنند.

به گفته وی در بعضی از فرآورده های غذایی به اجبار رنگ استفاده می کنیم که البته رنگ مجاز برای مصرف انسان با درصد و میزان آن مشخص شده است.

محمدی با اشاره به اینکه گوشت قرمز نسبت به گوشت مرغ گران تر است، اظهار کرد:امکان دارد تولیدکنندگانی که پاییند به قوانین و مقرارت نیستند به جای گوشت قرمز با درصد مشخص، از گوشت مرغ یا خمیر مرغ استفاده کنند.

محمدی ادامه داد:یکی دیگر از تخلفاتی که در زمینه فراورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس صورت می گیرد، نصب برچسب غیر واقعی بر روی این مواد است.

وی توضیح داد:به این معنا که برچسبی نشان دهنده استفاده از گوشت قرمز است درحالی که از مرغ یا خمیر مرغ استفاده شده است.

فرآورده های سوسیس و کالباس ها مشمول استاندارد اجباری است

محمدی با بیان اینکه سوسیس و کالباس مشمول استاندارد اجباری است گفت:نظارت بر فرآورده های گوشتی در کشور بر عهده سازمان ملی استاندارد است و صدور پروانه تولید این ماده غذایی و بررسی کیفیت آن نیز به عهده سازمان غذا و دارو است.

وی اضافه کرد:فرآورده های گوشتی تولید شده که مورد تایید این مراکز قرار می گیرد، هیچ گونه مشکلی از نظر بهداشت و کیفیت غذایی ندارند.

به گفته محمدی، فرآورده های گوشتی در استاندارد ملی به شماره 2303 به ثبت رسیده است.

متخصص صنایع غذایی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی افزود:در سازمان استاندارد ملی مشخصات و ویژگی های فرآورده های گوشتی و فرمولاسیون آن مشخص شده است.

محمدی ادامه داد:ممکن است تولیدکنندگان غیرمجاز و زیرزمینی وجود داشته باشند که شماره ثبتی از سازمان غذا و دارو دریافت نکرده باشند که در این صورت از نظر بهداشت و کیفیت غذایی مورد تایید نیستند.

وی افزود:تولید کنندگان فرآوردهای گوشتی که به صورت مجاز و دارای شماره ثبت فعالیت می کنند، دوره ای و به طور منظم مورد بازرسی و پایش قرار می گیرند و از محصولات آنان نمونه برداری می شود.

محمدی ادامه داد:فرآوردهای گوشتی باید در زنجیره سرد قرار گیرد و تمامی مراحل از ابتدای تولید تا حمل و نقل آن باید به وسیله یخچال های مجهز انجام شود.

وی توصیه کرد، سوسیس و کالباس را نباید جایگزین گوشت کرد و بهتر است در برنامه غذایی افراد در هفته 2 بار گوشت گنجانده شود.

محمدی توصیه کرد:در خرید انواع فرآوردهای گوشتی باید به برچسب روی محصول دقت کرده که نشان استاندارد و پروانه ساخت برروی آن درج شده باشد.

منبع:ایرنا
کد خبر 6e8f27f0610a4b6db2c53dc54eeca164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =